איך אתם אוהבים את הטחינה שלכם? סיבולת סיכון והיחס המומלץ בין מניות לאג"ח

כשטיילתי בשביל ישראל אחד מהמאכלים שאכלתי בתדירות גבוהה היה טחינה. בעיני זהו האוכל המושלם לשטח. עשיר בחלבון ושומן, יכול להשמר חודשים מחוץ למקרר ועם התיבול הנכון ולחם טרי מתקבלת סעודת מלכים. 

בין חובבי הטחינה יש מחלוקת בנוגע לסמיכות הנכונה של הטחינה. מחנה אחד מאמין שהטחינה צריכה להיות נוזלית. מבחינתם טחינה מטפטפת היא טחינה מושלמת. המחנה השני סבור שזו כפירה בעיקר. טחינה צריכה להיות סמיכה. כששמים אותה על הלחם היא אמורה להשאר שם ולא להתפזר לכל עבר. בין שני המחנות הניצים האלו יש את הרוב הדומם שמחבב את הטחינה ברמות סמיכות שונות. 

הדרך לשנות את סמיכות הטחינה היא בעזרת שינוי היחס בין הטחינה לנוזלים (מים ולימון). אם אתם מחובבי הטחינה הנוזלית תבחרו ביחס גבוה יותר של נוזלים. אם אתם שייכים למחנה השני תלכו על יחס גבוה יותר של טחינה. אחרי שתכינו כמה טחינות תגיעו לנוסחה האישית שלכם שמתארת את היחס המושלם בין מוצקים לנוזלים כדי לקבל טחינה כמו שאתם אוהבים. 

כפי שתתאימו את סמיכות הטחינה לטעם האישי שלכם כך עליכם להתאים את מבנה תיק ההשקעות שלכם למצב האישי שלכם. לחלק מהאנשים יתאים תיק השקעות אגרסיבי עם אחוז גבוה של מניות. אחרים יעדיפו תיק השקעות שמרני עם אחוז גבוה של אג"ח. 

איך עושים את זה? בשביל זה אנחנו צריכים לדבר על המיליארדים שביל גייטס הפסיד במהלך מגיפת הקורונה 

במהלך המחצית הראשונה של 2022 ביל גייטס הפסיד 22.4 מיליארדים. לאחר ההפסד הוא נותר עם 116 מיליארד דולר. אני רוצה שתשימו את עצמכם לרגע בנעליו של ביל גייטס. בתוך כמה חודשים הוא איבד 17% מהונו. האם לדעתכם ביל גייטס חש מוטרד בנקודה הזו? האם הוא שינה משהו בשגרת חייו בעקבות ההפסד הזה? אולי הוא נלחץ ומכר את כל ההשקעות שלו בתחתית? 

טרם הספקתי לשבת עם ביל לכוס קפה ולדון איתו על התחושות שלו במהלך משבר הקורונה. אבל אני מניח שהנפילות לא הפריעו לו יותר מידי. הסיבה לכך ברורה המיליארדים שביל הפסיד לא יפגעו בו או בילדיו. יש לו די והותר כסף כדי שהוא וילדי ילדיו יחיו היטב עד יומם האחרון.

סיבולת סיכון היא מונח שמתאר כמה טוב אדם יכול להתמודד עם הפסדים בלי להלחץ ולמכור. ממה שראינו לביל גייטס יש סיבולת סיכון גבוהה הודות להון העצום שצבר. לסיבולת הסיכון יש השפעה עצומה על התנהגות המשקיעים והתשואה שיקבלו. התבוננו בגרף שמתאר את הנפילות שארעו במדד S&P500 במשבר 2008. (מדד הוא אוסף של מספר מניות שקובצו יחד. ארחיב על מדדים בהמשך. כרגע פשוט חשבו עליהם כעל מספר רב של מניות שנמצאות באותה "שקית").


יוסף מנהל חנות לציוד משרדי בירושלים. במשך שנים הוא ואשתו חסכו כסף והשקיעו אותו בבורסה. עם הזמן הודות להקפדה על אחוז חיסכון חיובי ותשואה נאה הצטברו 1,000,000 דולר בתיק ההשקעות. יוסף מתכנן להשתמש בכסף הזה כדי לרפד את הפנסיה שלו שאותה יבלה בגידול עצי בונסאי וטיפוח טרריומים. 

ב2008 בעקבות משבר הסאב-פריים תיק ההשקעות של יוסף צונח ב37%. שימו את עצמכם בנעליו של יוסף. כסף שנחסך בשנים של התמדה ומשמעת עצמית נעלם בין לילה. בכל יום שעובר ההפסדים שלו הולכים וגדלים. העיתונים מלאים בכותרות ענק על המשבר. תמונות של גרפים יורדים ועובדים מפוטרים ממלאים את הטלוויזיה. 

יוסף נכנס ללחץ ומכר את תיק ההשקעות שלו בשיא הנפילות כדי לעצור את התחושה הנוראית שנלווית לצפייה בחסכונות חייו מתאדים בין לילה. ההתנהגות של יוסף מובנת לחלוטין. כבני אדם אנו מחווטים להימנע מהפסדים. מכירה בהפסד היא התנהגות אנושית ומובנת. עם זאת זוהי התנהגות שגויה. בוא נראה מה היה קורה להשקעה של יוסף אם היה ממתין כמה שנים נוספות: 


העיגול הכחול בגרף הוא משבר 2008. אם יוסף היה מצליח להתמודד עם הלחץ ולהמתין כמה שנים נוספות תיק ההשקעות שלו היה חוזר לעצמו ובגדול. יוסף מדגים מה קורה כאשר תיק ההשקעות לא מתאים לסיבולת הסיכון של המשקיע. ברגעי משבר הוא עשוי להלחץ ולמכור בהפסדים. זה חבל כי המחקרים מראים שלטווח הארוך הבורסה עולה. אם יצאת בזמן משבר תפסיד את העליות שבאות אחריו. 

כפי שראינו מהסיפורים של ביל גייטס ושל יוסף חלק מהמשקיעים מגיבים באדישות יחסית לנפילות. אחרים נלחצים ומוכרים בהפסד. כמשקיעים עלינו לבנות תיק שמתאים לסיבולת הסיכון שלנו כדי שבזמן משבר לא נלחץ ונמכור. אבל איך עושים את זה? איך אפשר לדעת מה סיבולת הסיכון שלנו? 

ראינו שהמצב הפיננסי משפיע על סיבולת הסיכון של המשקיע. משקיע מסודר כלכלית שיודע שהירידה בבורסה לא תפגע בו כנראה לא ילחץ וימכור בזמן נפילות. גורם נוסף שמשפיע הוא השכלה פיננסית. משקיע שהקדיש זמן ללמידה על השקעות ומבין שמפעם לפעם משברים קורים ושבטווח הארוך הבורסה צומחת לא יגיב בהיסטריה בזמן נפילה. הוא ינשום וימתין לשוך הסערה. הגורם השלישי שמספיע על סיבולת הסיכון הוא אופי המשקיע. אדגים זאת בעזרת הגמדים מסיפור שלגיה. 

לכל אחד מהגמדים ישנוני רטנוני ואפצ'י יש כסף להשקעה:
  • ישנוני אדיש מאוד. הוא יודע שאם ההשקעה שלו תרד בעשרות אחוזים הוא יפהק ויחזור לישון.
  • אפצ'י לא סגור על עצמו. הוא ילחץ אם תיק ההשקעות שלו ירד אבל לא מאוד.
  • רטנוני נלחץ בקלות ויודע שאם יראה שההשקעה שלו ירדה הוא ימכור אותה.
למרות שהידע הפיננסי וכמות ההון העומדת לרשות הגמדים זהה סיבולת הסיכון שלהם שונה ובהתאם נבנה להם תיקי השקעות שונים. 

  • לישנוני הגמד האדיש נתאים תיק אגרסיבי שמורכב מ80% מניות ו20% אג"ח
  • לאפצ'י, בעל סיבולת הסיכון הגבוהה נבנה תיק השקעות שמורכב מ50% מניות ו50% אג"ח
  • לרטנוני נבנה תיק שמרני שמורכב מ80% אג"ח ו20% מניות. 
חיוני להתאים את מבנה התיק לסיבולת הסיכון של המשקיע. בוא נראה מה קורה כשזה משתבש. שטיא הגמד האילם החליף בטעות את המלצות ההשקעה בין ישנוני לרטנוני. כתוצאה במשבר הראשון רטנוני שקיבל תיק השקעות אגרסיבי עם 80% מניות ילחץ וימכור בהפסדים. ישנוני שקיבל תיק שמרני עם 80% אג"ח ישרוד את כל המשברים אבל ירוויח הרבה פחות כסף. כזכור, מניות מסוכנות יותר מאג"ח אבל גם רווחיות יותר.

לסיכום: סיבולת סיכון היא מונח שמתאר כמה טוב אדם יכול להתמודד עם הפסדים בלי להלחץ ולמכור את ההשקעות שלו. קריטי שתיק ההשקעות שלכם יותאם לסיבולת הסיכון האישית שלכם. אם התיק אגרסיבי מידי תלחצו ותמכרו בנפילות. אם התיק לא אגרסיבי מספיק תרוויחו הרבה פחות ממה שהייתם עשויים להרוויח. ישנם מספר גורמים שמשפיעים על סיבולת הסיכון שלכם: המצב הפיננסי שלכם, הידע שלכם בהשקעות והאופי שלכם. זכרו: אין סיבולת סיכון נכונה. אתם צריכים להיות כנים בנוגע למצב האישי שלכם. 

בנקודה הזו אתם יודעים שככל שיש לכם יותר משאבים כספים, הבנה שהבורסה תנודתית ואופי רגוע תוכלו לשים אחוז גבוה יותר מההון שלכם במניות ולהפך. אבל כמה זה יותר? האם אתם צריכים תיק של 60% מניות? 80% מניות? בפוסט הבא אציג ארבעה כללי אצבע שיעזרו לכם להחליט מה אחוז המניות המתאים לכם. 

אנחנו מתחילים לדבר על מבנה תיק ההשקעות וזו נקודה טובה להזכיר שאני משקיע חובב ולא מעוניין, או מסוגל מבחינה חוקית, להמליץ לכם מה לעשות עם הכסף שלכם. קחו את דברי בעירבון מוגבל. מה שאתם בוחרים לעשות עם ההשקעות שלכם הוא באחריותכם המלאה. 

המלצות קריאה וצפייה

  • באתר התמונה הגדולה תוכלו למצוא סדרת פוסטים על בניית תיק השקעות. פוסטים 1-3 מדברים על טעויות של משקיעים שגורמות למכירה בהפסד ועל ובניית תיק השקעות שמותאם לסיבולת הסיכון של המשקיע. אני ממליץ בחום לקרוא את כל סדרת הפוסטים. למדתי ממנה המון על השקעות. 
  • הסבר מרתק על משבר 2008 תוכלו למצוא בספר מכונת הכסף של מייקל לואיס. יש גם גרסה שיצאה כסרט

מתעניינים בהשקעות ובפיננסים? מוזמנים לקבוצת הוואטסאפ הפיננסית שלי 

נפגש בשבילי החיים

משה

Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות