לאכול בעלי חיים

 התחלתי לקרוא לאחרונה את הספר "לאכול בעלי חיים" שעוסק במשמעות המוסרית והסביבתית של גידול בעלי חיים בחקלאות תעשייתית. אני מעוניין לחלוק כמה מחשבות שעלו בי בעקבות הקריאה 


יש שתי טענות שעומדות בליבו של הספר:

  1. גידול בעלי חיים באופן מסחרי גורם לסבל רב לבעלי החיים

  2. גידול בעלי החיים באופן מסחרי גורם לנזק רב לסביבה


כלומר, בבוחרי לקנות מוצרים מהחי (בשר, ביצים וחלב) שגודלו במשקים מסחריים אני גורם לסבל משמעותי ליצורים חיים ולפגיעה משמעותית בסביבה.


זה מעלה את השאלה מה הדבר המוסרי לעשות לאור המצב הזה. 


יש כמה אפשריות:


  1. להפסיק לחלוטין לצרוך מוצרים מהחי (טבעונות) 

  2. לצרוך רק מוצרים שגודלו באופן ראוי. כלומר, בלי לגרום סבל לבעלי החיים ועם נזק מינימלי לסביבה. 

  3. להמשיך לצרוך מוצרים ממשקים מסחריים אבל בכמות פחותה. 

  4. להמשיך לצרוך כרגיל. 

אפשר לדרג את האפשריות האלו על גבי ציר שנע מהמוסרי אל הלא מוסרי. באופן אישי איני רואה פסול באכילת בעלי חיים אבל כן רואה פסול בגרימת סבל ליצור מודע. ברור לי שאנשים שדוגלים בצמחונות / טבעונות עשויים לטעון שכל האופציות חוץ מהראשונה הם לא מוסריות.



לאור הנזק הסביבתי והסבל לבעלי החיים המשך צריכה כרגיל נראה לי כמעשה בעייתי. אבל להפחתה בצריכת הבשר יש בעיניי ערך משתי סיבות:


  1. להרבה מהאנשים המעבר הטבעי הוא מצריכה כרגיל להפחתה. מעשה שכזה אומנם לא מונע סבל של בעלי חיים אבל הוא מפחית את הצריכה ולפיכך יש בו תועלת. במילים אחרות עדיף ציפור אחת ביד (פחות צריכה) משתי ציפורים על העץ (טבעונות כאידיאל כשבפועל ממשיכים צריכה כרגיל)...

  2. אני עוסק המון בתחום ההרגלים. שינוי זה דבר קשה. אם המטרה היא שינוי שיחזיק לאורך זמן עדיף לעשות אותו לאט מאשר לעשות שינוי חד שלא יחזיק מעמד.


 האופציה הבאה מעניינת יותר:

צריכה של מוצרים מבע"ח שגודלו באופן ראוי 

אני מאמין שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים. זה נחמד שאני רוצה לאכול בעלי חיים שגודלו באופן ראוי. אבל מה זה אומר? איך מחליטים מהו אופן ראוי? האם יש בעלי חיים כאלו בארץ? אם כן איפה אפשר לקנות את המוצרים האלו?


כל אחת מהשאלות האלו יכולה "לשתק" אותי ולמנוע ממני לשנות את הצריכה שלי. אני רוצה שהחיים שלי יורכבו מהחלטות קלות לביצוע אחרת השינוי לא באמת יתרחש.


כתבתי לעמית מהבלוג סלואו לשאול אותו האם הוא מכיר תו תקן מתאים לגידול ראוי של בעלי חיים והוא הפנה אותי אל חי בריא - תו תקן שעושה בדיוק את זה.



זה ענה לי במכה על כל השאלות. אני יודע שבעלי החיים מגודלים כראוי ואני יודע איפה אפשר לקנות את התוצרת. עוד נקודה שאהבתי בנוגע לתו התקן זה שיש סיורים בחוות הגידול. חוות תעשייתיות ידועות לשמצה בזה שהם לא מאפשרות למבקרים להגיע ולראות את האופן בו בעלי החיים מגודלים. הרעיון של חוות שפתוחות למבקרים מעודד אותי ואני מתכנן לקפוץ לביקור ביום מהימים.


אני מאמין שעלינו להשיר מבט אל האופן בו בעלי החיים מגודלים. ונדל ברי אמר ש"אכילה היא חקלאות בידי שליח". קל להסיט את המבט ולהתעלם מהאופן בו אנו מגדלים בעלי חיים אבל אי אפשר להתכחש לזה שהחקלאות מושפעת באופן משמעותי מההחלטות היומיות שלנו. לאכול עוף או בקר? לאכול מקומי או מיובא? לאכול קטניות? לאכול ירקות? לכל החלטה כזו יש השפעה על החקלאות.


טבעונות 


מבחינתי טבעונות זה מעבר שהוא יותר מידי הארד קור. ואני לא משוכנע שזהו מעבר שאידיאלי לבריאות שלי. אבל אני מסיר את הכובע בפני אנשים שבחרו באורח החיים הזה. כדור הארץ והיצורים החיים בו מודים לכם. 


מה עם בשר מעבדה?

שלל הכתבות בנושא בשנים האחרונות מאותת לי שאנחנו כמעט שם. אני מחכה ליום שבו אוכל ליהנות מאנטריקוט עסיסי בלי שהשאלה על ההשפעה המוסרית והסביבתית שלו תהיה רלוונטית


הערה על המחיר


אין לי ספק שקניית מוצרים עם תו תקן חי בריא הולכת להעלות את הוצאות המזון החודשיות שלי. בשנים האחרונות אני מלמד מדעי הסביבה ויש מונח מהתחום שחיוני להכיר כדי לחשוב על סוגיית המחיר. כאשר מודדים את העלות של פעולה מסויימת היא מתחלקת לעלות פנימית ועלות חיצונית

בוא נניח שקניתי עוף בסופר העלות הפנימית של הקנייה תתבטא בהוצאות שאני הוצאתי לצורך הקנייה. הכסף ששילמתי, הזמן שהקדשתי כדי להגיע לסופר, הדלק ששרפתי בנסיעה לשם וכו'.

אבל ההשפעה של קניית העוף לא נגמרת שם. עוף הוא מוצר זול להפליא כי אנחנו מגדלים את התרנגולות בצפיפות נוראית. מאביסים אותן באנטיביוטיקה ועוד. כאשר השפעת המעשה "נופלת" על גורם אחר היא מכונה עלות חיצונית. במקרה שלנו הסבל של העופות, העמידות הגוברת של חיידקים לאנטיביוטיקה, זיהום הסביבה והחמרת ההתחממות הגלובלית כל אלו הם עלויות חיצוניות שנובעות מצריכת עוף בזול.

כך שבעיני מחיר העוף לא השתנה כמו שהחלטתי לקחת על עצמי את כל העלויות שלו (הפנימיות והחיצוניות) במקום להפיל אותם על אחרים.


נפגש בשבילי החיים משה

Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות