סטואיות

 התחלתי לתרגל לאחרונה סטואיות בעזרת הספר הנפלא The daily Stoic

למי שלא מכיר הסטואיות היא זרם פילוסופי שפותח באתונה בין השנים 300 לפנה"ס ועד 260 לספירה. הסטואיות עוסקת בשאלה מה הם החיים הטובים וכיצד ניתן להגיע עליהם. להרחבה על הפילוסופיה אני ממליץ על המאמר "אדישות היא כוח" במגזין הנפלא אלכסון. 

למה אני קורא טקסטים בין אלפי שנים? כי הם עוזרים לי בחיי היום יום שלי.

בתרגול היומי אני משתדל לקרוא כל יום פיסקה מהספר ומקדיש כמה דקות לכתוב עליה. היום הגעתי לאחת מפסקאות המפתח של הפילוסופיה הסטואית:

“Some things are in our control, while others are not. We control our opinion, choice, desire, aversion, and, in a word, everything of our own doing. We don’t control our body, property, reputation, position, and, in a word, everything not of our own doing. Even more, the things in our control are by nature free, unhindered, and unobstructed, while those not in our control are weak, slavish, can be hindered, and are not our own.”


דברים מסוימים הם בשליטתנו ודברים מסוימים אינם 

ההבנה הזו משחררת 


יש לי זמן מוגבל בכל יום כדי לעשות דברים

זה מחוץ לשליטתי

הבחירה מה לעשות בזמן הזה היא בשליטתי


ההתחממות הגלובלית היא אירוע שאינו בשליטתי

הבחירה שלי ללמד קיימות ולגדל מזון נמצאת בשליטתי


זה נשמע כמו משפט היפי פלצני. תתמקד במה שאתה יכול. שחרר את העולם החיצון. אבל אני יכול להעיד על עצמי שהודות לסטואיות למדתי לוותר* על הניסיון שלי לשלוט בעולם החיצון מה שהוריד ממני הרבה לחץ ותסכול.

*טוב לוותר חלקית. מניח שתוך 60-70 שנה אלמד לשחרר יותר 

הפילוסופיה הזו שירתה הרבה אנשים במצבי לחץ קיצוניים. אפיקטטוס, אחד ההוגים הסטואים המרכזים, נולד וגדל כעבד עד ששוחרר בגיל מבוגר. כך שהוא ידע דבר או שניים על אירועים שנמצאים מחוץ לשליטתנו.


אפיקטטוס  - נולד באזור שנת 55 מת באזור שנת 135

 אדם נוסף שנעזר בה הוא הטייס האמריקאי ג'יימס סטוקדייל שהיה שבוי מלחמה בווייטנאם במשך שבע שנים. כך שבניגוד לזרמים אחרים בפילוסופיה שהם ברובם אוננות אינטלקטואלית יש בסטואיות תועלת פרקטית לחיי היום יום. 


ג'יימס סטוקדייל 1923 - 2005

ישנו משפט בודהיסטי שאומר שסבל הוא הפער בין הציפיות שלנו למציאות. הבנה שחלק מהעולם לא בשליטתנו עוזרת מאוד לאפס את הציפיות שלנו ובכך להגיע למצב יותר שלם עם עצמנו ועם העולם.


לסיכום:

שחררו את מה שלא בשליטתכם (העולם החיצון, התנהגות של אנשים אחרים, חוקי הטבע)

התמקדו במה שבשליטתכם (ההתנהגות שלכם, ההחלטות שלכם) 

יש שחרור בחלוקה הזו

יש כוח במיקוד הזה


נפגש בשבילי החיים

משה

Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות