מדדים קרנות סל ואופטימיות כללית בנוגע לעתיד האנושות

בפוסטים הקודמים הכרנו את תאוריית השוק היעיל שמסבירה מדוע קשה מאוד למצוא מניות מנצחות. אחריה למדנו על חשיבות הפיזור כדרך להתגונן מפני סיכון התחום והסיכון הגיאוגרפי. מה שמעלה את השאלה הבאה: אם קשה לדעת באיזה מנייה להשקיע ואנחנו צריכים לפזר את ההשקעה על פני עשרות מניות ממגוון תחומים ושווקים איזה מניות כדאי לנו לקנות?

בשביל לענות על זה ארצה לדבר על השיפור במצב האנושות, שאול טשרניחובסקי וחיפוש מחטים בערימות שחת.

כשעוברים על הכותרות בעיתון ניתן לקבל את הרושם שהעולם הולך מדחי אל דחי. רעידות אדמה, התחממות גלובלית, שחיתות, תאונות דרכים ופשע. חדשות כאלו גורמות לנוסטלגייה להרים את הראש "כשהייתי קטן העולם היה מקום טוב יותר". אבל נוסטלגייה היא לא מה שהייתה פעם. כשבוחנים את הנתונים ניתן לראות שחיי האדם טובים מתמיד. אתן שני דוגמאות:

הזינוק בתוחלת החיים


משנת 1850 עד היום משך החיים האנושי הוכפל. הסיבה העיקרית לעלייה הדרמטית הזו היא הירידה בתמותת הילדים. ניתן לייחס זאת למגוון גורמים בינהם המצאת החיסונים, פיתוח תשתיות ביוב בערים, הפקת דשנים מלאכותים ששיפרה את אספקת המזון ועוד. באתר הנפלא our world in data תוכלו לקרוא בהרחבה על השינויים שחלו בתוחלת החיים ברחבי העולם. 

הירידה הדרמטית בעוני

האו"ם מגדיר עוני קיצוני כהכנסה של פחות מ2 דולר ליום לאדם. מ1800 עד ימינו אחוז האנשים שסובלים מעוני קיצוני ירד מ80% לפחות מ10%.

                            

האו"ם מאמין שהעוני הקיצוני יעלם מהעולם עד שנת 2030. זה שינוי דרמטי בחיי האדם. אנשים עדיין יסבלו ממחסור אבל לא בצורתו הקיצונית.

בכל תחום שבוחנים אפשר לראות שיפור דרמטי בחיי האדם. יותר גישה לאינטרנט, למים נקיים ולשירותים. הרבה יותר אנשים יודעים קרוא וכתוב, ירידה באלימות ובתמותה בתאונות דרכים ועוד. החיים כיום טובים לאין ערוך ממה שהיו בעבר. 

הנתונים האלו רלוונטים כי השקעה בבורסה דורשת אופטימיות בנוגע לעתיד. אני משקיע משום שאני מאמין שעם הזמן החברות בהם השקעתי יתפתחו ויניבו רווחים נאים.

לדוגמה, אם אבחר להשקיע בחברה הדמיונית "וולפסון & וולפסון בע"מ" אעשה זאת כי אני מאמין שהיא תצליח מעבר לציפיות השוק. לו הייתי פסימי בנוגע לעתיד הייתי משקיע ברכישת קופסאות שימורים, מטילי זהב ונשק.

כיוון שכדור הבדולח שלי מקולקל אני לא יודע איזו חברה תצליח ואיזה תחומי השקעות ידשדשו. אבל אני מאמין שלאורך זמן האנושות מתקדמת. הצירוף רב העוצמה של יכולת האדם ללמידה ולשיתופי פעולה יחד עם עוצמתה של השיטה המדעית תוביל לכך שהעתיד יביא עימו שפע של צמיחה נוספת.  

כפי שכתב שאול טשרניחובסקי 
"אַאֲמִין גַּם בָּאָדָם, גַּם בְּרוּחוֹ, רוּחַ עָז"
 אני מהמר על האנושות ומשקיע בהתאם. לאור זה השאלה באיזו חברה להשקיע מיותרת מבחינתי. אני רוצה להשקיע בכלכלה כולה. ג'ון בוגל המייסד של חברת ההשקעות וואנגארד נהג לומר:
“אל תחפש מחט בערימת שחת. פשוט תקנה את ערימת השחת” 

כלומר, במקום לחפש את החברות הבודדות שישיגו תוצאות טובות במיוחד אני משקיע בכל שוק המניות. איך אפשר לעשות את זה? בשביל זה אנחנו צריכים להכיר שני מונחים חדשים: מדד וקרן סל

מדד

נדמיין שאתם נמצאים בעיצומו של ויכוח סוער עם השכן בחדר המדרגות בנוגע לעלויות המחייה בארץ. אתם טוענים שעלויות המחיה ירדו והשכן טוען בנחרצות שהם עלו. איך תוכלו לבדוק מי צודק? דרך אחת היא להכין רשימה של הוצאות ולראות האם בממוצע הם עלו או ירדו בשנים האחרונות. אם לדוגמה העלות של הקניות בסופר, הדלק, מכשירי הפלאפון שכר הדירה והביגוד עלו בעשור האחרון אפשר להבין שעלויות המחיה עלו. זו דרך אפשרית אבל זה הרבה מאוד עבודה כדי להוכיח לשכן שאין לו מושג על מה הוא מדבר. כיוון שבסך הכל רציתם להוציא את הכלב לסיבוב. אתם מחפשים דרך מהירה יותר להוכיח שאתם צודקים. 

אתם שולפים את הפלאפון ובודקים מה היו השינויים במדד המחירים לצרכן בשנה האחרונה. מדד המחירים לצרכן מודד את השינוי בהוצאה החודשית הדרושה לצורך רכישת סל מוצרים קבוע בניהם:

  • מזון

  • דיור
  • אחזקת הדירה
  • ריהוט וציוד לבית
  • הלבשה והנעלה ועוד 
אם המדד עלה משמעות הדבר היא שהעלות הממוצעת של רכישת הפריטים האלו עלו ובהתאמה יוקר המחיה עלה. לעומת זאת אם המדד ירד יוקר המחיה ירד. מתברר שהשכן צדק. בשנה האחרונה מדד המחירים לצרכן עלה ב5.4%. למזלכם אתם יכולים לנצל את זה שהכלב השתין בחדר המדרגות כדי להתחמק מלהודות בפני השכן שהוא צדק.

לסיכום מדד הוא מוצר שעוקב אחרי השינויים במחיר של משהו. זה יכול להיות מדד המחירים לצרכן שבודק את השינויים בעלות המחיה בישראל. אבל מדדים לא מוגבלים לעלויות המחיה. יש מדדים שעוקבים אחרי שינויים במחירי מניות מסוימות, מחירי אגרות חוב ועוד. 

כך לדוגמה: 

מדד תל אביב 35 עוקב אחרי השינויים בשווי המניות של 35 החברות הגדולות בישראל. מדד הS&P500 עוקב אחרי השינויים בשווי 500 החברות הגדולות בשוק האמריקאי וכן הלאה. 
 
שימו לב שאי אפשר לרכוש מדד. זהו בסך הכל ערך מספרי. אבל אנחנו יכולים לרכוש יחידות במוצר בשם קרן סל    

קרן סל

דמיינו שאתם עורכים קניות של חטיפים לקראת פורים. אתם יכולים לקנות בנפרד מקופלת, כיף כף ופסק זמן או לקנות מארז שמכיל את כל החטיפים.

                                        

קרן סל (באנגלית ETF) פועלת בצורה דומה. במקום לקנות קצת מכל מנייה אתם יכולים לקנות "שקית" שעוקבת אחרי מדד מסויים. זה יכול להיות קרן סל שמשקפת את השינויים במדד מניות מתחום מסוים, במדד איגרות חוב, שערי מטבע חוץ, סחורות ועוד. 

כך לדוגמה אתם יכולים לקנות קרן סל שעוקבת אחרי מדד תל אביב 125. אם בממוצע השווי של החברות במדד עלה שווי ההשקעה שלכם בקרן הסל יעלה במקביל*.

*העלייה לא תהיה זהה לחלוטין בגלל שיש טעויות עקיבה כלומר סטייה מסויימת של קרן הסל מהמדד שאחריו היא עוקבת. אבל לצורך הדיון בוא נניח ששינוי במדד יוביל לשינוי מקביל בקרן הסל.   

לסיכום: בפוסט הזה הסברתי שלמרות שאיני יודע באיזה חברות כדאי להשקיע אני מאמין שהשוק באופן כללי יעלה. לכן אני מעוניין לפזר את ההשקעה שלי על פני שוק המניות כולו. הדרך שבה אני עושה זאת היא בעזרת רכישת קרנות סל עוקבות מדד. כזכור מדד הוא ערך מספרי שמודד את השינוי בגורם מסויים. קרן סל מאפשרת לי לעקוב אחרי השינויים במדד. בחירה נבונה של קרן סל חוסכת לי את הצורך למצוא "מניות מנצחות" ומגנה עלי מפני סיכון התחום והסיכון הגיאוגרפי.

בפוסט הבא אסביר באיזה קרנות סל אני משקיע וכיצד אני מחליט כמה כסף לשים בכל קרן סל

המלצות קריאה

  • "האופטימסט הרציונלי - מאט רידלי" שמתאר כיצד רמת החיים האנושית זינקה. 
  • "המלאכים הטובים של טבענו - סטיבן פינקר" שמתאר כיצד ומדוע דעכה האלימות בחברה האנושית באלפי השנים האחרונות
  • הקומיקאי "טים מינצ'ין" התייחס להתקדמות העצומה שהאנושות השיגה בסרטון "סופה". 

מתעניינים בהשקעות ובפיננסים? מוזמנים לקבוצת הוואטסאפ הפיננסית שלי


נפגש בשבילי החיים
משה 
Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות