שלגייה והמלכה המרושעת - השפעת טווח הזמן על מבנה תיק ההשקעות

בנקודה הזה אתם אמורים להכיר את ההבדל בין מניות לאג"ח, את החשיבות של הכרת סיבולת הסיכון ומספר כללי אצבע שיעזרו לכם להעריך את סיבולת הסיכון שלכם. 

שלגיה והמלכה המרושעת החליטו לעקוב אחרי ההוראות בבלוג ופנו אל יועץ השקעות כדי שיבנה להם תיק שמתאים לסיבולת הסיכון שלהן. לשתיהן יש 100,000 שקל להשקיע. הן השקיעו בעבר ויודעות שסיבולת הסיכון שלהם זהה. 

יועץ ההשקעות המליץ לשלגיה על תיק של 80% מניות ו20% אג"ח. למלכה המרושעת הוא המליץ על תיק הפוך: 20% מניות ו80% אג"ח. למה התיקים שונים? הרי יש להן את אותו סכום ואותה סיבולת סיכון. האם יועץ ההשקעות איבד את זה לחלוטין ויש להסיר את ראשו כדברי המלכה ב"אליס בארץ הפלאות"? או שאולי יועץ ההשקעות שם לב לנתון חשוב? 


יועץ ההשקעות צדק. הוא שאל שאלה שכל משקיע צריך לבחון בבואו לעצב את תיק ההשקעות: "מתי תרצו את הכסף"? או בשפה יותר מקצועית "מה טווח ההשקעה שלכן"? 

שלגיה ענתה שאת 20 השנים הקרובות היא מתכננת לבלות בשינה בארון מבדולח. לעומתה המלכה המרושעת מתכננת לקנות בשנה הקרובה מטע של תפוחים מורעלים


נניח שבשנה הקרובה הבורסה צונחת. האם זה ישפיע על שלגיה? לא ולא. היא לא תניד עפעף ותמשיך לישון שנת ישרים. לעומתה המלכה האדומה תושפע באופן משמעותי. היא לא תוכל לרכוש את מטע התפוחים המורעלים שלה והעלילה כולה תשתנה באופן משמעותי. 

טווח ההשפעה הקצר של המלכה האדומה גורם לכך שהיא רגישה בהרבה לתנודות בבורסה ביחס לשלגיה. יועץ ההשקעות שצדק בנוגע למבנה התיק המומלץ זוכה לשמור על ראשו. 

טווח השקעה - הזמן עד שנצטרך את הכסף. זה יכול להיות חודשים, שנים ואף עשרות שנים. 


בדומה לסיבולת הסיכון גם טווח ההשקעה משפיע על אחוז המניות שנחזיק בתיק. התבוננו בטבלה הבאה:
 

סיבולת הסיכון

טווח השקעה קצר

טווח השקעה ארוך

נמוכה

100% אג"ח

50% במניות ו50% באג"ח

גבוהה

100% אג"ח

100% מניות


שימו לב שבמצב שבו טווח ההשקעה שלכם קצר וסיבולת הסיכון גבוהה. עדיין תבחרו בתיק שמורכב מ100% אג"ח*. העובדה שלא תושפעו רגשית מנפילה של התיק לא עוזרת לכם אם אתם צריכים את הכסף עכשיו ואיבדתם אותו עקב תנודות בבורסה. טווח השקעה קצר מנצח סיבולת סיכון גבוהה.

*חשוב לציין שיש אגרות חוב שלא כדאי להשקיע בהם לטווח קצר. נכסה את הנושא בהרחבה בפוסט עתידי. 

זה מעלה שתי שאלות: 
  1. איך מחשבים את טווח ההשקעה?
  2. איך להשתמש בחישוב הזה כדי לקבוע את מבנה התיק?

איך לחשב את טווח ההשקעה

יוני הוא חייל שעומד לפני שחרור. הוא הצליח לחסוך 100,000 שקל ומתלבט במה להשקיע אותם. 

בעוד כחצי שנה שנה הוא משתחרר מהצבא ומתכנן לצאת לטיול שיעלה 30,000 שקל. שנה אחרי השחרור הוא מתכנן ללכת לאוניברסיטה. התואר שלו ממומן בידי הפיקדון הצבאי אבל הוא רוצה לשמור 20,000 שקל להוצאות שוטפות במהלך שנת הלימודים הראשונה. מעבר לזה אין לו הוצאות צפויות. 

נבנה טבלה מסודרת שממפה את ההוצאות של יוסי בזמן הקרוב: 

 הון נוכחי - 100,000 שקל

הוצאה עתידית

זמן עד ההוצאה

סכום ההוצאה

הון שנותר להשקעה

טיול אחרי צבא

חצי שנה

30,000

100K - 30K = 70K

אוניברסיטה

שנה

20,000

70K - 20K = 50K


מהטבלה ניתן לראות שליוני יש 50K שאותם יצטרך בשנה הקרובה. אסור שהכסף הזה יהיה במניות. לעומת זאת ל50K הנותרים אין שימוש בזמן הנראה לעין והוא יכול להשקיע אותם במניות. 

שימו לב שאין בטבלה הוצאות שאותם יוני מכסה מההכנסה השוטפת שלו. הוא מתכנן לגור אצל ההורים במהלך התואר ולנסוע בתחבורה ציבורית. את ההוצאות שיהיו לו כסטודנט הוא יכסה בעזרת הכנסה משיעורים פרטים במתמטיקה. כאשר בוחנים את טווח ההשקעה מסתכלים אך ורק על הוצאות שאותם נרצה לממן מהכסף שמושקע.

זה מעלה נקודה מעניינת. אם הצלחתם לסגל אחוז חיסכון גבוה שמאפשר לכם לממן הוצאות גדולות מההכנסה השוטפת טווח ההשקעה שלכם יגדל פלאים. אם אתם יכולים לממן תואר, לקנות רכב או לממן טיול מתוך ההכנסות שלכם לא תצטרכו לגעת בתיק ההשקעות. כתוצאה תוכלו לעצב תיק השקעות אגרסיבי יותר. אפילו אם תיפול עליכם הוצאה לא צפויה תוכלו לממן אותה בקלות יחסית בעזרת החיסכון החודשי הגדול שלכם.

זה מדגים היטב איך הקפדה על היסודות הפיננסים של הכנסות גבוהות והוצאות נמוכות מקלים עליכם בהמשך הדרך כאשר אתם ניגשים להשקיע את הכסף. 

אפשר לחשוב על טווח ההשקעה כעל ברז שממלא סדרה של דליים. מתחילים עם כמות ידועה של מים שמייצגת את ההון התחלתי. הדליים מייצגים הוצאות צפויות. כל הוצאה מפחיתה חלק מההון איתו התחלנו.  


שימו לב להבדל שבין הוצאות קבועות להוצאות גמישות. נניח שבנכם יפה התואר עומד להתחתן בעוד חודשים ואתם זקוקים ל50,000 שקל כדי לממן את החתונה. אני נוטה להאמין שלא תזיזו את החתונה בגלל הנפילות בבורסה. כתוצאה החתונה היא הוצאה קבועה. לעומת זאת אם הכסף יועד כדי לממן טיול של חצי שנה בתאילנד תוכלו לדחות את הטיול בכמה שנים. זוהי הוצאה גמישה.  

איך טווח ההשקעה שלנו משפיע על מבנה התיק?

ראינו איך אפשר לחשב את טווח ההשקעה בעזרת טבלה פשוטה. איך נשתמש בחישוב הזה כדי להתאים את תיק ההשקעות לצרכים האישים שלנו?

כאשר אני מתייחס לטווח ההשקעה אני מתעלם מהוצאות גמישות. אני מתכנן לקנות בית ביום מהימים אבל אין לי בעיה לגור עד אז בשכירות. זוהי הוצאה גמישה שלא משפיעה על טווח ההשקעה שלי. לא משנה לי אם אקנה את הבית בגיל 35, 40 או 50. 

העלות של הגישה הזו היא שאתם עשויים לדחות ואף לוותר על הוצאה שחלמתם עליה זמן רב אם המצב בשוק ההון לא יאפשר זאת. אז אם בוער לכם לצאת לספארי באפריקה חשבו על הסכום הזה כהוצאה קבועה והשקיעו אותו בהתאם. 

כדאי לבחון האם סכום הכסף שאני צריך בשביל ההוצאה הצפויה קטן מההון שיש לי להשקעה. נניח שליוני יש 20,000 שקל והוא זקוק לכל הסכום כדי לממן לימודים באוניברסיטה בשנה הקרובה. במצב כזה טווח ההשקעה של כל הכסף שלו הוא שנה. אין שום הגיון לשים כסף במניות במצב כזה. ניתן לשים אותו בפיקדון בבנק, בקרן כספית או באג"ח.

המצב נהיה מעניין יותר ברגע שיש לי סכום גדול יותר להשקעה מההוצאה הצפויה. אם נחזור ליוני הוא צריך 20K לאוניברסיטה אבל ההון שברשותו הוא 100K. במצב כזה הוא יכול לשמור חלק מההון שלו במכשיר שמתאים לטווח קצר (פיקדון בבנק, קרן כספית או אג"ח) ואת שאר הכסף להשקיע בהתאם לטווח ההשקעה עד להוצאה הבאה.

אגב, להוצאות ממש קרובות אפשר לשמור את הכסף בעו"ש. אם אתם צריכים את הכסף בעוד חודש לא הייתי טורח להשקיע אותו. כאב הראש שבמציאת מכשיר השקעה מתאים לא שווה את התשואה שתקבלו על השקעה לטווח כה קצר. 

פחות מחמש שנים להשקעה? 

נפילות בבורסה עשויות להמשך זמן רב. אם טווח ההשקעה שלכם קטן מחמש שנים אין לכם מה לחפש במניות. אתם לא רוצים לקחת את הסיכון שהמניות שקניתם נמצאות בצניחה חופשית בזמן שבו תכננתם לשלם על התואר. 

4% במניות לכל שנת השקעה

הסולידית הזכירה כלל אצבע מעניין על פיו כדאי להחזיק 4% מההשקעה במניות לכל שנת השקעה. רוצים להשתמש בכסף בעוד 10 שנים? שימו 40% במניות. יש לכם 20 שנה? שימו 80%. על כל שנה שעוברת תקטינו את אחוז המניות ב4%. 

שימו לב שטווח ההשקעה יכול להקטין את אחוז המניות בתיק אבל לא להגדיל אותו. נניח שאתם רטנוני הגמד החרדתי. יש לכם טווח השקעה של 20 שנה. לכאורה אתם אמורים להחזיק בתיק של 80% מניות. אבל אתם אחוזי חרדה מכל תנועה קטנה בתיק. במצב הזה התיק שלכם יהיה הגנתי בהרבה ויכיל 50% מניות. טווח ההשקעה הארוך לא מגן עליכם מסיבולת הסיכון הנמוכה שעשויה לגרום לכם להלחץ ולמכור בהפסדים.

סיבולת הסיכון מגדירה את הגבול העליון של המניות שאפשר להחזיק בתיק ואילו טווח ההשקעה עשוי למשוך את הגבול הזה כלפי מטה אבל לא כלפי מעלה.

אחד הקוראים שלי ציין ובצדק שאפשר ללכת לאיבוד בין כל היוצאים מהכלל. אז בוא נראה סיכום מסודר בתרשים זרימה: 




זה מביא אותנו לכלל מספר 8 בעשרת הדיברות למשקיע המתחיל:
  1. חיסכון גבוה לאורך זמן יהפוך אתכם לעשירים
  2. טיפוח של מיומנויות נדירות ומבוקשות יוביל לשכר גבוה 
  3. קיצוץ בהוצאות הגדולות יאפשר לכם להקטין הוצאות ולהגדיל את החיסכון
  4. מניה היא אחוז מהבעלות על החברה. השקעה במניות היא דבר מסוכן. אפשר להרוויח הרבה אבל גם להפסיד הכל.
  5. אגרות חוב הם התחייבות של עסק או מדינה להחזיר לי כסף עם ריבית. הם בטוחות יותר ממניות אבל רווחיות פחות
  6. רוצים תשואה גבוהה? תצטרכו לקחת סיכון גבוה. 
  7. סיבולת סיכון מתארת את גודל ההפסד שמשקיע יכול לספוג בלי להילחץ ולמכור. אם תעריכו אותה ביתר תלחצו בנפילות ותמכרו בהפסדים. אם תעריכו אותה בחסר תרוויחו פחות. 
  8. ככל שטווח ההשקעה ארוך יותר תוכלו לבנות תיק השקעות מסוכן יותר ולהפך. 

לסיכום: כאשר אתם ניגשים לעצב תיק שמתאים לכם עליכם לבחון מה טווח ההשקעה שלכם. כדי לעשות זאת עליכם לבחון את ההון שברשותכם מול ההוצאות הצפויות. אם יש לכם פחות מחמש שנים עד שתצטרכו את הכסף אין לכם מה לחפש במניות. לטווח ארוך יותר אפשר להשתמש בכלל ה4% שקובע אחזקה של 4% מניות לכל שנה בבורסה.

משימה לבית:

העזרו בתרגיל הדוגמה שהצגתי וחשבו את טווח ההשקעה שלכם.  
  1. האם הוא נמדד בשנים? בעשרות שנים? 
  2. מיינו את ההוצאות שלכם להוצאות קבועות וגמישות. 
  3. האם ההון שיש לכם להשקעה גדול / שווה להוצאות הצפויות? 
  4. האם התרגיל הזה שינה את יחס המניות / אג"ח בתיק שלכם? 

מתעניינים בהשקעות ובפיננסים? מוזמנים לקבוצת הוואטסאפ הפיננסית שלי 

נפגש בשבילי החיים
משה
Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות