מעקב הוצאות והעובדה שאתם, כמו כולם, מיוחדים מאוד

פיטר דרוקר, אחד מההוגים המעניינים בעולם העסקי טבע את המשפט "אם אתה לא יכול למדוד את זה אתה לא יכול לנהל את זה". הוא דיבר על מדידות של נתונים חשובים לעסק אבל הכלל הזה תקף גם לעולם הפיננסי. 

בסרט הנפלא "בריאן כוכב עליון" יש סצנה שבה בריאן מנסה לשכנע את כל המאמינים שעוקבים אחריו שהם אינם צריכים לעשות זאת.

בריאן קורא אליהם מהחלון "כולכם אינדווידואלים"
כולם עונים כגוף אחד "כן, כולנו אינדווידואלים!"
בריאן ממשיך "כולכם שונים אחד מהשני"
וכל הקהל "כן, כולנו שונים"
כולם? לא בדיוק, אדם אחד מהקהל קורא אחרי כולם "לא, לא אני". רגע נפלא של הומור בריטי משובח. 


בפוסט האחרון הזכרתי ששלושת ההוצאות הגדולות בחיים הם דיור תחבורה ומזון. אבל מה אם אתם שונים? מה אם אתם לא אינדווידואלים כמו כולם? מה אם בנקודה שבה אתם נמצאים בחיים אתם מוציאים סכומי כסף גדולים על משהו אחר? אולי זה טיסות לחו"ל או תחביב יקר. אם אתם מתמקדים רק בשלושת ההוצאות הגדולות תפספסו מקומות בהם אתם מוציאים סכומים גבוהים ושווה לכם להתייעל. בנוסף, אתם עשויים לפספס שינויים שמתרחשים בהוצאות שלכם. אולי תקציב הביגוד שלכם מטפס מעלה כבר מספר חודשים ושווה לבדוק מה קורה? 

כאן פיטר דרוקר נכנס לתמונה. אם אנחנו רוצים לנהל את ההוצאות שלנו עלינו לעקוב אחריהם. אני והג'ינג'ית רושמים כל שקל שאנחנו מוציאים באפליקציה TOSHL. אישית אני מחבב את האפליקציה הזו אבל זה לא באמת משנה איך אתם עוקבים אחרי ההוצאות שלכם. העיקר שתמצאו דרך נוחה למעקב שמתאימה לכם. יש מספר יתרונות בניהול מעקב מסודר: זיהוי מקומות בהם ההוצאות שלכם גדולות יחסית לשאר האנשים, זיהוי עלייה בהוצאות וביצוע תכנונים לעתיד.

השוואת הוצאות לאנשים אחרים 

אם תבצעו מעקב הוצאות מסודר תוכלו להשוות את ההוצאות שלכם לאנשים אחרים. אם אתם סטודנטים שמוציאים בכל חודש 3,000 ש"ח בחודש על מזון ואני מוציא 1,000 ש"ח, כדאי לכם לכם לברר איך אני עושה את זה. 

אם אתם מוציאים 500 שקלים בחודש על תחבורה ואני מוציא 2,000 שווה לי ללמוד מכם. ברגע שיש מספרים אפשר לערוך השוואות. אפשר להתחיל דיון בנוגע להבדלים בהתנהגות. אני יכול לשאול אתכם מה "המתכון שלכם" לקיצוץ הוצאות התחבורה. אתם יכולים לשאול אותי מה "המתכון שלי" לקיצוץ בהוצאות המזון. 

זיהוי עלייה בהוצאות

קל להגיע למצב שהכסף נעלם מהידיים. להגיע לסוף החודש ולא להבין לאן זזו כל הזוזים שלכם. אבל מעקב מסודר יתן לכם תמונה ברורה (ולא תמיד נעימה) בנוגע להוצאות שלכם. רק כשאתם מודעים למצב אתם יכולים לבצע שינויים שיעזרו לכם לשפר אותו.  

ביצוע תכנונים לעתיד 

הודות למעקב הוצאות מסודר אני יודע כמה אני מוציא כל חודש. זה עזר לי לבצע תכנון מסודר בנוגע לסכומי הכסף שאני צריך לחסוך לקראת הלידה של בני הבכור. מעט אחרי הלידה אני מתכנן להתחיל קורס תכנות אינטנסיבי שבמהלכו לא אוכל לעבוד. יצרתי קובץ אקסל מסודר שמחשב את ההכנסה במהלך התקופה (מענק לידה לאשתי + דמי אבטלה בשבילי) ואת ההוצאות הצפויות שלנו. כשעשיתי זאת ראיתי שיש סיכוי גבוה שאכנס למינוס קטן בחודשיים הבאים. לאור המידע הזה מצאתי מקום עבודה נוסף שיאפשר לי להגדיל הכנסות עד לתחילת קורס התכנות.

תזרים מזומנים הוא מונח המתאר את הכסף ש"זורם" פנימה והחוצה מתוך העסק. במקרה שלי מעקב מסודר אחרי תזרים המזומנים המשפחתי אפשר לי לקבל החלטות טובות יותר שמנעו הפתעות לא נעימות במורד הדרך. 

דברו על כסף - הברכה שורה בדבר הגלוי לעין

כסף הוא טאבו. לא מקובל לדבר על משכורת. זה מוזר להשוות הוצאות. אבל בלי שנעשה זאת נשאר בודדים במערכה. ברגע שמתחילים לדבר עם אנשים אחרים על כסף אפשר להתחיל ללמוד מהניסיון שלהם. דיברתי היות עם אחת מהתלמידות בקורס שלי והכרתי לה את האתר סימניה שמאפשר לקנות ולמכור ספרים לקוראים אחרים. המידע הזה יכול לשמש אותה להקטין הוצאות דרך קניית ספרים בזול ולהגדלת הכנסות דרך מכירת ספרים שיושבים אצלה בבית. אל תתייחסו לכסף כאל דבר מאיים שמתעלמים מהשפעותיו. דברו על כסף עם אנשים אחרים. כנסו לפורומים פיננסיים ודונו בתוכניות הפיננסיות שלכם. דברו עם חברים ובני משפחה על ההוצאות שלכם. השוו משכורות עם קולגות ממקום העבודה שלכם ומחוצה לו.   

לסיכום, כפי הנראה אתם דומים לאנשים אחרים. סביר להניח שכמו כולנו אחוז משמעותי מהתקציב שלכם יוצא על דיור תחבורה ומזון. אבל יש הבדלים בין אדם לאדם שמתבטאים בדפוסי ההוצאות. מעקב מסודר אחר כל שקל שאתם מוציאים יאפשר לכם להתכונן לשינויים עתידים ולזהות מגמות נוכחיות. ידע הוא כוח. הפכו לרבי עוצמה דרך מעקב הוצאות ולמידה מאנשים אחרים. 

מתעניינים בהשקעות ובפיננסים? מוזמנים לקבוצת הוואטסאפ הפיננסית שלי 

נפגש בשבילי החיים
משה
Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות