ארבעה כללי אצבע לחישוב סיבולת הסיכון שלכם

כלל אצבע הוא כלל שאינו מדויק לחלוטין אבל קל ללמידה וישום. ישנם מספר תאוריות בנוגע למקור הביטוי. הסבר אפשרי אחד מגיע מהמנהג לאמוד אורכים ומידות שונים באמצעות אגודל, ולאחר מכן להקיש ממדידה זו על דברים אחרים – לדוגמה מדידת גודל כף הרגל של ילד ולפיה אומדן גובהו כבוגר, או מדידה של הצוואר על ידי חייטים ואומדן המבנה הנדרש לכותונת על פי מדידה זו. מקור אפשרי נוסף לביטוי נעוץ במנהג להרטיב את האגודל, להזקירו ברוח וכך להעריך את כיוונה. סברה נוספת טוענת שמקור הביטוי הוא במשפט האנגלי שהתיר לבעל להכות את אשתו במוט שעוביו לא עולה על אגודלו. 



בפוסטים הקודמים למדנו על מניות ואגרות חוב. לאחר מכן הכרנו את המונח סיבולת סיכון שמתאר את היכולת של המשקיע להתמודד עם נפילות בתיק ההשקעות שלו בלי להילחץ ולמכור. למדנו על גורמים שמשפיעים על סיבולת הסיכון כמו המצב הפיננסי שלכם, הידע שלכם על הבורסה והאופי שלכם. בפוסט הזה נכיר ארבעה כללי אצבע שימושים שיעזרו לכם להחליט מה היחס בין אגרות חוב למניות שמתאים לכם.

ארבעה כללי אצבע לקביעת סיבולת הסיכון שלכם:

  1. 100 - גיל
  2. הפסד מקסימלי כפול שניים
  3. קחו טווח ביטחון 
  4. הניסיון הוא המורה הטוב ביותר 

100 - גיל 

הפחיתו מהמספר 100 את הגיל שלכם. זה אחוז המניות שאתם צריכים להחזיק. 

משקיע בן 20 יחזיק 80% מניות
משקיע בן 60 יחזיק 40% מניות

הגיון: ככל שתתקרבו לפנסיה התיק יהפוך לפחות מסוכן. חשוב לקחת את הכלל הזה עם כוכבית קטנה. מאז שהוא נכתב בני אדם חיים הרבה יותר שנים. כמשקיעים זה שם אותנו בבעייה. 



ב1980 תוחלת החיים הממוצעת בארצות הברית הייתה 67.6. כלומר משקיע אמריקאי שבנה תיק השקעות לתקופת הפנסייה ויצא לגמלאות בגיל 62 צריך תיק השקעות שיחזיק ל5 שנים. לטווח כזה קצר אין צורך בסכומים גדולים. לעומת זאת אותו משקיע שיצא לגמלאות בשנת 2010 צפוי לחיות עד ל75. כלומר תיק ההשקעות שלו צריך להחזיק 13 שנה. כמעט פי שלוש מתיק ההשקעות שראינו קודם. 

כזכור אג"ח בטוח יותר ממניות אבל מניב תשואה נמוכה יותר. זה משפיע על שרידות התיק. תיק שאמור להחזיק הרבה שנים ומכיל כמות גדולה של אגרות חוב לא יגדל מספיק מהר כדי להתמודד עם מכירת חלקים ממנו לאורך שנים רבות ויש סיכוי שהוא יגמר בעודכם בחיים. 

לעומת זאת מניות מניבות תשואה גבוהה יחסית. תיק שאמור להחזיק הרבה שנים ומכיל כמות גדולה של מניות כנראה יגדל מספיק מהר כדי להתמודד עם מכירת חלקים ממנו לאורך שנים רבות. המשמעות היא שאתם תמותו לפני שהתיק מתרוקן. 

לאור העלייה בתוחלת החיים והצורך ליצור תיק השקעות שישרוד פנסייה ארוכה יותר נוצרו שתי גרסאות חדשות לכלל הזה: 110 - גיל ו120 - גיל.

הגיון: ככל שאחוז המניות גדול יותר התיק שורד ליותר שנים. הודות לתשואה העודפת של מניות על אג"ח.

יוסי משקיע בן 20. שימו לב להבדל הדרמטי בין תיקי ההשקעות בהתאם לכל כלל:

  1. על פי כלל 100 - גיל יוסי יחזיק תיק השקעות שמורכב מ80% מניות ו20% אג"ח
  2. על פי כלל 110 - גיל יוסי יחזיק תיק השקעות שמורכב מ90% מניות ו10% אג"ח
  3. על פי כלל 120 - גיל יוסי יחזיק תיק השקעות שמורכב מ100% מניות
אישית אני דוגל בכלל 120 - גיל. משקיע צעיר צריך להתחיל עם תיק השקעות אגרסיבי שיספק לו מספיק כסף כדי להתמודד עם תוחלת החיים הארוכה.

הפסד מקסימלי כפול שניים 

נסו לדמיין איך תרגישו אם ההשקעות שלכם יפלו ב10%? מה עם 20% או 30%? באיזו רמה של הפסד תרגישו שאתם לא יכולים יותר ותמכרו את התיק?



אתם רוצים לעצב תיק השקעות שיאפשר לכם לישון טוב בלילה בלי קשר למצב השוק. אם שנתכם נודדת אתם צריכים להפחית את אחוז המניות. אבל חכו לסוף המשבר בבורסה. אל תמכרו בהפסדים. יש לכם תאורייה בנוגע לאחוז הנפילה בתיק שאיתה תרגישו בנוח? הכפילו אותה בשתיים זהו אחוז המניות שמומלץ לכם להחזיק בתיק.

הגיון: נדיר ששוק המניות נופל מעל 50%. לכן זו כנראה הנפילה הגדולה ביותר שתראו בפלח המנייתי שלכם. כך תמנעו ממצב של מכירה בלחץ.

אני לא מת על הכלל הזה כי הוא מניח שאתם תצליחו לדמיין באופן אמין איך תרגישו. חשוב לזכור שאנשים נוטים להעריך ביתר את סיבולת הסיכון שלהם. כלומר חושבים שהם יוכלו להתמודד עם נפילות טוב יותר ממה שיוכלו במצב אמת. 

החלטתם שאתם יכולים להתמודד עם נפילה של 30%? בנו תיק השקעות שמכיל 60% מניות. יש לכם עצבים מפלדה ואומץ לב כמו של האריה מ"הקוסם בארץ עוץ" ואתם יכולים לראות את ההשקעה שלכם קורסת ב50% בלי להניד עפעף? בנו תיק שמכיל 100% מניות. אבל רגע לפני קראו את הכלל הבא: 

קחו טווח ביטחון 

חושבים שמתאים לכם תיק עם 70% מניות ו30% אג"ח? לכו על 60/40. חושבים שיש לכם אומץ לב כשל לוחם נורדי בסערת הקרב ותיק שמורכב מ100% מניות קטן עליכם? לכו על 90/10. 

הגיון: עדיף לגלות בדיעבד שיכולתם לקחת תיק יותר מסוכן ואז לקנות עוד מניות מאשר לקחת תיק מסוכן מידי ולמכור בהפסדים. 

הניסיון הוא המורה הטוב ביותר

בחנו את ההתנהגות שלכם בזמן משבר זהו האינדיקטור הטוב ביותר להתנהגות שלכם במשברים עתידים. 

נלחצתם? התיק אגרסיבי מידי ואחרי המשבר שווה להגדיל את אחוז האג"ח. חשתם אדישות לנוכח המשבר והמשכתם בשגרת חייכם? שקלו לקנות עוד מניות. 

המם מראה לנו את ההבדל בין משקיע שחווה נפילות בעבר ומגיב בקור רוח לעומת משקיע שחווה לראשונה את רכבת ההרים של השוק על בשרו.

mfers = Motherfucker כלומר בני זונות

לסיכום: היחס בין המניות לאג"ח בתיק ישפיע מאוד על תשואת התיק ועל התנודתיות שלו. תיק עם אחוז מניות גבוה ישיא תשואה גבוהה יותר. אבל הרווח הזה מגיע עם תנודתיות רבה (כלומר עליות וירידות משמעותיות בתיק). כדי להתמודד עם התנודתיות הזו יש צורך בסיבולת סיכון גבוהה. 

ראינו ארבעה כללי אצבע שיעזרו לכם להגדיר את יחס המניות / אג"ח המתאים לכם. 120 פחות גיל שמראה לנו שמשקיעים צעירים עם טווח השקעה ארוך צריכים להיות אגרסיבים יותר ממשקיעים שמתקרבים לפנסייה. הפסד מקסימלי כפול 2 כדרך לקבוע את אחוז המניות בתיק. בכלל השלישי הזכרתי שכדאי לבנות תיק פחות אגרסיבי מזה שאנו סוברים שמתאים לנו. הכלל הזה עוזר לנו להתמודד עם הנטייה של משקיעים להעריך ביתר את סיבולת הסיכון שלהם. לבסוף הזכרתי שהדרך הטובה ביותר לדעת מה סיבולת הסיכון היא לבחון את ההתנהגות שלכם בזמן אמת. 

זה מביא אותנו לכלל מספר 7 בעשרת הדיברות למשקיע המתחיל:

  1. חיסכון גבוה לאורך זמן יהפוך אתכם לעשירים
  2. טיפוח של מיומנויות נדירות ומבוקשות יוביל לשכר גבוה 
  3. קיצוץ בהוצאות הגדולות יאפשר לכם להקטין הוצאות ולהגדיל את החיסכון
  4. מנייה היא אחוז מהבעלות על החברה. השקעה במניות היא דבר מסוכן. אפשר להרוויח הרבה אבל גם להפסיד הכל.
  5. אגרות חוב הם התחייבות של עסק או מדינה להחזיר לי כסף עם ריבית. הם בטוחות יותר ממניות אבל רווחיות פחות
  6. רוצים תשואה גבוהה? תצטרכו לקחת סיכון גבוה. 
  7. סיבולת סיכון מתארת את גודל ההפסד שמשקיע יכול לספוג בלי להילחץ ולמכור. אם תעריכו אותה ביתר תלחצו בנפילות ותמכרו בהפסדים. אם תעריכו אותה בחסר תרוויחו פחות. 

שיעורי בית

בחנו את הכללים שהוזכרו בפוסט הנוכחי ובקודם ונסו להגדיר לעצמכם מה יחס המניות / אג"ח שמתאים לכם. אני ממליץ בחום לעשות את התרגיל הזה עם דף ועט או עם קובץ וורד. קל יותר לבחון את הרגשות שלנו באופן אובייקטיבי כאשר אנו מציגים אותם כטקסט. 

זכרו: אין סיבולת סיכון נכונה ואין תיק השקעות נכון. התיק אמור להיות מותאם אליכם כמו חליפה איטלקית בהזמנה אישית. 

מתעניינים בהשקעות ובפיננסים? מוזמנים לקבוצת הוואטסאפ הפיננסית שלי 

משה

Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות