16 עצות לבני ובנות 16

 התבקשתי לאחרונה לכתוב ברכת מזל טוב לאחד מתלמידי שחגג יום הולדת 16. חשבתי שיהיה מעניין להמיר את הברכה ברשימה של 16 עצות שהייתי שמח לקבל בגיל 16. כמובן שבגיל הזה הייתי אדיוט יהיר. משוכנע לחלוטין שהבנתי איך העולם עובד. כך שכנראה הייתי מהנהן בנימוס ומתעלם לחלוטין מכל מה שאמרו. 

מתוך תקווה שמקבל הברכה יהיה חכם יותר ממני אני נותן לזה צ'אנס. הנה רשימה של עצות שהייתי נותן לעצמי הצעיר לו הייתה לי מכונת זמן:

  1. תלמד איך ללמוד 
  2. תלמד איך לעבוד עם אנשים אחרים
  3. תלמד איך לעבוד עם כסף
  4. תלמד מה בשליטתך ומה לא 
  5. תלמד להיכשל
  6. תלמד לשהות בחוסר נוחות 
  7. תלמד לתחזק משק בית 
  8. תחזק את הגוף שלך 
  9. תלמד להסתכל לטווח הארוך
  10. תלמד לחיות בהווה
  11. פתח כישורים
  12. תלמד ללכת נגד הזרם. לא תמיד כולם צודקים
  13. תלמד ללכת עם הזרם. לרוב כולם צודקים
  14. תלמד לפקפק בעצמך
  15. תמיד תחזיק ספר בהישג יד 
  16. תן כבוד להרגלים שלך
  17. דע מה אתה רוצה

    טוב 16 עצות ועוד אחת לשנה הבאה

העצות כתובות בגוף זכר מטעמי נוחות :)

תלמד איך ללמוד

אני מאמין גדול במיומנויות. כל דבר בחיים דורש שנדע לעשות פעילות מסוימת כמו שצריך. אם זה הכנת חביתה, כתיבת קוד מורכב או תליית מדף. באופן מפתיע אחת המיומנויות הקריטיות שלא לומדים במערכת החינוך זה איך ללמוד באופן יעיל. זה חבל כי ממש כמו שיש טכניקה נכונה לפתור משוואה יש טכניקה נכונה כדי ללמוד חומר חדש. אם תלמד איך ללמוד הלימודים יהיו לך קלים יותר ותוכל לצבור מיומנויות נוספות מהר יותר.

מקורות שימושיים:

  • Learning How to Learn קורס מדהים שמסביר באופן נגיש וברור איך המוח עובד ומה צריך לעשות כדי ללמוד באופן יעיל יותר. יש כתוביות בעברית.
  • 10 צעדים לקבלת ציונים מעולים חוברת שתרגמתי לעברית באישור המחבר תומאס פרנק. היא נכתבה לסטודנטים אבל הטיפים כאן יעזרו גם לתלמידי תיכון.
  • הספר "הליכת ירח עם אינשטיין" והספר "סוד הזיכרון המצוין" ילמדו אותך טכניקות זיכרון שיקלו עליך ללמוד כמויות גדולות של מידע.

תלמד איך לעבוד עם אנשים

פגשתי אנשים שהיו בינוניים במה שהם עשו וכולם רצו לעבוד איתם. פגשתי אנשים שהיו מקצועיים להפליא ואף אחד לא סבל. אנחנו מוקפים באנשים בכל מקום.  היה אדם שנעים להיות בחברתו החיים שלך יהיו עשירים יותר.

כשאתה נמצא בקונפליקט עם אנשים אחרים שאל את עצמך איך אפשר למצוא פתרון שכולם יהיה מרוצים ממנו. החיים אינם משחק סכום אפס. הרווח של אדם אחד לא צריך לבוא על חשבון הפסד של השני. חפש את האופן שבו כולם ירוויחו.

כשמישהו מעצבן אותך הפגן חמלה. כבני אדם אנחנו עושים טעויות נסה לשפוט לכף זכות. אינך יודע מה קורה בחייו. העולם יהיה מקום טוב אם ניתן לאנשים אחרים את יתרון הספק.

מקורות שימושיים:

  • תן וקח - אדם גרנט
  • איך לרכוש ידידים והשפעה - דייל קרנגי
  • חפש ספרים וקורסים על שפת גוף. היכולת לשים לב למה שאדם מרגיש ולא מבטא במילים היא מכפיל כוח.

תלמד איך לעבוד עם כסף

בקושי לומדים במערכת החינוך איך לעבוד עם כסף. זה חבל כי בדומה ליכולת לעבוד עם אנשים זו מיומנות שתלווה אותנו בכל שלב בחיים. תקדיש זמן כדי להבין איך כסף עובד. מה גורם לאנשים מסוימים לצבור כסף ומה גורם לאחרים לאבד אותו.

אתן לך במתנה את המתכון לעושר:
  • תדאג להוציא הרבה פחות כסף ממה שאתה מכניס.
  • תשקיע את החיסכון בנכסים שגדלים לאורך זמן.
  • תחזור על על זה שוב ושוב למשך 30-40 שנה.
  • מזל טוב אתה עשיר.
אני רוצה להציב לך אתגר שאם תעמוד בו תהיה במסלול הנכון להיות מיליונר:
  1. תגיע להון של 100,000 שקל בהשקעות עד גיל 20
  2. תגיע להון של 1,000,000 שקל בהשקעות עד גיל 30

מקורות שימושיים:

  • מחשבון ריבית דריבית שיעזור לך לחשב כמה תצטרך לחסוך כל חודש כדי לעמוד באתגר
  • רשימת הקריאה שהכנתי בנושא
  • הסרטון שהעליתי ליוטיוב על השקעות
  • הבלוג של הסולידית - קרא את כולו. חפש באינטרנט מונחים שאתה לא מבין וחזור לקרוא. הסולידית עשתה שירות עצום לציבור. הבלוג שלה יכול ללמד כל אדם איך להצליח כלכלית.
  • רשימת הקריאה של הסולידית
  • אם תרצה אני מעביר קורסי השקעות. דבר איתי בוואטסאפ 058-4657614 :)

תלמד מה בשליטתך ומה לא

דברים בחיים שלך הולכים להשתבש. אתה תקבל ציונים גרועים, יהיו רגעים גרועים בצבא, באוניברסיטה ולמעשה בכל שלב בחיים.

לשמחתי חבורה של פילוסופים ניסחה לפני אלפי שנים את הדרך להתמודד עם הרגעים שבהם העולם לא פועל כפי שציפינו. הפילוסופים האלו שמכונים סטואיקנים לימדו אותנו שעלינו להבין שהתכונה הבסיסית ביותר של החיים היא שישנם דברים שתמיד יהיו מחוץ לשליטתנו. הדרך שלנו לחיים טובים יותר היא להתמקד בדברים שבשליטתנו ולקבל את הדברים שלא בשליטנו כמו שהם.

הציון שקיבלת במבחן באנגלית לא בשליטתך. אתה יכול להתבכיין בנוגע לזה או שאתה יכול להתחיל ללמוד למועד ב' תבחר במסלול שיהפוך את החיים שלך לטובים יותר.

הבחורה שרצית לצאת איתה לא הייתה מעוניינת. אתה יכול להתבכיין בנוגע לזה או שאתה יכול לנצל את הזמן שהתפנה לך כדי ללמוד למועד ב' באנגלית...

תמיד יש לך בחירה איך להגיב למה שקורה בחוץ. אל תסחף בזרם האירועים. תבחר בתגובה שתהפוך אותך לאדם טוב יותר.

מקורות שימושיים:

תלמד להיכשל

לכאורה זה המשך של העצה הקודמת. לסטואיקנים היא הרבה מה להגיד בנוגע לדרך הראויה להתמודד עם כישלון. אבל הנקודה שלי כאן שונה. אנחנו נכשלים כשאנחנו עושים דברים שאנחנו לא מבינים היטב. אנחנו גם צומחים ומתפתחים כשאנחנו עושים דברים שאנחנו לא מבינים היטב. אדם שלא נכשל הוא אדם שנשאר בעולם הצר והבטוח של מה שהוא מכיר.

נסה להיכשל כמה פעמים בכל שבוע. חווה את המבוכה וחוסר הנוחות ותמשיך הלאה. כשתעשה את זה באופן קבוע תהיה בדרך ללמוד המון על עצמך ועל העולם.

תלמד לשהות בחוסר נוחות פיזי מנטלי ורגשי

מעולם לא היו החיים שלנו כה טובים:

בעבר היינו צריכים לבלות ימים בציד וליקוט. כיום יש לנו אוכל במקרר
בעבר היינו צריכים לקושש עצים כדי לחמם את הבית. כיום אנחנו עושים זאת בלחיצת כפתור
בעבר טיפול שיניים היה סיוט ומחלות ילדות היו גזר דין מוות. היום הרפואה המודרנית מקלה כל מכאוב ומונעת כל מחלה

כתוצאה התרגלנו לחיים נוחים. אנחנו לא צריכים יותר לסבול חום וקור. רעב, מחלות או שעמום. אבל הנוחות הזו מחלישה אותנו. אדם שלא יכול לסבול חוסר נוחות יגיב בחוסר פרופורציות לאירוע הזניח ביותר: אוטובוס שאיחר, כיתה חמה מידי או מבחן מאתגר.

תזכור אתה חזק יותר ממה שאתה חושב. היכולת להתמודד עם חוסר נוחות היא שריר. נסה להכניס חוסר נוחות לחיי היום יום שלך. לך ברגל במקום באוטובוס. שב בחדר בלי מזגן, התמודד עם שעמום לכמה שעות בלי להשתמש בפלאפון (זה אתגר שאני עדיין עובד עליו...)

מקורות שימושיים:

תלמד לתחזק משק בית

יום אחד תצטרך להחזיק משק בית משלך. אולי זה יהיה כסטודנט ואולי אחרי. זה כולל אוסף של מיומנויות שכדאי ללמוד. דבר עם ההורים שלך ועם חברים ונסה ללמוד את כל המשימות הקטנות שצריך לעשות. כדי להחזיק בית מתפקד. תלמד לכבס בגדים, לבשל, לתלות מדף, לתקן נזילה בשירותים וכו'. אין משימה שהיא מתחת לכבודך.

למיומנויות האלו יש כמה יתרונות:
  • זו הזדמנות טובה ללמוד איך להיכשל ולתרגל חוסר נוחות
  • היכולת לדאוג לעצמך מעניקה לך עצמאות. 
    • אם אתה יודע איך להכין אוכל אתה לא חייב להזמין אוכל.
    • אם אתה יודע לתלות מדף אתה לא תלוי בשיפוצניק
  • לטווח הארוך המיומנויות האלו שוות המון כסף. תבשל במקום להזמין. תתקן במקום לקנות. נצל את הכסף שחסכת כדי לקנות מניות
  • ההורים יעריכו את העזרה שלך בבית :)

מקורות שימושיים:

  • הורים וחברים
  • חפש בגוגל וביוטיוב "איך לתקן ..."
  • המוכרים בחנויות של טמבור. החברה האלו הם מכרה זהב של מידע

תחזק את הגוף שלך

אם תשים במכונית סולר במקום דיזל המנוע ילך לעולם שכולו גרוטאות. הגוף שלנו פועל באופן דומה. אם לא תטפל בו היטב הוא לא יתפקד כמו שצריך. תן כבוד לגוף שלך הוא אמור לשרת אותך לעשרות שנים. תדאג לעשות כושר באופן קבוע, להקפיד על שעות שינה ולאכול טוב. 

מקורות שימושיים:

  • הניצוץ המדע המהפכני החדש של אימון הגוף והמוח - ג'ון רייטי. ספר נהדר שמדבר על הקשר בין כושר להצלחה בלימודים ובחיים.

תלמד להסתכל לטווח הארוך

רוב הדברים הגדולים בחיים לוקחים זמן. סיום תיכון, צבא, אוניברסיטה, זוגיות ועוד. כשמשהו לא עובד תנשום ושאל את עצמך האם זה יהיה משמעותי בעוד כמה שנים? לרוב התשובה היא לא. אז אל תתרגש כשמשהו קטן לא מסתדר. בטווח הארוך זה חסר משמעות.

תלמד לחיות בהווה

חשוב להסתכל לטווח הארוך אבל אנחנו חיים בכאן ובעכשיו. על תיתן למטרות ארוכות הטווח לבוא על חשבון היכולת להנות מההווה. תקדיש זמן לדברים שהופכים את החיים לראויים. זמן עם חברים, אוכל משובח, נוף מדהים וזוגיות.

פתח כישורים

שאף להיות טוב בדברים. כשאתה לומד תחום חדש נסה להתמקצע בו. ככל שאתה יותר טוב במיומנויות נדירות ומבוקשות נפתחות לפניך יותר אפשרויות בחיים.

קל להיות בינוני בעבודה ובלימודים. זה לא דורש מאמץ. אבל העולם מתגמל את מי שטוב מאוד במה שהוא עושה. שאל את עצמך את מי היית שוכר לעבודה במסעדה:

טבח סביר או מישהו שהקדיש ימים ולילות כדי להפוך לטבח מצטיין?

תקדיש זמן לאימון על המיומנויות שאתה לומד. קבל את זה שההתחלה היא קשה. תלמד להיכשל ולשהות בחוסר נוחות פיזי מנטלי ורגשי. זו הדרך להגיע לפסגה.

מקורות שימושיים:

  • למד איך רוכשים כישורים בעזרת אימון מכוון
  • קרא את הספר so good they can't ignore you או לפחות צפה בסרטון על הספר. הספר הזה מסביר איך אנשים מגיעים למשרת החלומות שלהם. רמז, הם הופכים להיות ממש טובים במיומנויות נדירות ומבוקשות.

תלמד ללכת נגד הזרם לא תמיד כולם צודקים

בכל מקום בו תהיה יהיו נורמות התנהגות מסוימות. מעשים שמקובל לעשות ואחרים שלא. מסלולי חיים שכולם לוקחים וכאלו שפחות מקובלים. הבעיה עם הסתמכות על החוכמה המקובלת היא שהעולם השתנה ולפעמים הדעה המקובלת כבר לא נכונה. בדרך כלל הרוב צודק אבל לעיתים הוא ממש טועה.

כמה נקודות בחיים שבהם לא בטוח שהרוב צודק:
  • אחרי הצבא צריך לעשות תואר ראשון. האמת היא שהרבה פעמים תואר הוא בזבוז זמן וכסף. הנה מסלול אלטרנטיבי.
  • מחירי הנדל"ן תמיד עולים ולכן כדאי לקנות בית בהקדם האפשרי. האמת היא שהרבה פעמים לקנות בית זה דיל גרוע ועדיף להשקיע את הכסף בבורסה (אחרי שאתה לומד איך לעשות את זה).
  • כדאי לקנות רכב בהקדם האפשרי. זו הדרך להיות בני חורין. האמת היא שרכב יזלול לך את ההכנסה. נסה להתנייד בתחבורה ציבורית ברגל ובאופניים. 

תלמד ללכת עם הזרם לרוב כולם צודקים

החיים שלנו עוצבו בידי מסורות בנות מאות ואלפי שנים. מה אתה יודע ששאר בני האדם לא גילו עד עכשיו? בניגוד לעצה הקודמת כשאתה בא לפעול בניגוד לחוכמה המקובלת תבדוק פעמים למה אתה חושב שכולם טועים ואתה צודק. צניעות יכולה להגן עליך מטעויות יקרות.

ברוב הדברים החוכמה המקובלת צודקת. אתה לא תמציא מחדש את הגלגל וזה בסדר גמור. קבל באהבה את מסורות העבר. הגענו לגבהים רק כי ניצבנו על כתפי ענקים.

תלמד לפקפק בעצמך

בספר החובבים "הארי פוטר והשיטה הרציונלית" מופיע המשפט הנפלא הבא: "מה בדיוק אתה חושב שאתה יודע, ולמה אתה חושב שאתה יודע את זה?". אנחנו מרגישים בטוחים מאוד בידע שלנו. משוכנעים בעמדות הפוליטיות והכלכליות שלנו. בניתוח שלנו בנוגע לאנשים אחרים ובנוגע לחיים ליקום וכל השאר. אבל האמת העגומה היא שאנחנו גרועים מאוד בהסקת מסקנות אמיתיות על העולם. המוח שלנו סובל משלל הטיות קוגניטיביות שגורמות לנו לטעות שוב ושוב בנוגע לטבע המציאות.

היה ספקן בנוגע לאמונות ולדעות שלך. כבד את השיטה המדעית שעוזרת לנו לזהות את האמת מתוך ההטיות שלנו.

מקורות שימושיים:

  • הבלוג והספר חשיבה חדה
  • הספר עולם רדוף שדים המדע כנר בעלטה
  • הספר לא רציונלי ולא במקרה

תחזיק ספר בהישג יד

ספרים מאפשרים לך להיחשף למיטב המחשבות של מיטב האנשים מהעבר וההווה. פילוסופים יוונים. לוחמי סיירת, כלכלנים, מדענים, פסיכולוגים, חוקרי אושר ועוד. אנשים שלא קוראים מוותרים על גישה למאגר ידע עצום.

נסה לקרוא חצי שעה בכל יום ותופתע לגלות כמה ידע ופרספקטיבה תצבור לאורך זמן.

מקורות שימושיים:

  • הספרייה הציבורית הסמוכה לביתך 

תן כבוד להרגלים שלך

אנחנו נוטים להתעלם מההשפעה של מעשים קטנים.

מה זה משנה אם קניתי חטיף ב20 שקל?
מה זה משנה אם ראיתי טלוויזיה לשעה במקום ללמוד?
מה זה משנה אם קראתי 30 עמודים?

אבל מעשים קטנים מצטברים לאורך זמן.

20 שקלים ליום במשך 5 ימים בשבוע מצטברים ל4800 שקל.
שעה ליום במשך 5 ימים בשבוע מצטברת ל240 שעות. די זמן כדי ללמוד לעומק לתריסר מבחנים.
30 עמודים מידי יום מצטברים לעשרות ספרים בשנה.

"הרגלים הם משרת טוב אבל אדון גרוע". ככל שאנחנו חוזרים על הרגל יותר זמן הוא מתחזק. ודא שההרגלים שאתה מטפח פועלים לטובתך ולא לרעתך. קשה מאוד להיפטר מהרגל גרוע.

כמה מקורות שימושיים:

  • הרגלים אטומים - ג'יימס קליר
  • Better Than Before - גרטשן רובין

דע מה אתה רוצה

אחת האמיתות הכואבות שלמדתי בצבא היא שאף אחד לא ידאג לאינטרסים שלי. יש שפע של אנשים שאוהבים אותי ואכפת להם ממני. אבל כולם עסוקים בחיי היום יום שלהם. אם לא אלמד להגדיר בדיוק מה אני רוצה ולתקשר את זה לאנשים סביבי באופן ברור ומכבד יהיה לי קשה מאוד להשיג את החיים שאני רוצה.

תקדיש זמן כדי להבין בדיוק מה אתה רוצה ואיך זה יכול לקרות ותציג את הרצונות שלך לאנשים הרלוונטיים.

תקשורת טובה היא קריטית. יש הבדל עצום בין תלמיד שמקטר כמה רע לו בכיתה לתלמיד שניגש למורה בסוף השיעור ואומר לו ש"ממש מפריע לו שמדברים לידו והוא רוצה לעבור לצד השני של הכיתה". את התלמיד הראשון מגדירים כקוטר ולתלמיד השני בדרך כלל עוזרים.

לרוב כשתבקש באופן מכבד וממוקד סיוע בדברים שאתה רוצה אנשים יטו לעזור לך. כמובן שמידי פעם זה לא יקרה. תתמודד הרבה מהדברים בחיים לא נמצאים בשליטתך.



מזל טוב


נפגש בשבילי החיים
משה
Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות