קמינו דה סנטיאגו

ראיון שערכתי עם יונתן לנדס על המסלול שערך בקמינו דה סנטיאגו. בתוספת סיכום באדיבות דוד אלקוב.
 
קודם כל ספר לי קצת על עצמך:
שמי יונתן לנדס, בן 21, גר ברעננה, השתחררתי מהצבא בנובמבר האחרון והחלטתי לעשות את "הקמינו דה סנטיאגו" בצפון ספרד.

איך שמעת על השביל?
שמעתי על הקמינו דרך האינטרנט. בישראל לצערי הקמינו לא כל כך מפורסם (אין עליו מדריכים בעברית). התחלתי לקרוא עליו ולהתעניין יותר ומפה לשם והחלטתי ששווה לעשות אותו.
 
  
תוכל לספר בכמה מילים על הקמינו? מה המסלול? מתי הוא נפתח? וכו'
הקמינו הוא דרך היסטורית, בה עלו צליינים החל מהמאה הראשונה לספירה מרחבי כל העולם לקברו של יעקב הקדוש. יעקב הקדוש (ידוע גם כיעקב בן זבדי) היה אחד משני עשר השליחים של ישו. על פי המסורת הנוצרית גופו הגיע מישראל לספרד על גבי צדפה. על קברו נבנתה העיר סנטיאגו דה קומפוסטלה. ראשו למקרה שתהיתם קבור ברובע הארמני בירושלים לאלו שמעדיפים מסע קצר יותר :) עד היום סנטיאגו נחשב לקדוש המגן של ספרד ופורטוגל.
 
יעקב באדיבות רמברנדט

להרחבה על יעקב אפשר לעיין כאן
 
השביל מתחיל בעיירה צרפתית בשם סנט ג׳יין פייד דה פורט, אשר נמצאת בצד הצרפתי של הרי הפירנאים, ומסתיימת בקתדרלה של סנטיאגו דה קומפוסטלה, כ-90 ק״מ מזרחית מהאוקיינוס האטלנטי. אורכו הכולל של השביל הוא כ-800 ק״מ. בתרגום חופשי "קמינו דה סנטיאגו" פירושו הדרך של יעקב.
 
ישנם ארבעה דרכים לעלות לסנטיאגו ברגל. המסלול שאני עשיתי נקרא קמינו פרנסס (כלומר הדרך הצרפתית) והוא הקמינו המוכר והפופולרי ביותר בעולם.

מפת השביל


איך היה התוואי והנופים?
מבחינת איכות הטרק והנופים - הקמינו הוא לא טרק קשה. הוא לא האנאפורנה או סובב המון בלאן. יש המון קטעים של הליכה על כביש וקטעים מישוריים. אבל, יש גם קטעים של טיפוסים לא פשוטים (הפירנאים לדוג׳). הנופים הם נופים אירופים קלאסים - שבשבות רוח על הרים, שדות עצומים של פרחים, כיפות הרים מושלגות, ובתוך הערים כמובן החלק העתיק - הכנסיות (המוןן כנסיות) והקתדרלות.

טיילת לבד או עם שותפים?
לקמינו טסתי לבד. אחרי עשרה ימים במסלול התחברנו אני ועוד כמה חברה והתחלנו ללכת יחד. נפרדנו אחרי יומיים ומשם הצטרפתי לקבוצה אחרת, שאליה הצטרפו עוד חבורה בסוף וסיימנו כולנו יחד.
 
באיזה חודשים טיילת?
אני טיילתי בחודשים אפריל ומאי, לדעתי החודשים הללו והחודשים ספטמבר-אוקטובר הם התקופה המומלצת לעשות את הקמינו. בחודשי החורף (דצמ - פבר) החורף קשה בצפון ספרד, ובחודשי הקיץ (יוני - אוג') חם מאוד ויש עומס של מטיילים ברמה מוגזמת. הרבה פעמים ההמוניות הזאת מוציאה את הכיף מהטיול.
 



איך היה מזג האוויר בטיול?
מזג האוויר השתנה מיום ליום - בערך חצי מהקמינו הלכתי בימים יפים עם מזג אוויר נהדר לטיולים. ובחצי השני היה גשם וברד. המחוז המערבי של ספרד (גליציה) הוא המחוז הגשום ביותר בספרד, וגם בקיץ יורד שם גשם.

לאור מזג האוויר על איזה ביגוד היית ממליץ?
חובה להביא ציוד נגד גשם, וביגוד חם ללילות. אני מאוד ממליץ על מכנסי טיולים מתפרקות כי אפשר ללכת אתם כמכנס ארוך כשקר ומכנס קצר כשחם. הכי חשוב הבד שלהם מתייבש מאוד מהר כשהוא נרטב.

איך היה המסלול מבחינת התוואי? (עליות ירידות, טיפוסים...)
המסלול מתחלק לשלוש חלקים - החלק הראשון של מחוז נבארה כולל הרבה עליות וירידות חדות, עם ימי טיפוסים לא פשוטים. החלק השני של הוא חלק מישורי, שגם בו הנופים לא מרשימים במיוחד, והחלק השלישי זה הכניסה לגליציה, ששם ישנם יומיים של טיפוסים לא פשוטים ואחריהם ירידות לא קלות, ומבחינת נוף המסלול נראה הרבה יותר טוב.

כמה עלה לך הטיול?
מבחינת מחיר, כל התענוג עלה לי בסביבות 8000 שקלים, אבל אני שיניתי טיסות והזמנתי חדשות וקניתי ציוד בספרד. הטיסות עלו לי 400 דולר הלוך חזור. לדעתי אפשר לסיים את המסלול בהרבה הרבה פחות (6-7 אלף שקל).

המחירים בצפון ספרד מאוד זולים - לינה תעלה בין 5-10 יורו, ארוחות בין 3-10 יורו, הצטיידות באוכל בסופרים 2-3 יורו (לרוב ליותר מיום), היין והבירה מאוד זולים (שתי יורו לבקבוק יין, יורו וחצי לחצי ליטר בירה).
 


ספר קצת על סידורי הלינה בשביל:
בקמינו ישנים בלאברגות, אלו הם אכסניות שמיועדות לצליינים - כלומר אנשים שעושים את הקמינו. האלברגות מתחלקות לשני סוגים - עירוניות ופרטיות. העירוניות כמובן זולות יותר, בפרטיות לרוב יש שירותים נוספים (כביסה, וויפי, וכו׳) ישנן גם אלברגות שהלינה בהם היא "דונטיבו" - כלומר המחיר הוא תרומה שזה בעצם אומר שתשלם כמה שאתה חושב שמגיע למקום.
 

האם יש אופצייה לישון עם אוהל?
אני ממש ממש לא ממליץ לטוס עם אוהל, מכמה סיבות: הראשונה היא שבספרד השטחים הפתוחים הם פרטיים, וכמובן שעל פי חוק אסור להיכנס לשטח פרטי בלי לקבל אישור, ולהתחיל לחפש את האדם שהשטח שייך לו בשביל לקבל ממנו אישור זה ברדק לא קטן. ישנם מעט מאוד אתרי קמפינג לארוך הקמינו, וגם הם בתשלום. הסיבה השנייה היא המשקל, והסיבה השלישית והחשובה לדעתי היא שהאלברגות הן חלק בלתי נפרד מהחוויה של הקמינו. להכיר אנשים ולשבת איתם, להכין יחד ארוחת ערב, לישון כולם יחד, מהדברים האלו נהניתי הרבה יותר מאשר ההליכה.

איך מצטיידים במים ואוכל במסלול?
הקמינו בניגוד להרבה טרקים לא דורש לסחוב כמויות גדולות של אוכל ומים. לכל אורך המסלול יש עיירות וערים שניתן למלא בהם מים ולקנות אוכל. לדעתי שלוקר של שני ליטר מים יספיק ליום שלם. אפשר לקנות אוכל יום לפני בסופר למהלך היום, ואפשר לעצור בבתי הקפה בעיירות ולאכול. מעטים המקרים שהמרחק בין 2 עיירות עולה על 10 ק״מ.

איזה מין אנשים פגשת בשביל?
בקמינו פגשתי המון אנשים ממדינות שונות בעולם. רובם מבוגרים (הגיל הממוצע בקמינו הוא 45) אבל חלקם צעירים. התחברנו חבורה של צעירים שאנחנו עד היום שומרים על קשר ואני בטוח שנשמור עליו גם בעתיד. התקשורת בינינו הייתה כמובן באנגלית, מתרגלים לעניין די מהר. מה שכן בצפון ספרד המקומיים לא יודעים ממש אנגלית. לכן כדאי ללמוד כמה מילות מפתח בספרדית (שלום, סליחה, כמה עולה, איפה האלברגה וכו׳), או שפשוט להתחבר לספרדי שמבין אנגלית ואז יש מתורגמן זמין :)
  
איך התחבורה אל המסלול וממנו?
ישנן לא מעט דרכים להגיע לתחילת המסלול. הכי פשוטה לדעתי היא לקחת טיסה לברצלונה (חברת וולינג שהיא הלאו קוסט של איבריה לא יקרה במיוחד בקו תל אביב-ברצלונה), משם רכבת / אוטובוס לעיר בשם פמפלונה (מחיר כרטיס רכבת 55 יורו), ומשם אוטובוס לסנט ג׳יין פייד דה פורט (22 יורו). התחבורה בספרד די יקרה… כאשר מסיימים את המסלול בסנטיאגו הדרך הכי פשוטה להגיע חזרה לברצלונה זה בטיסה (טיסות של חברת ריינאיר מאוד מאוד זולות - 35 יורו). הנסיעה ברכבת לוקחת 12 שעות, ובאוטובוס 18 שעות… מסנטיאגו אפשר לטוס למדריד או ליעדים אחרים בספרד.
 
הקטדרלה של דה סנטיאגו בסוף המסלול

לסיכום אמרתי כבר שהקמינו הוא לא טרק מרהיב ועוצר נשימה כמו ההימלאיה, אבל מה שעושה את הקמינו הוא השילוב של הכל ביחד, גם טרקים בהרים, גם במישור, גם בתוך עיירות קטנטנות, גם בתוך ערים גדולות, ובעיקר בעיקר האנשים שאליהם התחברתי במהלך המסלול. הם באמת היו הסיבה העיקרית לעובדה שמאוד מאוד נהניתי במהלך החודש וחצי שלי בספרד.

דוד
אני עשיתי את הקמינו בחודש יולי 2012, רוב הזמן מזג האוויר היה נח מאוד, היו ימים בודדים של גשם ובמשך כמה ימים החום היה כבד אך לא ברמה של ישראל בקיץ. השביל היה מפוצץ באנשים, בייחוד במאה הקילומטרים האחרונים לפני סנטיאגו, כאשר רוב המטיילים היו סטודנטים צעירים בחופשה ומשפחות בחופשת הקיץ. נסעתי עם אמא אך התחברתי לצעירים רבים מכל רחבי העולם, העומס הרב של האנשים גרם לכך שאף פעם לא יהיה משעמם מבחינה חברתית.

השביל עלה בערך 5000 שקל לאדם כאשר צעדנו רק 21 ימי הליכה מתוך הקמינו. הסופרים זולים מאוד וברוב היישובים שעוברים (כפרים קטנים בצפון ספרד) הפאבים והאוכל זולים למדי.
אם מוכנים לישון לפעמים מחוץ לאכסנייה ולא ללכת לפאבים ומסעדות (באכסניות יש מטבחים מאובזרים) אפשר לעשות את כל הקמינו ב4500 כולל הכל לדעתי.

סמל הצדפה של השביל

מבחינתי מה שמייחד את הקמינו זה היחס אליו מצד הסביבה כמקום קדוש. יש המון אכסניות על הקמינו שמיועדות לצליינים בלבד, ארוחות במחיר מוזל לצליינים, תושבי המקום יברכו אותך ב"בואן קמינו" (דרך צלחה), כל השביל מסומן באופן נהדר על ידי סמל הצדפה של הקמינו, כאשר יש ערים שאתה עובר בהן וכל הרחובות שהקמינו עובר בהם מרוצפים בצדפות, אתה מסתובב עם פספורט צליין וצובר חותמות בכל מקום שאתה עובר בו שבסוף מקנות לך תעודת צליין. בשל העושר החברתי בקמינו אני ממליץ לטייל אותו לבד, מהר מאוד פוגשים אנשים צעירים ומעניינם מכל רחבי העולם לטייל איתם.

 
אני ממליץ בחום לעשות את שלושת ימי ההליכה הנוספים מסנטיאגו לפיניסטרה. הימים האלא הם מהיפים ביותר בשביל ובסופם מגיעים ל"פיניסטרה" (סוף האדמה בספרדית) מקום בו האמינו שהעולם נגמר. זוהי עיירת חוף יפהפייה ששוכנת על סף האוקיינוס השקט. אחרי חודש הליכה בתוך היבשת מגיע לך לראות את השמש שוקעת באוקיינוס מתוך המגדלור של פיניסטרה.

האוקיאנוס שווה את ההליכה הנוספת



תודה לדוד ויונתן על שפע המידע :)
מי שמעוניין במידע נוסף מוזמן ליצור קשר עם:

יונתן בכתובת jonatan.lan@gmail.comדוד בכתובת davidalkov@walla.com

נפגש בשבילים
משה




Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות