איזה מניות כדאי לקנות? על ציורים אבודים ונערות מאורסות

בכיתות ה'-ח' למדתי בבית הספר האזורי בגוש עציון. שנאתי את המקום. הלימודים שעממו אותי ולא הסתדרתי עם מרבית הילדים. דמיינו ילד חנון בבית ספר מלא בערסים ותקבלו את התמונה הכללית. היו במקום כמה נקודות אור. הכרתי שם כמה חברים ובאחד המקלטים הייתה ספרייה קטנה עם ספרי "אנימורפס" ו"רומח הדרקון". במקביל התחלתי את הקריירה שלי כיזם.

בכיתה ו' נהגתי לקנות קילו סוכריות אש ב20 ש"ח בשוק מחנה יהודה בירושלים. כל קילו הכיל 80 סוכריות שאותן מכרתי בחצי שקל לסוכריה. העסקים פרחו עד שאחת המורות ראתה אותי מוכר סוכריה לתלמיד אחד ודרשה ממני להחזיר לו את הכסף ולהפסיק למכור דברים בבית הספר.  

בעסקי סוכריות האש עקבתי אחרי כלל עסקי פשוט: "קנה בזול מכור ביוקר". הכלל הזה נכון בכל תחום: תבלינים, בגדים, רהיטים וגם מניות. אם תקנו מניה שמחירה צפוי לעלות תהנו מרווח נאה בהמשך הדרך.

הציור הזה שמכונה "הבתולה והילד עם הפרח על ספסל עשב" נקנה בידי תושב מסצ'וסטס במכירה פומבית תמורת 30$. הבעלים ניסה למכור את הציור למספר אנשים ללא הצלחה. לבסוף הגיע עם הציור לבדיקה בידי מומחה וגילה שמדובר ביצירה מקורית משנת 1503 של אמן הרנסנס הגרמני אלברכט דירר. 


אַלבּרֶכט דִירֶר (21 במאי 1471 – 6 באפריל 1528) היה איש אשכולות גרמני שעסק בציור, הדפסי עץ, מתמטיקה, גאומטריה, צורפות, אנטומיה, תכנון כלי תעופה ועוד. הוא נחשב לגדול הציירים ואמני התחריט ברנסאנס הגרמני. בשל רבגוניותו וחידושיו בתחומי האמנות והמחקר התאורטי כונה גם "לאונרדו של הצפון". בתמונה דיוקן עצמי שלו מגיל 28

אחד הדברים שסייעו בזיהוי מקור הציור הוא המונגורמה שעיטרה אותו. מונוגרָמה היא עיטור המורכב מאותיות משולבות זו בזו, שהן בדרך כלל ראשי תיבות של שם אדם, ארגון, או מוסד. דירר נהג לחתום על יצירותיו במונוגרמה הבנויה מראשי תיבות שמו, האותיות A ו-D, שהפכה למעין "סמל מסחרי" שלו. 

לאורך ההיסטוריה מונגרמות (בעברית תקנית מִשְׁלֶבֶת) שימשו מלכים ואמנים. עד תחילת המאה ה-20 נערות ונשים שהתארסו רקמו על כלי המיטה, המפות, המפיות, השמיכות, מגבות המטבח ובגדיהן התחתונים מונגרמה של שמן. כך יכלו לסמן את הבדים היקרים כרכושן האישי.

זו הייתה המונוגרמה של דירר שסייעה בזיהוי הציור

                                                        

לא התאפקתי והכנתי מונוגרמה משלי על פי ראשי התיבות Moshe Wolfson

הציור, שהתגלה כיצירה מקורית, צפוי להמכר תמורת עשרות מיליוני דולרים. הסיפור הזה מדגים היטב את הפער שבין שני מושגים חשובים: מחיר וערך.     

מחיר - כמה אנשים מוכנים לשלם תמורת מוצר מסויים. כך לדוגמה מחיר הציור היה 30$. 

ערך - כמה המוצר הזה "באמת שווה". במקרה של הציור עשרות מיליוני דולרים. 

הפער בין המחיר שבו נקנה הציור לשווי שלו עשוי לקרות גם בשוק ההון. ישנם מצבים בהם מנייה שנמכרת בזול עולה באופן דרמטי. זה קורה כי יש הבדל מהותי בין האופן שבו השוק פועל בטווח הקצר לאופן שבו הוא פועל בטווח הארוך. 

וורן באפט אמר:

“in the short run, the market is a voting machine but in the long run, it is a weighing machine.” 

"בטווח הקצר הבורסה היא מכונת הצבעה. בטווח הארוך היא מכונת שקילה"

בטווח הקצר הבורסה פועלת כמו תוכנית ריאלטי. המשקיעים שמונעים מרגש "מצביעים" בעד ונגד החברה המועדפת עליהם. המחירים נעים בחדות בעקבות שמועות, חמדנות ופחד.  

אבל לטווח הארוך המחיר של החברה מושפע מהערך שלה. המשקיעים "שוקלים" את מצב החברה, הם בודקים את המאזן שלה, את המתחרות ואת הנכסים שברשותה. אם החברה מוצלחת מחיר המנייה יעלה. אם היא כושלת הוא ירד.

כדי למצוא מציאות בשוק ההון עליכם לאתר את המצבים שבהם יש פער בין המחיר הנמוך של מנייה לערך הגבוה שלה. 

השקעות ערך

זה מה שמשקיעי ערך עושים. הם מחשבים את ערך המנייה על פי שלל נתונים ומחפשים מקרים בהם ערך המניה גבוה ממחיר המנייה. הם מאמינים שלאורך זמן מחיר המנייה יעלה וידביק את הערך שלה. משקיעי הערך קונים מניות של חברות בהם יש פער משמעותי בין מחיר המנייה לערכה.


הייתי שמח להסביר לכם את יסודות תורת הערך כפי שמוסברים בידי פיטר. אבל, אני לא עוסק בהשקעות ערך כיוון שלדעתי קשה מאוד להצליח בהם. בשביל להסביר למה כל כך קשה להצליח בהשקעות האלו נצטרך לדבר על השיר "מיליונים" של אתי אנקרי, המלחמה באוקראינה וקופים שעוסקים בקליעה למטרה. אבל כל זה יחכה לפוסט הבא.

לא אשאיר אתכם בידיים ריקות. אם אתם רוצים ללמוד עוד על השקעות ערך אני ממליץ לקרוא את הספר One Up On Wall Street שכתב פיטר לינץ' ובו הוא מסביר את יסודות ההשקעה על פי ניסיונו רב השנים כמנהל קרן ההשקעות מגלן. לרוב ספרי השקעות יש את מידת המשיכה של ספר טלפונים כך שהספר הנגיש והמשעשע של פיטר הוא שינוי מרענן.

מעבר להיותו כותב מוצלח פיטר יודע דבר או שניים על השקעות. לאורך 13 השנים בהן ניהל את קרן ההשקעות היא השיגה תשואה של כ-2700%. זה אומר שאם השקעתם אצלו 10,000 שקלים הם הפכו ל270,000 שקל. ההשקעה שלכם גדלה פי 27 וזה מרשים מאוד. באופן אישי אשמח מאוד אם תיק ההשקעות שלי יגדל ב10% בכל שנה. 

סיכום: אחת הדרכים להרוויח היא לקנות מוצרים בזול ולמכור אותם ביוקר. עשיתי את זה עם סוכריות אש ואפשר לעשות את זה עם מניות. אחת הטכניקות לזהות מניות שכדאי לקנות מכונה השקעות ערך. משקיעים רבים עשו זאת בהצלחה: פיטר לינץ, בנג'מין גרהם וורן באפט ועוד. עם זאת אני סובר שרוב האנשים לא יצליחו לבצע השקעות ערך באופן מוצלח.

בפוסטים הבאים אסביר מדוע קשה מאוד לבצע השקעות ערך ואיך תוכלו לקנות מניות בלי לערוך ניתוחים מורכבים על כל חברה. 

מתעניינים בהשקעות ובפיננסים? מוזמנים לקבוצת הוואטסאפ הפיננסית שלי

נפגש בשבילי החיים
משה

Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות