גרגמל ושוק ההון

במתכון ההשקעות הסברתי שהדרך להפיכה למיליונר עוברת בהגדלת הכנסות, הקטנת הוצאות והשקעת החיסכון שנוצר. הסברתי איך להגדיל הכנסות דרך רכישת כישורים נדירים ומבוקשים ואיך להקטין הוצאות דרך התמקדות בהוצאות הגדולות וקיצוץ בשאר ההוצאות. בעיני החלקים עליהם עברנו הם אלו שידרשו מכם הכי הרבה משמעת עצמית והקרבה בדרך לצבור הון. 

בזאת סגרנו את החלק הראשון של המתכון לעושר שעוסק בהגדלת אחוז החיסכון שלכם. לאן מתקדמים מכאן? מה עושים עם הכסף שמצטבר לכם בעובר ושב? בשביל לענות על זה אני רוצה לחזור רגע לתחילת מגיפת הקורונה ולהציג לכם את גרגמל שמתכנן להרוויח הון תועפות מהפאניקה הגלובלית.

בתחילת מגיפת הקורונה כשכולנו הסתגרנו בבתים וצברנו נייר טואלט ושימורי טונה גרגמל זיהה הזדמנות עסקית. הוא רצה לנצל את היכולת שלו כרוקח שיקויים מוכשר ולהקים פס יצור לשיקויי קסם שיעזרו להגן על אנשים מפני הנגיף. הוא עיין בספרי השיקויים המאובקים שלו וגילה שאם מערבבים דמעות תנין, שערות מחד קרן וחצי קילו שום מקבלים שיקוי רב עוצמה שירחיק מכם אנשים אחרים ויקטין מאוד את הסיכוי שתדבקו בנגיף. 

גרגמל חכך את ידיו בהנאה והחל לפנטז על שקי הזהב שיערמו במרתף הודות לביקוש העצום לשיקוי. שמח וטוב לב הוא יצא אל השוק כדי לרכוש צנצנת דמעות תנין, קווצת שיער מחד קרן וחצי טון שום. הוא שילם תמורת הצנצנת 20 מטבעות זהב. את קווצת השיער קנה ב40 מטבעות. הוא ניגש לקנות את השום ונדהם לשמוע שחצי טון שום עולה 1,000 מטבעות זהב.

גרגמל: "זה שוד לאור היום!"
מוכר השום: "המחירים עלו בכל הארץ. בגלל הקורונה עצרו את יבוא השום מסין ויש מחסור."
גרגמל: "אין שום ישראלי?"
מוכר השום: "כל הפועלים בבידוד ואין מי שיקטוף."

אבל וחפוי ראש חזר גרגמל אל הטירה שלו. הוא משוכנע לחלוטין שהשיקוי שלו יפעל אבל לא מוכן להוציא סכום כל כך גבוה על חומרי הגלם. בדרכו פגש את אגאתה המכשפה המרושעת. 

אגאתה: "גרגמל למה נפלו פניך? שוב הדרדסים נמלטו ממך?" 
גרגמל: "אני שונא דרדסים! אבל זו לא הבעיה..." כאן פצח גרגמל בהסבר ארוך על השיקוי הנפלא שלו ועל המחירים המגוחכים של השום שמונעים ממנו להרוויח כמויות גדולות של זהב... "אני בטוח שהעסק שלי יצליח אבל אין לי איך לממן את העלות הראשונית". 
אגאתה: "יודע מה שכנעת אותי עם נאום המכירות שלך. אני מאמינה שהעסק שלך יצליח. נעשה עסקה. אתן לך 1,000 מטבעות זהב ובתמורה אהפוך לשותפה בעסק. חצי מהרווחים ילכו אלי וחצי ילכו אליך"

גרגמל ביצע חישוב זריז בראשו. חצי מהרווחים זה הרבה אבל עדיף דרדס אחד ביד משני דרדסים בקרחת היער. גרגמל הסכים והוא ואגאתה חתמו על חוזה.

גרגמל ואגאתה ביצעו עסקת מניות. מנייה היא אחוז מהבעלות על החברה. כאשר אגאתה נתנה לגרגמל 1,000 מטבעות זהב היא קיבלה בתמורה 50% ממניות החברה. כעת היא וגרגמל בעלים משותפים של החברה. 

האינטרס של גרגמל ברור. כעת יוכל לייצר שיקויים ולהרוויח כסף. אמת, חלק מהרווחים ילכו אל אגאתה אבל שאר הרווחים ישארו  בידיו. 

מה האינטרס של אגאתה? אם העסק של גרגמל יעבוד כמתוכנן שווי המניות שלה יגדל. בנוסף חלק מרווחי החברה יוחזרו אליה בתור משקיעה בתהליך שמכונה חלוקת דיווידנידים. במילים אחרות אגאתה מתכננת לקצור תשואה נאה על ההשקעה שלה. 

שמח וטוב לב חזר גרגמל הביתה סוחב עמו שק שום גדול, צנצנת דמעות תנין וקווצת שיער מחד קרן. הוא מקלף את השום וטוחן אותו. אבל אז הוא מגלה שקדירת השיקויים הביתית שלו מתאימה להכנת מרק ללילות החורף הקרים ושיקויים ביתיים. אבל, ליצור בקנה מידה גדול הוא זקוק לקדירה גדולה בהרבה. 

גרגמל החליט לגייס הון נוסף לצורך קניית קדירה גדולה יותר. הוא ניגש אל בלשזר סנדקו ודפק על הדלת. 

בלשזר הופיע בדלת בחלוק רחצה ושיער פרוע: "מה אתה רוצה גרגמל? 2 לפנות בוקר."
גרגמל: "בלשזר, יש לי הצעה עסקית נהדרת בשבילך..." שוב פצח גרגמל בנאום ארוך על השיקוי הנפלא שלו שיעזור לו להרוויח הון "מה שחסר לי עכשיו זה רק 100 מטבעות זהב כדי לקנות קדירה גדולה. אם תיתן לי אותם אתן לך 2% מחברת השיקויים שלי "גרגמל שיקויים בע"מ".  
בלשזר: "2% מה זו הקמצנות הזו? חוץ מזה מה יקרה אם החברה שלך תכשל? שמעתי שקלוריה היידריס עובדת על שיקוי משלה. מה יקרה אם השיקוי שלה יצליח יותר משלך? אאבד את כל ההשקעה שלי."
גרגמל: "אז אתה לא רוצה לשתף איתי פעולה?"
בלשזר: "אני רוצה אבל בתנאים שונים. אלווה לך את הכסף ואתה תחזיר לי אותו עם ריבית. בהסכם בינינו יכתב שגם אם החברה תכשל עדיין תחויב להחזיר לי את הכסף עם הריבית" 

גרגמל מהרהר לרגע ולבסוף חותם על ההסכם. כעת הוא חייב לבלשזר 110 מטבעות זהב. שאותם יחזיר בעשרת החודשים הבאים. 

גרגמל ובלשזר ביצעו עסקה של מכירת אגרת חוב. לבלשזר אין אחוזים מהחברה כך שאם היא תכשל הוא לא יפסיד כסף. מצד שני גם אם חברת השיקויים תצליח מאוד הרווח שלו ישאר קבוע בהתאם לחוזה שאותו חתם עם גרגמל. כלומר פחות סביר שבלשזר יפסיד כסף אבל פוטנציאל הרווח שלו מוגבל. 

איגֶרֶת חוב היא מסמך המהווה התחייבות לתשלום חוב. את איגרת החוב יכולים ליצור גופים שונים: עסקים, ערים, מדינות ועוד. באיגרת החוב יש התחייבות להחזיר חלק מהסכום + ריבית.

יש יחס הפוך בין התשואה לסיכון באגרות חוב ובמניות. מניות נוטות להיות מסוכנות יותר. אם החברה כושלת המשקיעים יאבדו את כל ההשקעה שלהם. עם הסיכון הזה מגיעה תשואה גדולה יותר. אגרות חוב פועלות באופן הפוך. הם כוללות מנגנון משפטי שמחייב את הלווה להחזיר את החוב גם אם הוא בהפסדים כלכלים. לא תמיד זה עובד אבל ברמה העקרונית אגרות חוב נחשבות לנכס בטוח יותר ממניות. הביטחון הזה מגיע עם עלות. לרוב אגרות חוב מניבות תשואה נמוכה יותר ממניות. 

בוא נסכם:

המוצר

רמת הסיכון

התשואה

מנייה

גבוהה

גבוהה

איגרת חוב

נמוכה

נמוכה

זה מביא אותנו לנקודה חשובה בנוגע להשקעות. יש קשר ישיר בין תשואה לסיכון. אם אתם רוצים רווח גבוה תצטרכו לקחת סיכונים גבוהים. אם אתם מפחדים מהסיכונים תצטרכו להסתפק ברווח נמוך יותר. אם תתקלו באדם שמבטיח לכם רווח גבוה בסיכון אפסי התייחסו אליו כאל נוכל שמנסה להפריד בינכם לבין מטבעות הזהב שלכם. 

המקום שבו אפשר לסחור במניות ואגרות חוב הוא הבורסה. אפשר לחשוב על הבורסה כעל שוק שבו ניתן לרכוש מוצרי השקעה. בפוסט עתידי נדבר על הצד הטכני של השקעה בבורסה.  


אישית אני משקיע את החיסכון שלי בשוק ההון. בעיני זו דרך קלה ויעילה לצבור הון. יש מוצרי השקעה אחרים שניתן לבחור בהם. אבל זו הדרך בה אני עובד. בעיניי במסע לצבירת הון השאלה איך להשקיע את הכסף פחות חשובה מהשאלה מה אחוז החיסכון שלכם. כל עוד תקפידו על אחוז חיסכון גבוה ותעשו עסקאות סבירות תצברו הון. זה לא משנה אם תשקיעו בבורסה בנדל"ן או בשיקויים נגד קורונה. טוב אולי השיקויים לא כל כך יעבדו... 

בזאת הגענו לכללים 4-6 בעשרת הדיברות למיליונר המתחיל:

  1. חיסכון גבוה לאורך זמן יהפוך אתכם לעשירים
  2. טיפוח של מיומנויות נדירות ומבוקשות יוביל לשכר גבוה 
  3. קיצוץ בהוצאות הגדולות יאפשר לכם להקטין הוצאות ולהגדיל את החיסכון
  4. מנייה היא אחוז מהבעלות על החברה. השקעה במניות היא דבר מסוכן.
    אפשר להרוויח הרבה אבל גם להפסיד הכל.
  5. אגרות חוב הם התחייבות של מדינה או עסק להחזיר לי את הכסף עם ריבית.
    לרוב אגרות חוב בטוחות יותר ממניות אבל רווחיות פחות
  6. רוצים תשואה גבוהה? תצטרכו לקחת סיכון גבוה.
לסיכום: אחרי שלמדנו איך להגדיל את אחוז החיסכון שלנו הגיע הזמן להשקיע את הכסף שצברנו. אני משקיע בשוק ההון. בשוק ניתן לקנות מניות ואגרות חוב. כאשר יזם צריך לגייס הון לעסק שלו הוא יכול להעזר בשני המוצרים האלו. הוא יכול למכור מניות וכך להעביר אחוזי בעלות מהחברה לאנשים אחרים. האופצייה השנייה היא למכור אגרות חוב. את הכסף שיקבל באיגרת החוב הוא יחזיר עם ריבית. 

יש קשר בין תשואה לסיכון. מניות, שהם מוצר מסוכן, נוטות להיות רווחיות יותר ואילו אג"ח שנחשבות למוצר בטוח נוטות להיות רווחיות פחות. הזהרו ממוצרי השקעה שמבטיחים תשואה גבוהה עם סיכון נמוך. 

כמשקיעים אחת ההחלטות החשובות שעליכם לקבל היא היחס בין המניות לאגרות החוב בתיק ההשקעות שלכם. ככל שיהיו יותר מניות התיק יהיה יותר רווחי ויותר מסוכן. מנגד יותר אגרות חוב יהפכו את התיק ליותר בטוח ופחות רווחי. כדי להבין מה היחס המתאים לכם נצטרך לדבר על ביל גייטס ושלגיה ושבעת הגמדים. אבל זה כבר יחכה לפוסט הבא. 

מתעניינים בהשקעות ובפיננסים? מוזמנים לקבוצת הוואטסאפ הפיננסית שלי 

נפגש בשבילי החיים
משה

Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות