איך לשפר את הקריירה שלנו בעזרת וולברין וגל גדות

בפוסט הקודם הצגתי את המתכון לעושר והתמקדנו בעקרון הבא: "תדאגו לכך שההכנסות שלכם יהיו גדולות מההוצאות". יש שתי דרכים לעשות זאת. להגדיל הכנסות ולהקטין הוצאות. בפוסט הזה אתמקד בהגדלת הכנסות. בשביל זה ארצה להעזר בוולברין וגל גדות שילמדו אותנו איך לעשות זאת.

תנאי השירות של וולברין והשכר של גל גדות

בתחילת הסרט "אקס-מן המקור: וולברין" יש סצנה שבה רב סרן סטרייק מגיע לתא המעצר כדי לגייס את וולברין ואחיו "ליחידה מיוחדת עם זכויות מיוחדות". עבר עשור מהשירות הסדיר שלי. אבל לא זכור לי שהציעו לי תנאים מיוחדים. הטונה במנת הקרב שלי הייתה זהה לשאר הטונות. הסתובבתי עם m-16 כמו שאר החיילים למרות שממש רציתי חרב סמוראי.

חשדתי שוולברין מקבל את תנאי השירות האלו הודות לפז"ם העצום שלו. אחרי הכל הוא משרת בצבא מאז מלחמת האזרחים האמריקאית. עם הזמן הבנתי שיש הסבר מעניין יותר לת"ש של וולברין. אבל קודם בוא נדבר קצת על גל גדות. 

ב2017 גל גדות הופיעה בסרט וונדר וומן. אם נשווה בין גל גדות לדנה הקופאית בסופר נגלה שתמורת ההשתתפות בסרט גל גדות קיבלה 10,000,000 דולר. לעומתה הקופאית בסופר מקבלת שכר מינימום. גל גדות לא עובדת קשה יותר מהקופאית. אז למה היא מקבלת תנאים טובים בהרבה? למה וולברין קיבל תנאי שירות טובים בזמן שאני עשיתי שמירות באמצע הלילה?

כישורים נדירים ומבוקשים

התשובה לשני השאלות האלו טמונה בכישורים. לגל גדות ולוולברין יש "כישורים נדירים ומבוקשים". כלומר, הם שולטים בסט מיומנויות יחודי שיש למעט מאוד אנשים. אדגים למה אני מתכוון: נניח שיום אחד דנה הקופאית החליטה שהיא רוצה העלאה בשכר. אחרי הכל היא עובדת קשה מאוד ונאלצת להתמודד עם לקוחות ישראלים. כשהיא מגיעה אל הבוס שלה בדרישה "להעלות לה את השכר או שהיא מתפטרת" היא מאחל לה "בהצלחה בהמשך הדרך" ופונה לגייס קופאית אחרת. 

לדנה יש כישורים מבוקשים אבל לא נדירים. אחרי הכשרה קצרה אפשר למצוא קופאית אחרת שתחליף אותה. זו הסיבה שלדנה קל למצוא עבודה אבל קשה להתמקח על התנאים. 

מה יקרה עם גל גדות תרגיש שהיא לא מקבלת שכר מספיק בעבודה שלה? אם היא תבוא לבוס שלה בדרישה להעלאת שכר או שהיא מתפטרת? אין סיכוי שהוא יפטר אותה במקום. אפשר להחליף את גל גדות אבל זה לא קל. בניגוד לדנה הקופאית הכישורים של גל גדות מבוקשים וגם נדירים. 

בדומה לגל גדות גם לוולברין יש כישורים נדירים ומבוקשים. הייתי חייל סביר אבל אין לי יכולים לשלוף טפרים מהיד, ניסיון קרבי של מאות שנים ויכולת ריפוי מהירה. התועלת שלי בשדה הקרב קטנה מאוד ביחס לזו של וולברין. בהתאם, לצבא היה פחות אינטרס להשקיע בי. אני יודע שזה יפתיע אתכם אבל צה"ל לא קרס כשהשתחררתי. הכישורים שלי כחובש היו מבוקשים אבל היחידה שלי לא התקשתה למצוא לי מחליף בסיום השירות שלי. 

כלומר, אם אנו רוצים לקבל תנאים טובים במקום העבודה עלינו לתת למעסיק תועלת גבוהה הודות למיומנויות יוצאות דופן שצברנו. מה שמעלה את השאלה איך צוברים מיומנויות נדירות ומבוקשות? האם כישורים הם עניין מולד או נרכש? בשביל לענות על זה אני רוצה לדבר על נגני כינור. 

כיצד רוכשים כישורים

בשנת 1993, בוצע מחקר על נגני כינור מקצועיים. הנגנים חולקו לשלוש קבוצות: המצוינים, הבינונים והגרועים. הנגנים מילאו שאלונים על הרגלי האימון שלהם והתבקשו לדווח כמה שעות התאמנו מאז החלו לנגן. החוקרים גילו שהיה קשר בין הזמן שהכנר הקדיש לאימונים לבין רמת הנגינה שלו. ככל שהכנר ניגן יותר זמן המיומנות שלו בכינור הייתה גבוהה יותר. החוקרים הסיקו שהגורם העיקרי המשפיע על רמת המיומנות של אדם היא הזמן שהוא הקדיש לאימונים. 
                                        

בעקבות המחקר הזה מלקולם גלדוול (Gladwell), טבע את "חוק עשרת אלפים השעות", הקובע שכדי להיות מומחה בתחום כלשהו עליך להקדיש עשרת אלפים שעות לאימון.

מחקר המשך הראה שזה לא מדוייק. במחקר גילו שניתן להסביר את ההבדל בין הנגנים הטובים לבינונים על פי מספר שעות התרגול שלהם. אבל, הנגנים הטובים והמצויינים התאמנו זמן זהה. כלומר, אימונים תורמים לשיפור אבל מה שיקבע הצלחה ברמות הגבוהות זה השילוב של אימונים ותכונות מולדות. לדוגמה: נפח ריאות גדול אצל ספורטאים, מבנה שריר שונה אצל רצי מרתון וזיכרון טוב אצל שחקני שחמט. 

סיכום ביניים: למדנו שמיומנות גבוהה בתחום מבוקש מובילה למשכורת גבוהה. אימונים והתמדה עוזרים כדי להשתפר אבל ברמות הגבוהות של כל תחום יש תכונות מולדות שמשפיעות על ההצלחה. 

חוץ ממשך האימונים והתכונות המולדות יש עוד גורם שמשפיע והוא סוג האימון. ניקח לדוגמה את יוסי ודני התאומים הזהים שהמצאתי. שניהם הקדישו 9,000 שעות לאימוני כדורסל. יוסי הפך לשחקן מצטיין ודני לשחקן בינוני.
                                    

אפשר להסביר את התופעה הזו בכך שהם מתאמנים אחרת. הפסיכולוג אנדרס אריקסן חקר אנשים שהגיעו לפסגה בתחום העיסוק שלהם. מוזיקאים, ספורטאים, שחמטאים, מטפסים, רופאים, טייסים ועוד. הוא גילה שמומחים פשוט "מתאמנים אחרת". האימון שלהם יותר אפקטיבי משל אנשים אחרים וכתוצאה הם מגיעים לרמה גבוהה יותר. 

אימון מכוון

אריקסון כינה את צורת האימון הזו "אימון מכוון" (Deliberate Practice). בסרטון הזה ניתן לראות ש"המתכון" לאימון מכוון נראה כך:
  1. בוחנים את התחום שאנו רוצים ללמוד ומחלקים אותו למיומנויות שונות.

  2. בוחרים אחת מתתי המיומנויות בהם אנחנו חלשים ומתכננים איך נתרגל אותה.

  3. מגדירים מראש מה יהיה המשוב שילמד אותנו האם הצלחנו או נכשלנו בתרגול.

  4. מגדירים מראש מתי נדע שהגענו לרמה טובה מספיק במיומנות.

  5. מתרגלים את המיומנות הנבחרת לאימון קצר וממוקד. בסיום כל תרגול בוחנים את הביצועים שלנו.

  6. אחרי שהגענו לרמה הרצויה עוברים לתרגל את המיומנות הבאה.

נניח שבמהלך השירות שלי כחובש הייתי מחליט שמשאת חיי היא להפוך לחובש מצטיין כדי לעשות זאת יכולתי לנצל את עקררונות האימון המכוון. כדי למפות את הכישורים החשובים בתחום הייתי מדבר עם חובשים ורופאים ותיקים ומכין בעזרתם רשימה של המיומנויות השימושיות לחובשים. זה יכלול תקשורת טובה עם מטופלים, זיהוי מעולה של מצבים רפואים שונים, הכרות יסודית עם כל התרופות שבסמכות חובש ורופא, ביצוע יעיל של חבישות ופתיחת ורידים וכן הלאה.

אחרי שהכנתי רשימה של המיומנויות השונות אשאל את עצמי מה המיומנות שעדיף להתחיל ממנה. אבחר בתקשורת טובה עם המטופלים כיוון שבעיני היא חיונית בכל מצב. 

כדי לתרגל את המיומנות הזו אקדיש חצי שעה ביום למשך שבועיים שבה אבקש מחובשים אחרים שיצפו בי בזמן הטיפול ויתנו לי משוב על איכות התקשורת עם המטופלים. בנוסף, אבקש מהמטופלים למלא משוב על איכות הטיפול והיחס שקיבלו. מבחינתי אגיע לרמה טובה בתחום אחרי שאקבל משוב שהתקשורת שלי עם המטופלים הייתה טובה ב90% מהמקרים.

אחרי שהגעתי לרמה הזו אעבור לתרגל את המיומנות הבאה של הכרות יסודית עם כל התרופות שבסמכות חובש ורופא. אעשה זאת בעזרת הכנת כרטיסיות של כל התרופות ושינון של המצבים בהם ניתן כל תרופה ותופעות הלוואי שלה. רמה טובה במיומנות הזו תהיה מצב בו אענה נכון על 90% מהכרטיסיות שיצרתי. כשאסיים עם המיומנות הזו אעבור לתרגול חבישות וכן הלאה. הרעיון הוא להמשיך להשתפר ללא לאות בלי לנוח על זרי הדפנה.

יש כמה רכיבים קריטים שחשוב להקפיד עליהם כדי שהאימון יהיה אפקטיבי:

  • הגדרה מדוייקת של מטרת האימון
  • בניית מערכת משוב
  • מאמץ ממוקד ויציאה מאזור הנוחות
  • סבלנות והתמדה
הגדרה מדוייקת של מטרת האימון: קודם כל צריך להגדיר בדיוק מה מטרת האימון ומה יחשב להצלחה: לדוגמה "היום אתרגל פתיחת ורידים. הצלחה תחשב למצב בו פתחתי בהצלחה 8 מתוך 10 ורידים".  

בניית מערכת משוב: חיוני למצוא דרך ללמוד מה עובד ומה לא. דמיינו שאתם אופים לחם ומשליכים אותו לפח ברגע שהוא יוצא מהתנור. יהיה לכם מאוד קשה להשתפר כאופים. אבל אם בכל פעם תטעמו את הלחם תוכלו להתחיל בתהליך איטי של ניסוי וטעייה. הלחם דחוס מידי בוא נוסיף מים. הלחם מלוח מידי בוא נפחית 5 גרם מלח. הלחם קשה מידי בוא נפחית את טמפרטורת התנור וכן הלאה. בצבא קראנו לזה "שיפור שימור". בעיניי זו אסטרגיה חיונית בתהליך השיפור העצמי.

כשלמדתי פיזיקה באוניברסיטה הייתי בודק את התשובות שלי מול הספר אחרי התרגיל. הצלחתי? מעולה הבנתי את הרעיון. לא הצלחתי? בוא נחזור לתרגיל. כך קיבלתי משוב מיידי שעזר לי לדעת האם אני בכיוון או לא. אחת הדרכים היעילות להשיג משוב כזה הוא בעזרת מנטור שבקיא בתחום ויתן לכם משוב מיידי וממוקד. 

מאמץ ממוקד ויציאה מאזור הנוחות: בעיניי זו הנקודה שמונעת מרוב האנשים להצטיין. ברוב התחומים בחיים אנחנו מגיעים לרמה מספקת ונעצרים שם. יכולתי לעבור קורס חובשים ולהפסיק לעבוד על המיומנויות הרפואיות שלי. אבל, כדי להגיע לתוצאות יוצאות דופן עלינו להמשיך לדחוף את עצמנו. להקדיש זמן בכל יום כדי לצאת מאזור הנוחות ולהמשיך לתרגל מיומנויות חדשות בלי לנוח על זרי הדפנה. 

סבלנות והתמדה: לוקח זמן להשתפר. לפני כשנתיים התחלתי עבודה חדשה כמורה למדעי הסביבה. ההתחלה הייתה קשה מאוד. לא הכרתי את החומר והקדשתי זמן רב כדי להכין מערכי שיעור. אחרי שנתיים הודות להרבה עבודה קשה הגעתי למצב שבו מורים חדשים מתייעצים איתי על החומר. לוקח זמן לראות תוצאות אבל התמדה לאורך זמן מניבה פירות.

זה מביא אותנו לדיבר השני בעשרת הדיברות למיליונר המתחיל:

 

  1. חיסכון גבוה לאורך זמן יהפוך אתכם לעשירים

  2. טיפוח של מיומנויות נדירות ומבוקשות בעזרת אימון מכוון יוביל לשכר גבוה


כיום אנו נוטים לשאול מה מקום העבודה יכול לתת לנו. בעיניי זה דבר נהדר. העבודה אינה מטרה אלא אמצעי להגשמת מטרות אחרות. אבל, תפיסת העולם הזו נוטה להיות חד צדדית. לא מספיק לשאול מה אנו מקבלים מהמעסיק או הלקוח. עלינו לשאול מה אנחנו מעניקים בתמורה. ככל שנעניק ערך רב יותר נקבל תגמול גדול יותר. אחת הדרכים לתת יותר היא להפוך לטובים מאוד במה שאנחנו עושים בעזרת אימון מכוון.

ג'ון קנדי אמר "אל תשאל מה המדינה עשתה בשבילך. תשאל מה אתה יכול לעשות בשבילה". בפראפזה אפשר לומר "אל תשאל מה המעסיק יכול לעשות בשבילך. תשאל מה אתה יכול לעשות בשבילו". 

                                    

שיעורי בית 

שאלו את עצמכם:
  1. האם יש לכם מיומנויות נדירות ומבוקשות? אם כן איך רכשתם אותם? 
  2. בחנו את התחום המקצועי שלכם. איזה מיומנויות נדירות ומבוקשות כדאי לכם לרכוש? 
  3. נסו לבנות תוכנית עבודה לרכישת המיומנויות האלו. 

המלצות קריאה וצפייה

  • אני ממליץ בחום על הספר "SO GOOD THEY CAN'T IGNORE YOU" שכתב הפרופסור למדעי המחשב Cal Newport. הספר עוסק בקשר שבין טיפוח כישורים נדירים ומבוקשים לסיפוק במקום העבודה. זכיתי לקרוא אותו לקראת סוף התואר הראשון והוא שינה לחלוטין את התפיסה שלי בנוגע לשוק העבודה. כאן תוכלו לראות סרטון שמסכם את הספר אבל אני ממליץ בחום להקדיש את הזמן כדי לקרוא את הספר.
  • בקורס החינמי הזה תקבלו מגוון טיפים נהדרים בנוגע ללמידה אפקטיבית
  • סרטון חביב שמדבר על איך מצוינות נוצרת. לשמחתי הסרטון מסביר למה יועצים פיננסים לא נהנים מהתנאים החיונים ליצירת מצוינות. המשמעות היא שהעצה שלהם (לרוב) לא שווה את המחיר שהם גובים. 
  • הספר "גריט" שכתבה הפסיכולוגית "אנג'לה דאקוורת" מתאר את הקשר שבין התמדה ואימון מכוון להצטיינות. 
  • הספר מצויינים של מלקולם גלדוול מציג את חוק 10,000 השעות. כאמור החוק הזה לא מדויק לחלוטין אבל הספר עדיין מענג ושווה קריאה.   
  • לחובבי סיינפלד אני ממליץ לצפות בפרק 2 עונה 2 שמתאר כיצד ג'ורג' מחפש עבודה לאחר שפוטר מעבודתו בתחום הנדל"ן. הפרק הזה מדגים היטב מה קורה כאשר אין לכם כישורים רלוונטים לשוק העבודה. 

    מתעניינים בהשקעות ובפיננסים? מוזמנים לקבוצת הוואטסאפ הפיננסית שלי


    נפגש בשבילי החיים

    משה

Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות