ששה כללי הזהב לחיסכון שיעזרו לכם לצבור כסף

בפוסט הקודם הצגתי את עיקרון פארטו וכיצד ניתן להעזר בו כדי להקטין את שלושת ההוצאות הגדולות בחיינו: דיור, תחבורה ומזון. הפוסט הזה יכיל ששה טיפים נוספים שעוזרים לי להקטין הוצאות ביום יום. 

ששת כללי הזהב לחיסכון

  1. עשו זאת בעצמכם 
  2. קנו יד שנייה 
  3. עשו סקר שוק
  4. שימו לב להוצאות שחוזרות הרבה
  5. חפשו תחליפים שנותנים ערך דומה 
  6. נצלו מועדוני לקוחות

עשו זאת בעצמכם

אפשר לבשל לעצמנו, לצבוע לבד את הבית, לתלות מדף ועוד. אין היום תירוץ לבורות. תעזרו ביוטיוב, במוכר בטמבור, בקרוב משפחה עם ידי זהב, בקבוצות פייסבוק ותתחילו להתנסות. אתם תיכשלו המון אבל זה משתלם. רוב המיומנויות לא מאוד מורכבות כך שאתם תראו שיפור עם הזמן. ללמוד לעשות דברים לבד זו השקעה לטווח הארוך :) 

קנו יד שנייה

שאלתי בזמנו את התלמידים שלי כמה עולה ג'ינס. התשובות נעו בין 100-300 שקלים. זה הצחיק אותי. אני קונה מכנסיים יד שנייה בעשרה שקלים וחולצה בחמישה שקלים. אנשים נרתעים מהרעיון של ציוד משומש אבל ברגע שמבינים שזה בסדר גמור להשתמש בציוד משומש, אפשר לקנות דברים בהנחות של עשרות אחוזים. 

אני חבר באתר אגורה ובקבוצת הפייסבוק. בנוסף הצטרפתי לאחרונה לקבוצת וואטסאפ של מסירת ציוד בהרצליה. מדהים לראות את הקצב שבו דברים נמסרים שם. היה לי מקרר, תנור וארונות שקיבלתי חינם והייתי צריך לשלם רק על ההובלה. 


בתמונה גלרייה יפיפיה שהשגתי בחינם דרך אגורה. הייתי צריך לשלם רק תמורת ההובלה וההרכבה. בעיניי זו השקעה נהדרת שמשדרגת לי את הסלון.

אחד מהדברים שמטרידים אנשים במחשבה על יד שנייה היא התדמית שלהם. לא נעים לאנשים להרגיש שהם "שנוררים" ומקבלים חפצים בחינם. אבל, כאדם שתרם וקיבל מספר רב של חפצים זו התבוננות שגויה. אנשים צוברים כל כך הרבה חפצים מיותרים שהם אסירי תודה על ההזדמנות להעביר אותם הלאה. אני שמח לקבל חפץ שיועיל לי ואני שמח לתת חפץ שיועיל לאדם אחר. זה לא עניין של "נדבנים ונזקקים" אלא השתתפות בכלכלת מתנות אחת גדולה. 

בונוס כשאתם משיגים דברים יד שנייה אתם מונעים השלכה לאשפה של חפצים קיימים וחוסכים יצור של חפצים חדשים. כדור הארץ אוהב אתכם :) 

עשו סקר שוק

כשעברתי דירה מראשון להרצליה עשיתי סקר שוק מהיר בנוגע לאינטרנט הביתי. הודעתי לחברה שבה הייתי שקיבלתי הצעה זולה מחברה אחרת. אחרי כמה שעות חזרו אלי משימור לקוחות עם הצעת מחיר זולה בעשרות שקלים. מאוד קל היום לעשות סקר שוק. רוב החברות עובדות עם וואטסאפ ולוקח כמה דקות לנסח הודעה גנרית לשלוח ל5-6 חברות. את התשובות שלהם מזינים לטבלה ובוחרים בדיל הכי משתלם. 

הפער שמתקבל בסקר שוק יכול להיות של מאות ואלפי שקלים. ראיתי את זה כשחיפשתי מובילים למעבר דירה. על אותה הובלה בדיוק קיבלתי הצעות שנעו בטווחים של אלפי שקלים. מניסיון כמה דקות שמוקדשות לסקר שוק יכול לחסוך סכומים יפים. 

שימו לב להוצאות שחוזרות הרבה

התופעה שבה הוצאה קטנה ומחזורית מצטברת לסכום גדול מכונה אפקט הלאטה על שם הקפה. נניח שבכל בוקר בדרכם לעבודה אתם קונים כוס לאטה בעשרה שקלים. אתם עושים זאת חמישה ימים בשבוע למשך 40 שנה. זה נראה זניח אבל כשמחשבים את ההשפעה המצטברת מגיעים לעשרות אלפי שקלים. אם הייתם חוסכים ומשקיעים את הסכום הזה הוא היה גדל למאות אלפי שקלים.


נסו לחפש את המקומות בחיים שבהם ההוצאה נראית קטנה אבל חוזרת על עצמה הרבה. אחת ההוצאות שקיצצתי בדרך הזו היא ארוחות בחוץ. כשאני עובד בחוץ קל לקנות פלאפל או סנדוויץ ולסגור ככה את הפינה. אבל לאור העלות המצטברת של ההוצאה הזו אני משתדל לארוז בערב לפני ארוחת צהריים בקופסת אוכל ולקחת איתי לעבודה. אני עדיין אוכל בחוץ בימים לחוצים אבל זה עוזר לי להקטין את כמות הארוחות הקנויות.

 חפשו תחליפים שנותנים ערך דומה

פעמים רבות נוכל לקבל את רוב התועלת שאנחנו מחפשים בשבריר מהעלות. 

אוהבים לקרוא ספרים? לכו לספריה במקום לסטימצקי
רוצים לשבת עם חברים לארוחה? תכינו אוכל בבית במקום לצאת למסעדה
רוצים לראות סרט? שבו בבית עם חברים במקום ללכת לקולנוע

אני והגינג'ית רכשנו מקרן לפני כמה שנים ומאז ראינו בו שעות רבות של סרטים. מבחינתי אני מקבל כאן ערך גבוה יותר מהקולנוע בשבריר מהעלות. באופן נוח שעות ההקרנה מתרחשות כשאני לא מעוניין לעבוד. הכיסא האהוב עלי תמיד פנוי ואני יכול לעשות הפסקת שירותים מתי שאני רוצה.

נסו לבדוק מה הערך שאתם מחפשים. רוצים לרכוש ידע? האם אתם צריכים לשלם על תואר? לקנות ספר? או שאולי 
קורס קצר ביודמי או סרטון ביוטיוב יסגור את הפינה?

נצלו מועדוני לקוחות

אני חבר בארגון המורים ובארגון בהצדעה למשרתי מילואים. הרבה מההטבות שמוצעות בארגונים האלו פחות רלוונטיות אלי. לא מעניין אותי לקנות סט מצעים חדש בהנחה של 10% או לקבל הנחה של 15% על לילה במלון אבל מפעם לפעם יש שם דילים טובים. הנחות במסעדות, כרטיסים זולים לקולנוע וכן הלאה. רגע לפני שאתם עושים רכישה גדולה הקדישו כמה דקות כדי לראות אם למועדון הלקוחות שבו אתם חברים יש הנחות מועילות. 

סודם של הגמדים

אני רוצה לסכם את הפוסט הזה בקטע שרועי קהת פרסם בפייסבוק:

כל גמד בהגיעו לבגרות נלקח לאחד החדרים הפנימיים שבמכרה, במסדרונות כה עתיקים שעוד אפשר לראות בהם את הרישומים של אבני החן הראשונות שנחצבו מהמסד על ידי המייסדים. באותו חדר חושפים בפניו שסוד כוחם של הגמדים הוא לא בחפירה בלתי נלאית או ביצירה וחידוש. אלו דברים נפלאים, אך לא עליהם אפשר להסתמך מול הגזעים קלי הדעת שבחוץ. "אז מה הסוד" הוא שואל ונענה "התנהלות כלכלית נבונה."

לאחר שהתדהמה שוככת הם חושפים בפניו את לוחות האבן העתיקים, טבלאות ההוצאה וההכנסה שאיזנו את המכרה בימיו הקדומים וכיצד הם הובילו אותו בין זמנים קשים עד לשגשוגו היום. הם מסיימים את ההכשרה במסיבה פרועה אך מאוזנת לפי ההכנסות ובשירת ההמנון הסודי "מי שמקפיד על התנהלות כלכלית נבונה יכול לשים כמה אלפים בצד."


לסיכום הקטנת הוצאות אינו מעשה כשפים ששמור לספרי פנטזיה. זו פשוט שאלה של התנהלות מאורגנת ומציאת דרכים להשיג את הדברים שאנו זקוקים להם בלי להוציא סכומי כסף מיותרים. אני זקוק לארון בגדים הוא לא צריך להיות יד ראשונה. אני אוהב לקרוא ספרים אני לא צריך לקנות אותם. בחנו כיצד תוכלו לקבל את אותו הערך בשבריר מהעלות.

לפעמים משתלם להוציא כסף. יש כלל אצבע נחמד שעל פיו מחלקים את עלות המוצר במספר השימושים שנעשה בו כדי לחשב כמה הוא עולה לכל שימוש. כך לדוגמה פיצה ב50 שקלים עולה לנו 50 שקלים פר שימוש. לעומת זאת תיק טיולים ב400 שקלים יעלה לנו כשקל לכל שימוש. השקיעו כסף במוצרים שישמשו אתכם פעמים רבות בתחומים שחשובים לכם. המנעו מהוצאות גדולות על דברים שמועילים לכם באופן חד פעמי.

תרגיל חיסכון לבית

לסיכום אני רוצה לתת לכם תרגיל קטן. בחנו את ההוצאות שלכם ונסו לענות על השאלות הבאות:

  1. האם יש לכם דרך לצמצם את הוצאות הדיור? בחנו את האופציה לעבור לדירה קטנה וזולה יותר.
  2. האם יש לכם דרך לצמצם את הוצאות התחבורה? בחנו את האפשרות לעבור לגור על יד מקום העבודה כדי להגיע לשם ברגל / באופניים.
  3. האם יש לכם דרך לצמצם את הוצאות המזון? בחנו כמה מהאוכל שלכם נקנה בחוץ וכמה מוכן בבית. 
  4. האם יש לכם הוצאה קטנה ומחזורית (לדוגמה סנדוויץ בחוץ לארוחת צהריים) שתוכלו להיפטר ממנה? 
  5. איזה דברים מעניקים לכם ערך רב וחשוב לכם להמשיך להשקיע בהם כסף (אצלי לדוגמה זה טיפוח גינה) 
  6. אפשר למזער הוצאות רבות בעזרת פיתוח מיומנויות (בישול, שיפוצים וכו'). איזה מיומנות יש לכם / אתם מתכננים ללמוד שעשויה לעזור לכם להקטין הוצאות? 
מתעניינים בהשקעות ובפיננסים? מוזמנים לקבוצת הוואטסאפ הפיננסית שלי 

משה


Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות