צבירת הון כריצת מרתון, חמלה עצמית ושישה ימים לסדר פיננסי

ניהלתי לאחרונה שיחה עם חבר במילואים והרגשתי שהוא מוצף מכמות המידע הפיננסי שעליו להשלים. אני עוסק בתחום מ2013 ועדיין מרגיש שאני מאבד את זה מפעם לפעם.

חשוב לזכור שללמוד לנהל את הפן הכלכלי בחיים שלנו זה מרתון ולא ספרינט. לוקח זמן ללמוד על כסף וזמן נוסף כדי לבנות בסיס פיננסי איתן. חשוב מאוד לפעול אבל חשוב גם לתת מקום לחמלה עצמית. זה בסדר גמור אם אתם מרגישים נבוכים. זה בסדר גמור אם אתם מרגישים מוצפים. זה הרבה מידע לקלוט ומערכת החינוך עשתה עבודה גרועה להפליא בתחום. 

העבר אינו בשליטתנו. מה שלמדנו עד כה על כסף אינו בשליטתנו ואין לנו סיבה לכעוס על עצמנו או לחוש תסכול מהבורות שלנו. העתיד מצד שני נמצא בידינו ועלינו לנצל אותו כדי לבנות את הבסיס הכלכלי שלנו.   

מה מבצע סבתא יכול ללמד אותנו על השקעות

בספר I will teach you to be rich המחבר כותב שאנשים אומרים לו ש"הם צעירים מכדי להשקיע ואחרי כמה שנים אומרים לו שהם מבוגרים מדי בשביל להתחיל להשקיע".  

ועל כך אני אומר תתחילו הכי מהר שאתם יכולים ואז תעלו את הקצב. אני משתדל להנגיש את הנושא כמיטב יכולתי בבלוג ואשמח לענות על שאלות מקוראים שחשים שהלכו לאיבוד. היכולת להגדיל הכנסות, להקטין הוצאות ולהשקיע את ההפרש נמצאת בהישג היד של רובנו.

כדי להקל את העומס הרגשי והמנטלי שכרוך בצבירת הון אפשר לבחור בשתי אסטרטגיות שונות:

עשו את הדברים החשובים 

קל להרגיש מוצפים בתחילת המסע הפיננסי. אבל בפועל יש מעט מאוד החלטות שצריך לקבל. כלל ה85% קובע שעדיף להתחיל מאשר להפוך למומחה בתחום. העזרו בו כדי לקבל החלטות סבירות ופשוט תתחילו. תמיד אפשר לעשות שינויים בהמשך הדרך. אל תתנו לפחד ולשאיפה לשלמות לשתק אתכם.

אתם יכולים לבזבז שעות בהשוואת מחירים של חברות סלולר או להקדיש את הזמן הזה כדי לבחור מסלול מוצלח בפנסייה. שתי ההחלטות יועילו לכם כלכלית אבל ההשפעה של בחירת מסלול מוצלח בקרן הפנסייה תאפשר לכם לצבור עוד מאות אלפי שקלים. לעומת זאת שינוי מסלול בסלולר יניב לכם במקרה הטוב אלפי שקלים. לא מזיק אבל לא שווה להתחיל משם. עדיף להתמקד בהחלטות כמו בחירת מסלולים בקרן הפנסייה וההשתלמות, בחירת מבנה תיק ההשקעות, פתיחת חשבון השקעות ויצירת הוראת קבע להעברת כספים באופן קבוע לבית ההשקעות.  

עשו את הדברים הקלים והתקדמו משם

כלכלית עדיף להתחיל מההחלטות הגדולות. אבל אם אתם מרגישים שכרגע הן גדולות עליכם תתחילו מההחלטות הקטנות. חשבון הפלאפון לא משמעותי לטווח הארוך. אבל מעבר לחבילה זולה יעזור לכם לחוש תחושת התקדמות שעשויה לדחוף אתכם הלאה למשימה גדולה יותר. לכן הגיוני להתחיל מהמשימות הקטנות ולהתקדם מהם אל המשימות החשובות. 

אני מתקרב לסיום הספר I will teach you to be rich ומוצא שם שפע של פנינים נהדרות. בספר יש תוכנית בת ששה שבועות שנועדה להנחות את הקוראים שלו. אחד מהדברים המעניינים בתכנית זה שיש דד ליינים למשימות השונות כדי למנוע מהם להגרר לנצח. ברוח זו אני מציע להציב דדליין קשיח למשימות הקלות כדי שלא תתקעו בהם ותמנעו מלהגיע למשימות הקשות. 

הנה סדרת פעולות שתיקח ששה ימים ותאפשר לכם לעבור על המשימות הפיננסיות הקלות: 
  1. יום ראשון: בחנו את ההכנסה שלכם. האם אתם שבעי רצון ממנה? אם לא האם אתם יכולים לרכוש כישורים נדירים ומבוקשים שיעזרו לכם לקדם את הקריירה? האם אתם יכולים להשיג עבודה מהצד? לעבוד שעות נוספות? להתמקח על השכר או לעבור מקום עבודה? ביצוע שינויים בקריירה לוקח זמן. הקדישו את היום לכתיבת תוכנית עבודה מסודרת שאותה תוציאו לפועל בשלושת החודשים הבאים. 

  2. יום שני: התקינו אפליקציה למעקב הוצאות והתחילו לתעד את ההוצאות שלכם מיום זה והלאה. לאחר מכן כנסו לאתר של הבנק ולאתר של כרטיס האשראי שלכם ובחנו על מה הוצאתם כסף בשלושת החודשים האחרונים.

    בטלו מנויים שלא נמצאים בשימוש כמו המנוי שעשיתם לחדר הכושר ומעלה אבק ליד נעלי הריצה. בצעו משא ומתן על מנויים קיימים כמו חשבון הפלאפון שלכם. זה לא צריך לקחת הרבה זמן. לרוב החברות יש מענה בוואטסאפ. אפשר לשלוח להם בקשה להצעת מחיר דרך הוואטסאפ, לאסוף את התשובות בטבלה מסודרת ולבחור כעבור יום או יומיים בחברה המנצחת.

    אם ההוצאות שלכם כאוטיות מידי או שאתם משלמים הרבה במזומן ולא יודעים לאן הלך הכסף רשמו תזכורת ביומן וחזרו למשימה הזו בעוד שלושה חודשים. עד אז יצטבר לכם מספיק מידע באפליקציית מעקב ההוצאות. 

  3. יום שלישי: חפשו דרכים זולות יותר לקבל ערך דומה על ההוצאות שלכם. קחו ספרים מהספריה, הזמינו חברים לערב סרט ביתי במקום לקולנוע. בדקו איך תוכלו לנצל את מועדוני הלקוחות שאתם חברים בהם כדי לקבל הנחות על הוצאות משמעותיות וכן הלאה.

  4. יום רביעי: זה הזמן לעבור על תחום הדיור. האם אתם שבעי רצון ממחיר השכירות שלכם? האם יש אלטרנטיבות זולות יותר בסביבה? אולי כאלו שיאפשרו לכם להגיע לעבודה בתחב"צ או באופניים? אפשר גם לבחון איך אפשר להפוך את הדירה שלכם למקור הכנסה. אולי תוכלו להשכיר חדר דרך airbnb או להתקין פאנלים סולאריים על הגג.

  5. יום חמישי: בוא נבחן את תקציב המזון. האם אתם מוציאים סכומי כסף גדולים על משלוחים? איזה שינויים במטבח או בשגרה שלכם יעזרו לכם לבשל יותר בבית? משתלם להשקיע כסף על ציוד שיגרום לכם לבשל יותר. קניתי פלנצ'ה כדי להכין המבורגרים בבית ואני משוכנע שהודות לה אחסוך מאות שקלים על הזמנת המבורגרים. כבונוס חזה העוף שאני מכין יוצא עסיסי מתמיד. 

    אם יש לכם קבלה מהקנייה האחרונה זה הזמן לבדוק האם אתם מוציאים סכומים גבוהים במיוחד על חלק מהמצרכים. יכול להיות ששווה לחשוב מחדש על רשימת הקניות שלכם או להחליף סופר. 

    בישולים יכולים להיות משימה מייגעת. האם אתם יכולים לעשות ערבי בישולים עם חברים? אולי כדאי לכם לבשל כמויות גדולות ולהקפיא? אם אתם חדשים בתחום הבישול והולכים לאיבוד במטבח התחילו עם מתכונים פשוטים. עם הזמן תצברו ניסיון וידע. אישית אני מחבב מאוד את האתר בישול בזול הודות לכתיבה השנונה ואת האתר מתכונים ב10 דקות הודות לפשטות של המתכונים. אין לכם מושג איך לאלתר ארוחה עם הרכיבים שיש לכם בבית? העזרו באתר המגניב SuperCook כדי להזין את הרכיבים שיש לכם וקבלו שפע של הצעות ארוחה על פי סוגי דיאטה / רגישויות ועוד. 

  6. יום שישי: האם אתם משלמים עמלות גבוהות על חשבון הבנק וכרטיסי האשראי? אם כן בצעו סקר שוק  וחפשו אלטרנטיבות. 

  7. יום שבת: זה הזמן לנוח על זרי הדפנה. עשיתם שינויים משמעותים בשגרה שלכם. שבוע הבא תוכלו להתחיל לעבוד על המשימות המאתגרות ומתגמלות יותר כשאתם מלאים בתחושת הישג מכל מה שהספקתם בשבוע האחרון.
שווה לעבור על הרשימה הזו אחת לשנה. להוצאות יש נטייה לזחול למעלה לאורך זמן. רשמתי לעצמי תזכורת לעבור על הפוסט הזה בסוף השנה הזו ואז לחזור אליו פעם בשנה. 

מתעניינים בהשקעות ובפיננסים? מוזמנים לקבוצת הוואטסאפ הפיננסית שלי
משה

Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות