בהשקעות אל תסמכו על האינטואיציה שלכם

למי שמעוניין אני פותח מחזור נוסף של קורס ההשקעות שלי בעוד שבוע. הקורס יכלול שנים עשר מפגשים בני שעה בימי שלישי בשעה 20:00-21:00, המפגשים יוקלטו ותוכלו לחזור עליהם בזמנכם הפנוי. אני זמין במהלך הקורס ואחריו לשאלות בקבוצת הוואטסאפ ובפרטי. הקורס עולה 1,000 שקל ויש מבצע חבר מביא חבר מה שאומר שעל כל מי שמגיע דרככם לקורס תקבלו 10% הנחה. 

אחרי ששמנו את השלב הפרסומי בצד בוא נתקדם למשהו מעניין יותר :) אני קורא עכשיו את הספר "המנכ"ל מהדלת הסמוכה" שבוחן מה התכונות שמאפיינות מנכ"לים מצטיינים. הנחת המוצא של הספר היא שיש המון תפיסות שגויות בנוגע למה שיוצר מנכ"ל מצטיין ושהכישורים הרלוונטים יכולים להילמד וכך להעלות את הסיכויים שלכם להגיע אל משרד המנכ"ל (בהנחה כמובן שזו המטרה שלכם). 

אחת התכונות שמעלה את היכולת שלכם להפוך למנכ"לים היא היכולת לקבל החלטות במהירות. שימו לב שהפרמטר המכריע הוא המהירות של ההחלטות ולא הדיוק שלהם. *מנכ"לים שהצליחו לקבל החלטות במהירות היו בעלי סיכוי גבוה פי 12 להפגין ביצועים גבוהים כמנכ"לים.* 

סטיב גורמן המנכ"ל שהציל את חברת האוטובוסים גרייהונד מקריסה הציג זאת כך "החלטה שעלולה להתקבל כשגויה טובה יותר מהעדר כל החלטה" הרעיון הוא לקפוץ למים לקבל משוב מהשטח ואז לתקן את ההחלטה במידת הצורך. במילים אחרות להיכשל מהר. אולי ההחלטה נכונה, אולי היא שגויה אבל המשוב שקיבלתם יאפשר לכם לקבל החלטה טובה יותר בהמשך. זה עוזר לכם להימנע ממצב של שיתוק מרוב אפשרויות. זה גרם לי לחשוב על חשיבות טווח הזמן למשוב. הטכניקה של לקבל החלטות סבירות במהירות ולשנות בהמשך הדרך תלויה במשוב מהיר מהשטח. זה עובד בהרבה תחומים אבל לא בכולם.

יש תחומים בחיים שבהם אנחנו יכולים לראות את תוצאות הטכניקה שלנו במהירות. אם אשנה את הדיאטה שלי ארגיש שינוי תוך כמה שבועות עד חודשים. שיפור של שעות השינה יוביל לתוצאות טובות יותר ביום הבא. אימוץ של אסטרטגיות למידה טובות יותר ישפר לי את הסמסטר האקדמי. אם אקצץ חלק מההוצאות שלי אראה שיפור בחודש הבא.  

אבל בהשקעות אנחנו חייבים לאמץ טווח שונה

מפעם לפעם אנשים שואלים אותי מה התשואה שהשגתי מההשקעות שלי (אין לי מושג, אף פעם לא טרחתי לחשב) או כמה כסף הם ירוויחו כתוצאה מהקורס (שוב אין לי מושג) לאחרונה מכר סיפר לי שבשנה האחרונה ההשקעות שלו נפלו והוא מיואש מהתחום. הנקודה היא שבהשקעות אנחנו חייבים לאמץ קנה מידה שונה מאוד. 

נניח שבשנתיים האחרונות השקעתם במניות קנאביס וראיתם תשואה דו ספרתית האם אחרי שראיתם ירוק בעיניים במשך שנתיים ברצף הוכחתם את עצמכם כאשפי השקעות? מה עם השקעתם בתחום התעופה וההשקעה שלכם צללה אל הקרקע במהירות של בואינג עם כשל במנועים? האם זה אומר שהשיטה שלכם כושלת? אולי, אבל יכול להיות שאתם פשוט לא בוחנים את טווח הזמן הנכון. תוצאות לטווח הקצר (ובקצר אני מתכוון לכל דבר שקצר מעשור) לא יכולות ללמד אותנו על הצלחת אסטרטגיית ההשקעות שלנו כי מאוד קשה לבודד אותם משינויים רנדומליים בשוק. 

בהקשר הזה יש שני מושגים שחשוב להכיר: 

1. "תשואות העבר לא מעידות על תשואות העתיד" - העובדה ששיטה או משקיע הניבו תשואות יפות בעבר לא אומרת שום דבר על התשואות שיניבו בעתיד. 
2. "נסיגה אל הממוצע" - הסטטיסטקה על שוק ההון (ומגוון תחומים אחרים) מראה שאחרי שנים טובות במיוחד יגיעו כמה שנים גרועות ולהפך. בסופו של דבר המספרים יחזרו אל הממוצע. הנטייה האנושית לבחון דברים בהתאם לתוצאות מהזמן האחרון מתעלמת באלגנטיות מהעובדה הזו. 
 
במילים אחרות קשה לדעת האם ההשקעה הצליחה / נכשלה כי אנחנו מדהימים או כי במקרה עלינו על הגל הנכון. בגלל הפער העצום בין הזמן שבו אנחנו מקבלים החלטות לזמן עד שאנחנו רואים תוצאות עליהם אפשר לסמוך אנחנו צריכים לחשוד באינטואציה שלנו על שיטות השקעה שונות ועל תוצאות מהזמן האחרון ובמקום זה לחפש אסטרטגיות שהוכחו מחקרית לטווח הארוך. זו הסיבה שאני משקיע במדדים. ביטקויין, קנאביס, ניתוח טכני ושאר השיטות ותחומי ההשקעה נשמעים מגניבים אבל שום אסטרטגייה לא הוכיחה את עצמה מעבר להשקעה איטית וסבלנית במדד מניות רחב. בתחום כזה אני מעדיף להסתמך על מחקרים מאשר על תחושות בטן. 

זה לא אומר שבעולם הפיננסי אין שום מקום לשינויים שיראו תוצאות מהירות. אם תקטינו את דמי הניהול בקרן הפנסייה וההשתלמות שלכם תשאירו יותר כסף בכיס. אם תנהלו לעצמכם את ההשקעות במקום לשלם למישהו שיעשה את זה בשבילכם תשאירו לעצמכם יותר כסף בכיס. באותו אופן בחירת מוצרי השקעה עם דמי ניהול נמוכים יותר וניצול של הטבות המס בקרן הפנסיה וההשתלמות יעזרו לכם לחסוך סכומים עצומים של כסף. אלו מקומות בהם השפעת השינוי מיידית וניתנת לחישוב. 

בקורס שלי אני עובר על כל הדברים האלו. היופי בהשקעות הוא שאין צורך להמציא את הגלגל מחדש. יש מתכון מוכח מחקרית שעובד היטב ויאפשר לכם לצבור הון אם תאזרו בממספיק סבלנות ומשמעות עצמית.

מתעניינים בהשקעות ובפיננסים? מוזמנים לקבוצת הוואטסאפ הפיננסית שלי


Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות