בחירת קרנות סל להשקעה והסכנה במוצרים זולים יתר על המידה

בפוסט האחרון הסברתי מהם מדדים וכיצד קרנות סל (ETF) מאפשרות לנו לרכוש מוצר עוקב מדד. בפוסט הזה אסביר איזה קרנות סל אני רוכש. 

פינת הכסת"ח

ראשית פינת הכסת"ח: אני לא יועץ השקעות אלא משקיע חובב. אסביר במה אני משקיע ומדוע אבל קחו בחשבון שהשקעה בבורסה עשויה להוביל להפסדים כספיים משמעותים. תעשו שיעורי בית ותלמדו מה המשמעות של מוצר ההשקעה שבחרתם ומה הסיכונים שכרוכים בו. 

באיזה קרנות סל אני משקיע?

בהתאם לתאוריית השוק היעיל אני לא יודע איזה חברות יצליחו במיוחד. הבורות שלי לא נעצרת שם. אני לא יודע איזה מדינות ישגשגו ואלו ישארו מאחור. בנוסף אין לי מושג אילו תחומי ההשקעה יצליחו ואילו יכשלו. אנרגיה? נשק? ביטקויין? אין לי מושג. לכן, נאמן להמלצתו של ג'ון בוגל, אני משקיע בכל השוק. כדי לעשות זאת אני רוכש דרך בית ההשקעות יחידות בקרנות הסל  VTIVXUS. בנוסף, בקרנות הפנסייה וההשתלמות אני משקיע במוצר עוקב S&P500. 

בוא נכיר את המוצרים השונים:

VXUS

זוהי קרן סל שעוקבת אחרי השינויים במדד "FTSE Global All Cap ex US". המדד הזה עוקב אחרי השווי של 7,913 מניות של חברות מחוץ לארצות הברית. הוא כולל חברות ממגוון מדינות: יפן, אנגליה, סין, קנדה, צרפת ועוד. 

קרן הסל הזו מאפשרת לי להשיג חשיפה טובה לשוק המניות מחוץ לארצות הברית. שני המוצרים הבאים יאפשרו לי חשיפה טובה לשוק המניות בארצות הברית. 

 VTI

זוהי קרן סל שעוקבת אחרי מדד בשם "CRSP US Total Market". המדד הזה עוקב אחרי השווי של 3,947 מניות שונות בארצות הברית. החברות שייכות למגוון תחומים שונים כמו אנרגייה, פיננסים, נדל"ן, טכנולוגיה ועוד. 

מוצרים עוקבי מדד הS&P500

הS&P500 הוא מדד שעוקב אחרי שווי 500 המניות הגדולות בארצות הברית. בניהם אפשר למנות את אפל, מייקרוספט, טסלה ועוד. בקרנות הפנסייה וההשתלמות שלי קניתי מוצרים שעוקבים אחרי המדד הזה. אני מאמין שבכל קרן פנסייה / השתלמות בארץ יש מוצרים כאלו. תוכלו לבדוק את זה באתר של הקרנות שלכם.  

מדוע אני משקיע בVTI ובVXUS? 

בהתאם לאמירה של ג'ון בוגל "במקום לחפש מחט בערימת שחת קנו את השחת". אני לא יודע איזה מניות ואיזה שווקים יצליחו. העולם מורכב מידי בשביל לבחור מניות ספציפיות. אבל זה לא משנה. שפע של מחקרים מראים שמעקב אחרי שוק המניות כולו מוביל לתשואה גבוהה יותר מניסיון "לנצח את השוק" בעזרת בחירה של מניות ספציפיות. 

בחרתי להשקיע בקרנות הסל של VTI וVXUS כי מדובר במוצרים זולים של בית ההשקעות האמין וואנגארד עם פיזור נרחב ומחירים נמוכים שהופכים את ההשקעה למשתלמת.

באופן משעשע אחד הדברים שמשקיעים צריכים להימנע ממנו זה מוצרים זולים מידי. יש חברות ישראליות שמוכרות מוצרי השקעה במחירי הפסד. המשקיעים שרוצים להימנע מלהיות פראיירים מסתערים על המוצרים הזולים והחברה מרוויחה שפע של לקוחות. אחרי שהחברה השיגה את הלקוחות שלה היא נוטה להעלות את המחירים של מוצרי ההשקעות. בשלב הזה הלקוחות "תקועים" עם מוצר בינוני ויקר שאותו הם לא רוצים למכור כדי להימנע מתשלום מס רווחי הון. התופעה המגונה הזו מכונה מלכודת מס.

חברת וואנגארד, בניגוד לבתי השקעות ישראלים נמנעת מהטריקים המלוכלכים האלו. יש להם היסטוריה של הורדת מחירים ואין חשש שהם יפעלו בצורה הנבזית הזו.

לסיכום: הזהרו ממוצרים ישראלים זולים מידי. זה ידפוק אתכם בהמשך הדרך  
 

מדוע אני משקיע במוצרים עוקבי מדד הS&P500?

מרבית המוצרים בהם ניתן להשקיע בקרנות הפנסייה וההשתלמות הם מנוהלים. כלומר מנהלי הקרן קונים ומוכרים מוצרים בתדירות גבוהה מתוך אמונה שהודות לניסיונם רב השנים הם יכולים להשיג תשואות גבוהות במיוחד. כיוון שאני מאמין בתאוריית השוק היעיל אני כופר בהנחה הזו ומעדיף להשקיע במוצרים פסיביים. כלומר כאלו שמחזיקים בכלל השוק ועושים מינימום של פעולות. הדרך הטובה ביותר שמצאתי לעשות זאת היא לרכוש מוצרים שעוקבים אחרי מדד הS&P500.  

לסיכום: הפלח המנייתי בתיק ההשקעות שלי מכיל שלושה סוגי מוצרים. שני קרנות סל (VTI וVXUS) ומוצרים שעוקבים אחרי מדד S&P500 בקרנות הפנסייה וההשתלמות שלי ושל הגינג'ית. 

כך בשלושה מוצרים פשוטים ובמינימום התעסקות אני יכול להשיג פיזור נרחב מאוד על פני מגוון שווקים ותחומים. 

הקטנת סיכון התחום והסיכון הגיאוגרפי

כזכור סיכון התחום והסיכון הגיאוגרפי הם הסיכון שהתחום או המדינה שבה השקעתם יסבלו ממשבר. תיק ההשקעות הנוכחי שלי מאפשר לי לישון מעולה בלילה. נכון, אירועים גלובלים כמו משבר הקורונה גרמו לו לרדת באופן זמני אבל אין תחום או מדינה שיכולים לקרוס ולפגוע באופן בלתי הפיך בשווי התיק. לשם השוואה ראיתי תיקי השקעות ש20-30% מהם הושקעו בחברה בודדת. איזה סיכון מיותר. 

האם אילו מוצרי ההשקעה האידאלים? זו לא השאלה החשובה

תתמקדו ביער לא בעצים 

יתכן שיש מוצרים מוצלחים מאלו שבחרתי. יכולתי לעשות תחקיר מעמיק יותר ולמצוא מוצר אחר שהיה מניב עוד שבריר אחוז של רווח. אבל זו התמקדות בטפל. 

כשאנשים שומעים שאני משקיע בבורסה הם מבקשים ממני טיפים על מניות שכדאי להשקיע בהם. לבחירת מוצר ההשקעה יש חשיבות מסויימת אבל היא זניחה לעומת אחוז החיסכון והיחס בין המניות לאג"ח בתיק ההשקעות שלכם. משקיע עם אחוז חיסכון נמוך ותיק מוטה אג"ח יפגר הרחק מאחור לעומת משקיע עם אחוז חיסכון גבוה שמסוגל להתמודד עם תיק מוטה מניות.

במילים אחרות:
אחוז חיסכון גבוה מנצח תשואה גבוהה

היחס שבין המניות לאג"ח בתיק חשוב יותר מהמוצרים הספציפים שתקנו 

אם אחוז החיסכון שלכם נמוך עדיף שתקדישו את הזמן שלכם להגדלת הכנסות והקטנת הוצאות במקום לבירורים אין סופיים בנוגע לבחירת מוצר ההשקעה המושלם. רמית סטי שכתב את הספר הנהדר I will teach you to be rich הציג כלל שימושי בהקשר הזה: 

The 85 Percent Solution: Getting started is more important than becoming an expert.

פתרון ה85%: להתחיל עדיף מאשר להפוך למומחה בתחום.

אל תבזבזו את הזמן בחיפוש אחר מוצר ההשקעות המושלם. הסתפקו במוצר סביר ותתחילו להשקיע. אל תתנו לרצון בשלמות לשתק אתכם. 

סיכום: היופי בתיאוריית השוק היעיל ובהפנמת הבורות שלי הוא שאני לא צריך לבזבז זמן יקר בחיפוש אחר המנייה המושלמת. אני קונה את כל השוק ונהנה מכך שהאנושות מתקדמת ונושאת את תיק ההשקעות שלי על גלי הגאות. את הכסף שלי אני משקיע בקרנות הסל של חברת וואנגארד שידועה באמינות שלה ובדמי הניהול הזולים שהיא גובה. 

השילוב של קרן שעוקבת אחרי השוק העולמי (VXUS) קרן שעוקבת אחרי השוק האמריקאי (VTI) ואחזקת מוצרים עוקבי מדד S&P500 בקרנות הפנסייה וההשתלמות שלי מאפשר לי לפזר את ההשקעות שלי על פני מגוון תחומים ומדינות וכך להתגונן מפני סיכון התחום, הסיכון הגיאוגרפי והטיית הביתיות.

בפוסט הבא אסביר איך אני מחליט כמה כסף לשים בכל אחד מהמוצרים האלו ומה אעשה אם כולם יחליטו לקפוץ מהגג

מתעניינים בהשקעות ובפיננסים? מוזמנים לקבוצת הוואטסאפ הפיננסית שלי


נפגש בשבילי החיים
משה 

Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות