כוהליה - מדריך הכנה

כוהליה - תחליף קל משקל לגזיה. כדאי לשלב עם מגן חום כדי לשפר את היעילות. בבישול על כוהליה משתמשים באלכוהול 96% שניתן לקנות תמורת כעשרים שקל בחנויות ציוד רפואי. אני משתמש בכוהליה כחלק מפילוספיית התרמילאות הקלה שנועדה להפחית את המשקל שאני סוחב בטיולים. להערכתי שימוש בכוהלייה מאפשר לי לחסוך כ300-500 גרם משקל. סרטונים שמציגים בניית כוהליה תוכלו למצוא כאן.

כשארזתי לשביל האפלאצ'ים הוספתי לציוד בהחלטה של הרגע האחרון כוהליה. זו הייתה החלטה טובה ואת רוב הארוחות שלי בישלתי עליה. אחרי כמה ניסויים והרבה פחיות שהלכו לפח אני שמח להציג את המדריך להכנת כוהלייה.
 
אנסה במהלך המדריך להסביר את ההגיון שמאחורי השלבים כדי שתוכלו לאלתר ולשנות כאוות נפשכם.


בשלב ראשון נארגן ציוד:

טוש - תשקיעו בטוש לא מחיק
זוג מספריים
מסמר
פחית*
סכין
ספר
נעץ

*ככל שהפחית קטנה יותר הלהבות יהיו מרוכזות יותר בתחתית הסיר. מה שיחסוך בזבוז של חום ודלק. לכן אני מעדיף פחית של משקה אנרגייה על פני פחית רגילה. אבל השגתי תוצאות מאוד יפות עם פחיות רגילות. כמו כן אני מאמין שיהיה נוח יותר לעבוד עם פחית קולה במקום פחית של משקה אנרגייה בגלל שיש יותר שיפוע בחלק העליון.


ניקח את הנעץ ונתחיל לעשות חורים בתחתית הקטע המשופע. יתכן שתצטרכו "להשכיב" את הנעץ כך שכמעט יקביל לפחית. קל יותר לעשות את החורים בזוית הזו.


הפחית עם החורים. אין מספר מדוייק של חורים שיש לעשות. כאן עשיתי 14 אבל אני מאמין שכל מספר בין 10-18 יפעל. (יותר חורים גורמים לבעירה חזקה יותר - חיובי אם אתם רוצים להרתיח מים. פחות אידיאלי אם אתם מטגנים בצל...)


נעבור על החורים עם מסמר. מה שאנחנו מרויחים מהשלב הזה הוא כניסה נוחה יותר של חמצן. כשניסיתי לבנות כוהליות בלי להגדיל את החורים האש כבתה ברגע שהנחתי את הסיר על הכוהלייה.


 אחרי שלב המסמר


בשלב הזה נוריד עם סכין את החלק העליון. תעבדו לאט ובזהירות אם תפעילו יותר מידי כוח הסכין תנקב את הפחית.


 כנ"ל


משימה הושלמה :)


 השלב הבא הוא לסמן את קו החיתוך על הפחית. אני קובע את הגובה הרצוי בעזרת ספרים מחזיק את הטוש במקום ועם היד השנייה מסובב את הפחית כדי לקבל פס סימון אחיד. מבחינת הגודל שאנחנו רוצים לחתוך אני חושב שבין שלושה לשלושה וחצי ס"מ מהתחתית יהיה גודל טוב. אותו דבר נכון בנוגע לחיתוך הבא.


חיתוך ראשוני עם הסכין והמשך העבודה עם מספריים (יותר קל לעשות חיתוך מדויק אתם)


 כל הכבוד לנו :)


חוזרים על החיתוך הפעם עם החלק העליון של הפחית. החלקים אמורים להיות בערך באותו גודל.


כמעט סיימנו, עכשיו צריך לבנות קיר פנימי לכוהלייה. גוזרים את החלק באמצע ומכניסים אותו לחלק העליון של הפחית (כמו בתמונה הבאה). גודל הקיר הפנימי צריך להיות זהה לגודל החלק העליון/תחתון של הפחית.


 הקיר הפנימי יושב יפה. המטרה בבניית קיר פנימי היא ליצור חלל שירכז את אדי האלכוהול. מנסיון הכוהליה לא תעבוד בלעדיו :(


 נשלוף את הקיר הפנימי החוצה בלי לפתוח אותו. נסמן בטוש את המקום בו יש חלק כפול של הפחית


 ככה אמור להיראות הסימון


בצד אחד נגזור בהתאם לסימון ובצד השני במקביל לסימון


נשחיל את החיתוכים אחד על השני. אם אתם לא מצליחים להגיע למצב שבו המתכת מתיישרת כמו בתמונה הבאה שקלו להגדיל מעט את החתכים


אין עלינו :)


השלב הבא הוא לעשות חתך קטן בצורת משולש בתחתית הקיר הפנימי. את הקיר הפנימי נכניס אל החלק העליון של הפחית כך שהמשולש גלוי לעין (כמו בתמונה). מטרת המשולש הזה היא להעביר אדי אלכוהול למרווח שמאחורי הקיר הפנימי


עכשיו נרצה להקטין את היקף החלק התחתון כדי שיכנס בקלות יחסית אל תוך החלק העליון. בשביל זה נעשה בו שני "קימוטים" קטנים כלפי פנים.

בשלב הבא נשלב - בעדינות ובסבלנות - את החלקים זה בזה. שימו לב למיקום של החלקים: החלק העליון חיצוני. החלק התחתון אחריו ובמרכז הקיר הפנימי


הכוהלייה מוכנה עכשיו הזמן לניסוי כלים נשפוך פנימה מעט אלכוהול


 הכוהליה בוערת יפה בוא נניח את הסיר. 


קורה שמניחים את הסיר על הכוהלייה והאש נכבית. יש לנו שתי דרכים לפתור את זה:

א. להמתין עד שיוצאות להבות מהחורים לפני שמניחים את הסיר (בד"כ להבות יתחילו לצאת תוך כחצי דקה אבל לא תמיד זה קורה. אם אין להבות נסו להנמיך באיטיות את הסיר על הכוהליה כך שהמקום היחיד שיהיה לאש "לברוח" אליו זה מהחורים).

ב. כשהכוהלייה ריקה נסו למשוך בעדינות את החלק התחתון והעליון זה מזה כך שייוצר פער קטן בין התחתית של הקיר הפנימי לחלק התחתון של הכוהלייה. אני חושד שהפער הזה עוזר לאדי האלכוהול להגיע אל החלל שבין הקיר הפנימי לחיצוני.

נקודה לסיכום, מספר רב של אנשים שאל אותי "מה צריכת הדלק של הכוהלייה. החלטתי לערוך ניסוי ולענות על השאלה הזאת אחת ולתמיד. לקחתי מזרק מלאתי אותו באלכוהול ומדדתי את זמן הבערה. לסיכום 3 מ"ל אלכוהול בוער במשך דקה ועשר שניות. בוודאות יהיו הבדלים בקצב הבערה בין כוהליות שונות אבל זה יתן לכם הערכה מסוימת.

כדי להרתיח שתי כוסות מים - הכמות הדרושה לארוחה - צריך בערך כשמונה דקות (תלוי אם יש לכם מגן חום, תלוי ברמת הרוח, בטמפרטורת המים, וכו')

תודה למדע שהביאני עד הלום :)


ניפגש בשבילים
משה
Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות