שימוש בבזואר לטיפול בהרעלות והאם כדאי להשקיע רק בארצות הברית

בספר השישי של הארי פוטר יש קטע שבו הארי קורא מתכון מורכב לשיקוי נוגד הרעלות. בצד הספר שורבטה הערה מהנסיך חצוי הדם "פשוט דחוף להם בזואר במורד גרונם וגמרנו". 

בזואר למי שתהה הם אבנים ש"נוצרות בקיבות ובמעיים של עיזי הרים, על ידי משקעים סידניים... היו מלכים שהחזיקו במחרוזות של אבני בזואר, או ששיבצו אותן בטבעות... כך הן היו זמינות לידם בכל עת שרצו לטבול אותן במשקה" 


בתמונה טבעת מהמאה ה17 שבה הוטבעה אבן בזואר

מתברר שלאבני בזואר באמת היתה יכולת לנטרל רעלים מבוססי ארסן. אותו יסוד כימי ששימש להרעלות עוד מהתקופה הרומית. איזה מגניב.

בדומה לנסיך חצוי הדם גם אני מאמין שפעמים רבות פתרון פשוט סוגר את הפינה ואין צורך בפרוצדרה מורכבת. ראיתי את זה בחיים שלי. הייתה תקופה שבה ניסיתי להתקבל לאוניברסיטה אבל 3 היחידות שעשיתי במתמטיקה חסמו אותי. התחלתי לעשות אפיק מעבר דרך האוניברסיטה הפתוחה שנמרח ולא הועיל. בסוף נרשמתי למכינה קדם אקדמאית שלקחה פחות זמן ועלתה פחות כסף. 

אני מחבב מאוד את הגישה הישירה. בוא נמצא את הפיתרון הפשוט ביותר ונרוץ איתו. האם הגישה הזו יכולה להתאים לנו גם בעיצוב תיק השקעות? 

וורן באפט, מגדולי המשקיעים בהיסטוריה, המליץ לאשתו להחזיק 90% מהונה בקרן סל זולה שעוקבת אחרי S&P500 ואת עשרת האחוזים הנותרים באג"ח קצר טווח. לא למדנו מספיק על אג"ח ולכן נתעלם כרגע מהחלק הזה בתיק ההשקעות. האם אפשר להרכיב את הפלח המנייתי בתיק ההשקעות אך ורק מS&P500? 

לצורך נוחות הכתיבה אתייחס מכאן והלאה לS&P500 בכינוי החיבה שלו: סנופי.


בפוסט הקרוב אציג מספר שיקולים בעד ונגד השקעה כזו ואסביר מדוע למרות שהפשטות שבתיק כזה מפתה אותי בחרתי ליצור תיק מורכב יותר.

אימפריות נופלות לאט

השקעה בארצות הברית היא בחירה לשים את הכסף שלנו על אימפריה רבת עוצמה. יש הרבה סיבות טובות לעשות זאת אבל אימפריות קרסו בעבר ויקרסו שוב בעתיד. בוא נבחן את האימפריה הרומית כדוגמה. היא החזיקה כ500 שנה משנת 27 לפני הספירה עד שנת 476 לספירה. בשיאה חלשה על שטח של כמעט 6 מיליון קמ"ר ואוכלוסייה של 88,000,000 איש. 

כפי שהעם היהודי למד על בשרו לאימפריה הרומית היה כוח עצום. אבל דבר לא מחזיק לנצח והאימפריה קרסה בעקבות שחיתות, שינויים דתיים, מתקפות של שבטים מהסביבה ומשברים כלכליים. 

מעניין לציין שהיסטוריונים רבים מייחסים את שקיעת האריסטוקרטיה הרומית להרעלת עופרת כתוצאה מצריכה של יין וממתקים רוויים בעופרת. נראה שיש לנו מוטיב חוזר בפוסט :) 

אימפריות קורסות ולא תמיד הן טורחות לשלוח מכתב אזהרה למשקיעים. משקיע שרוצה לפזר את ההשקעות לא ישים את כל הביצים באימפריה אחת.  

האימפריה הפיננסית שהשמש לעולם לא שוקעת בה

פיזור השקעות הוא טענה מקובלת כנגד השקעה רק בסנופי. אבל הטענה הזו לא מדוייקת. אנו חיים בעולם גלובלי והחברות האלו סוחרות בכל העולם. פייסבוק, גוגל, אפל וחברות נוספות בסנופי מרוויחות סכומי עתק מחוץ לארצות הברית. 

אם ארצות הברית תקרוס החברות האלו יפגעו אבל כנראה שלא יעלמו. עם זאת יש סיכון מעניין נוסף בהשקעה רק בסנופי.

החברות בS&P500 גדולות מידי

כשדנתי בהשקעה בסנופי עם חברי הגיקים הפיננסים הם העלו בעייה מעניינת. ניתן לחלק את החברות בשוק על פי גודלם. חברות קטנות, בינוניות וגדולות. חברות בגדלים שונים מגיבות אחרת לשינויים בשוק. חברות גדולות, כמו אלו מהם מורכב המדד, עשויות להניב פחות תשואה מחברות קטנות ובינוניות. 

יתכן שזה נובע מהעובדה שחברות גדולות מתקשות להגיב מהר לשינויים. או שהסיכון המוגבר בהשקעה בחברות חדשות מתוגמל בדמות תשואה גדולה יותר. הנקודה החשובה היא שאם נשקיע רק בחברות גדולות כפי שקורה בעת השקעה בסנופי אנו לוקחים על עצמנו סיכון מיותר שיכול להימנע בעזרת פיזור ההשקעה שלנו על חברות במגוון גדלים. 

לסיכום

אני מאמין שברמה העקרונית וורן באפט צדק והשקעה רק בסנופי היא החלטה די טובה. יתכן שהאימפריה האמריקאית תחלש בימי חיי מה שיפגע בתיק השקעות כזה למרות שהוא מכיל מגוון חברות רב לאומיות. אבל לאור המרכזיות של ארצות הברית בשוק העולמי כל שינוי בעוצמה האמריקאית יוביל לגלי הדף גלובליים. ניתן לראות את ההשפעה הזו במיתון העולמי שהתחולל בעקבות משבר 2008.
 
חברות גדולות עשויות להניב מעט פחות תשואה במצבים מסויימים אבל בטווח הארוך אני מאמין שהשקעה עקבית בסנופי תותיר אתכם עם סכומי כסף נאים מאוד. 

באופן אישי חלק גדול מההון המשפחתי שלנו נמצא בסנופי דרך קרנות הפנסייה וההשתלמות. את שאר תיק ההשקעות העדפתי לפזר על פני VTI וVXUS. זה מוסיף מידה מזערית של מורכבות לניהול התיק אבל בעיניי הפיזור הנוסף שאני מקבל שווה את זה. 

כפי שהזכרתי לבחירת מוצרי השקעה יש משמעות מסויימת. אם תבחרו מוצר גרוע ויקר תפסידו המון כסף. מנגד אם תקפידו על אחוז חיסכון גבוה ותבחרו מוצר סביר תהיו בסדר גמור. השאלה אם להשקיע רק בסנופי או לפזר את ההשקעה שלכם על פני שווקים נוספים היא חשובה אבל לא קריטית. בחרו אופציה שמתאימה לכם ותתחילו להשקיע.

אני בלוגר חובב עם הכשרה מעמיקה בביולוגיה מולקולרית, חיבה לפילוסופייה הסטואית ולכנפיים בתנור. אין לי שום הכשרה רשמית או רצון לתת לכם יעוץ השקעות. קחו אחריות על ההחלטות הפיננסיות שלכם. אני לא לוקח אחריות בשמכם. 

בזאת סיימנו לעסוק בפלח המנייתי בתיק ההשקעות. הפוסטים הבאים יעסקו בפלח האג"חי.

מקורות להרחבה

  • בן פליקס שעוסק בניהול תיקי השקעות וביצירת פודקאסט פיננסי העלה סרטון שבו הוא מסביר מדוע חשוב לפזר את תיק ההשקעות באופן גלובלי ולא להסתפק בהשקעה רק בארצות הברית. 

  • רונן מרגוליס מהבלוג המומלץ simplifynance כתב פוסט מעמיק שבו הוא מסביר מדוע לא כדאי להשקיע רק בסנופי.


מתעניינים בהשקעות ובפיננסים? מוזמנים לקבוצת הוואטסאפ הפיננסית שלי

נפגש בשבילי החיים
משה 

Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות