השקעה בהתאם למשקל שוק, איזון תיק השקעות ומה אעשה אם כולם יקפצו מהגג

שאלה רטורית אהובה על הורים ומורים היא "מה תעשה אם כולם יקפצו מהגג?" לפני כמה שנים נתקלתי בקומיקס הנפלא הזה שבו נשאלה שאלה דומה. התשובה הייתה שהדבר ההגיוני לעשות הוא לקפוץ. כנראה שיש סיבה טובה לכך שכולם קופצים מהגג. אולי יש שריפה או אסון נוראי שכולם מודעים אליו חוץ ממני. 

כיאה לשיטוט אינטרנטי ראוי לשמו מצאתי שפע של פנינים נוספות.  לדוגמה "אם כולם יקפצו מהצוק אקפוץ אחריהם. ערימת הגופות תרכך את עוצמת הפגיעה" ודיון בין מורה לתלמידה ששעשע אותי:

המורה: למה הרבצת לו?
תלמידה: הוא ביקש ממני.
המורה: אם הוא יבקש ממך לקפוץ מהגג תעשי את זה?
תלמידה: לא. אבל אם הוא יבקש ממני להכות אותו שוב אעשה זאת. 

השאלה הזו נועדה להיות רטורית ולהראות את הגיחוך שבכניעה ללחץ חברתי. אבל, הרבה פעמים הגיוני לעשות את מה שכולם עושים. זה נכון בחיי היום יום כפי שזה נכון בהשקעות. 

כפי שטענתי בטיפ מספר 13 ההתנהגות האנושית מבוססת על ניסיון מצטבר של דורות רבים. ברור שחלק מהמנהגים שגויים או שאיבדו את הרלוונטיות שלהם. אבל, בבואנו להתעלם מהמסורת המקובלת מוטב שיהיו לנו נימוקים טובים ביד. 

זה נכון גם בהשקעות. כתבתי בהרחבה איך תאוריית השוק היעיל מראה לנו מדוע לא משתלם לנסות "להכות את השוק" ולמצוא מניות מנצחות. כזכור בתאוריית השוק היעיל מחירי המניות נקבעים על פי הציפיות המצטברות של כלל המשקיעים. זה לא מדויק בטווח הקצר אבל בטווח הארוך זה עובד היטב.

ההסתמכות שלנו על חוכמת ההמונים לא נעצרת שם. בנוסף לעובדה שאנחנו קונים את מה שכולם קונים אנחנו עושים זאת באותם אחוזים שכולם עושים. בשביל להסביר למה אני מתכוון עלינו להכיר מונח חדש בשם "משקל שוק" 

משקל שוק

משקל שוק הוא האחוז של תחום / מדינה מסוימת מתוך כלל ההשקעות בבורסה. ככל שיותר משקיעים בוחרים להשקיע בתחום מסויים כך משקל השוק שלו גדל ולהפך. רוב העולם משקיע בחברות בארצות הברית לכן משקל השוק שלה הוא כ60%. 

נניח לצורך הדוגמה שיש בעולם רק שתי חברות. חברת המזון: "וולפסון חמוצים בע"מ" שעוסקת בכבישת ירקות בשיטות מסורתיות. החברה השנייה היא "אובסידאן וצנצנות" שמייצרת צנצנות זכוכית במגוון גדלים לצורך הכנת הירקות הכבושים. 

חברת החמוצים הצליחה כלכלית וכעת שווה כפליים מחברת הצנצנות. במצב בנוכחי משקל השוק של חברת החמוצים יהיה 2/3. ומשקל השוק של חברת הצנצנות יהיה 1/3.

הרעיון הזה פועל בבורסה בקנה מידה גדול יותר. נניח שמשקיעים רבים מאמינים שבשר מעבדה הוא העתיד. הם מעבירים סכומי כסף גדולים לחברות שעוסקות בתחום ומשקל השוק של התחום הזה גדל. אם לעומת זאת המשקיעים מחליטים שהשקעה ברפתות היא שגויה הם ימכרו את המניות שלהם ומשקל השוק של הרפתות יקטן. 

בהשקעות שלי אני בוחן את משקל השוק של ארצות הברית מול שאר העולם ומשקיע בהתאם. כזכור אני מושקע בשלושה מוצרים שונים VTI ,VXUS וS&P500. 

איך אפשר לראות את משקל השוק של מדינות שונות

VT הוא מדד מניות שעוקב אחרי חברות שונות בכל רחבי העולם בהתאם למשקל השוק שלהם. באתר אפשר לראות את היחס בין אמריקה לשאר העולם.

כלומר משקל השוק של ארצות הברית הוא כ60% ושל שאר העולם כ40%. היחס הזה לא חקוק בסלע. בשנה שעברה ארצות הברית היוותה כ62% והיום היא שווה כ60%. אבל סטיות קטנות שכאלו לא אמורות להטריד אותנו. 

באיזה אחוזים אני משקיע בכל קרן?

עריכה: אני מתכנן להשקיע כספים חדשים בקרנות איריות ולא בVTI ובVXUS אבל העיקרון של להשקיע בהתאם למשקל השוק נשאר אותו הדבר. שימו לב שאם אתם אמריקאים עדיף לא להשקיע בקרנות איריות כדי שהדוד סם לא יגבה מכם מיסוי אסטרונומי.

בכל חודש מתבצעת השקעה אוטומטית בקרנות הפנסייה וההשתלמות שלי ושל הגינג'ית בS&P500. כאשר יש לי סכום כסף נוסף להשקיע אבחן מה אחוז התיק שלי שמושקע בארצות הברית. ואשלים את גודל הפלח שמושקע בארצות הברית ל60% בעזרת VTI. את שאר הכסף אשקיע בVXUS. 

בוא נראה דוגמה מספרית. נניח שתיק ההשקעות שלי נראה כך:

מוצר

היכן הוא מושקע

סכום

אחוז מגודל התיק

מוצרי עוקבי S&P500 

בקרנות הפנסייה ההשתלמות

ארצות הברית

50,000

50%

VTI

ארצות הברית

10,000

10%

VXUS

שאר העולם

40,000

40%

התפנו לי עוד 10,000 שקלים להשקעה. כיצד אחלק אותם? אשים 6,000 בVTI ו4,000 בVXUS. כעת התיק החדש נראה כך:

מוצר

היכן הוא מושקע

סכום

אחוז מגודל התיק

מוצרי עוקבי S&P500 

בקרנות הפנסייה ההשתלמות

ארצות הברית

50,000

45%

VTI

ארצות הברית

16,000

15%

VXUS

שאר העולם

46,000

40%

מטבע הדברים הסכומים לא תמיד כל כך עגולים. יצרתי קובץ גוגל שיטס עם מספרים לדוגמה שמראים כמה צריך להשקיע בכל מדינה לאור מצב התיק והכסף החדש שנכנס. מוזמנים ליצור עותק אישי ולהזין את הנתונים שלכם.

כמה נקודות חשובות: 
  1. בדוגמה שהבאתי בקובץ אקסל צריך להשתמש במירב הכסף כדי לקנות VXUS ובסכום קטן כדי לקנות VTI. במצב כזה הייתי משתמש בכל הכסף כדי לקנות VXUS. אמת, תהיה לי סטייה קטנה מהאחוזים הרצויים אבל אני מעדיף סטייה קטנה על תשלום עמלות נוספות בשביל קנייה קטנטנה ולא הכרחית. 

  2. אפשר לאזן תיק גם דרך מכירה של קרן סל אחת וקנייה של קרן סל אחרת. אני ממליץ לאזן כמידת האפשר דרך קנייה ולהימנע ממכירה של מניות כדי לא לשלם מס רווחי הון. עדיף להיות עם סטייה קטנה בתיק ההשקעות ולאזן אותה לאורך זמן בעזרת קניות נוספות.

  3. אל תאזנו את תיק ההשקעות בתדירות גבוהה. זה יגרום לכם לשלם עמלות נוספות וידרוש התעסקות מיותרת. אישית אני משקיע כסף חדש דרך בית ההשקעות אחת לחודשיים - שלושה. ראיתי המלצות על איזון אחת לחצי שנה ואפילו אחת לשנה.

    מחקרים מראים שככל שאתם מתעסקים פחות עם תיק ההשקעות שלכם קטן הסיכוי שתעשו שטויות. אגדה אורבנית נפוצה טוענת שתיקי ההשקעות המוצלחים ביותר הם כאלו ששכחו מקיומם ונתנו להם לגדול ללא הפרעה. 
זה הכל. אחת ההתנגדויות הנפוצות לפתיחת תיק השקעות היא טענת המחסור בזמן. אבל השקעה במוצרים עוקבי מדד דורשת דקות ספורות ברבעון. יש לי הוראת קבע להעברת כספים מחשבון הבנק לבית ההשקעות. אחת לחודשיים / שלושה אני ממיר את השקלים שהעברתי לבית ההשקעות לדולרים ומשתמש בדולרים האלו כדי לקנות VXUS או VTI בהתאם למצב התיק. לוקח זמן ליצור מערכת שפועלת אבל ברגע שבניתם אחת כזו והבנתם איך לעשות זאת באופן מסודר השקעת כסף חדש הופכת למשימה מהירה ופשוטה. 

אין לי התלבטות מה לקנות ובאיזה סכום. אני עובד על פי משקל השוק של 60% לארצות הברית ו40% לשאר העולם ופועל על אוטומט.

מתעניינים בהשקעות ובפיננסים? מוזמנים לקבוצת הוואטסאפ הפיננסית שלי

נפגש בשבילי החיים
משה 
Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות