שאלות נפוצות בהשקעות

יש שאלות שאני נתקל בהם שוב ושוב כשאני קורא פורומים פיננסים ומדבר עם אנשים על השקעות. חשבתי שיהיה נחמד לסכם אותם בפוסט כדי שאוכל להפנות עליהם אנשים. 

רגע לפני הפוסט פינת הכסת"ח: אני משקיע חובב ולא לוקח שמץ של אחריות על ההחלטות הפיננסיות שלכם. 

האם השקעה דרך קופת גמל עדיפה על השקעה דרך בית השקעות? 

הבנתי שבקופת גמל להשקעה יש פטור ממס רווחי הון. האם זה לא הופך אותה להשקעה עדיפה על פני השקעה בבית השקעות שמחוייבת במס רווחי הון?

למי שלא מכיר מס רווחי הון הוא תשלום של 25% על הרווחים מהשקעות במניות. תודה למחאה החברתית שבעקבותיה הוא הועלה מ20% :(

התשובה בקצרה היא שלמרות הפטור ממס רווחי הון עדין עדיף לא להשקיע דרך קופת גמל. נכון, אם אתם מושכים את הכסף כקצבה מגיל 60 (כלומר סכום קבוע בכל חודש במקום במשיכה חד פעמית) לא תשלמו מס רווחי הון על הסכום. אבל בקופת גמל להשקעה יש דמי ניהול גבוהים יחסית להשקעה בבית השקעות. לאורך זמן דמי הניהול הגבוהים גורמים לכך שתשלמו יותר כסף למרות הפטור ממס רווחי הון.

בכל מוצר השקעה חיוני לשים לב לדמי הניהול.

היתרון בקופת גמל להשקעה הוא פשטות הניהול. אתם יכולים להגדיר מסלול השקעה, ליצור הוראת קבע ולתת להשקעה לרוץ על אוטומט. אם זה מה שמאפשר לכם להשקיע זה שווה את זה. בבחירה בין כסף שיושב בעו"ש להשקעה בקופת גמל שווה להשקיע בקופת גמל. אבל אם אתם מוכנים להשקיע טיפה יותר מאמץ וללמוד איך לעבוד עם הממשק של בית ההשקעות עדיף ללכת על השקעה בבית השקעות על פני השקעה בקופת גמל. 

נ.ב. אני לא תומך בקופת גמל אבל הסרטון המשעשע של מיטב ד"ש על קופות גמל שווה כמה דקות מזמנכם :)
 

ראיתי שמדד תל אביב 125 עלה. כדאי להשקיע בו?

יש לי כמה בעיות עם השאלה הזו

"תשואות עבר לא מעידות על תשואת עתיד". העובדה שמשהו עלה עד עכשיו לא אומרת שהוא ימשיך לעלות. אני נוהג לספר לתלמידים שלי על ג'וני תרנגול ההודו שחי חיים מאושרים וכל יום נהנה משפע של אוכל. ג'וני אופטימי מאוד בנוגע לעתיד ובטוח שכל יום יהיה טוב כקודמו. האופטימיות הזו נקטעת באיבה כשמגיע חג ההודיה וג'וני מוגש לארוחת חג עם תירס ודלעת. 


בקיצור העובדה שעד כה התקיימה מגמה מסויימת (עלייה במדד תל אביב 125 או חיים טובים כתרנגול הודו) לא מעידה על העתיד. לפעמים מה שעלה עד עכשיו יכול ליפול או סתם להתקע במקום.

הבעיה השנייה שלי עם השאלה הזו היא שהשקעה בישראל היא דבר מסוכן. המשכורת שלכם כנראה תלויה בכלכלה המקומית. האם אתם רוצים לקשור גם את ההון שלכם אליה? חשוב להכיר את המושג "הטיית הביתיות" כלומר הנטייה של משקיעים להשקיע באופן עודף בכלכלה של המדינה שהם חיים בה. זה הגיוני אם אתם אמריקאים וחיים באחת הכלכלות הגדולות בעולם. כישראלים שחיים במדינה פצפונת ומוקפת אויבים אין סיבה להשקיע בישראל.

עוד מונח ששווה להכיר כאן זה השקעה בהתאם למשקל השוק. ההמלצה המקובלת למשקיעים שלא מתיימרים לחזות את העתיד היא להשקיע בכל מדינה בהתאם למשקל השוק שלה. כלומר בהתאם לכמות הכספים שמשקיעים מכל העולם השקיעו בה. זה יוצא כ60% בארצות הברית כ15% באירופה 10% בשווקים מתפתחים וכו'. משקל השוק של ישראל הוא בערך 0.2%. לאור זה אני לא רואה סיבה להשקיע בישראל.

גילוי נאות אני לא משקיע בכלל בישראל חוץ מטיפוח של גינת ירק בחצר ושירות במילואים מפעם לפעם :)

נ.ב. התייחסתי בשאלה למדד תל אביב 125 שמייצג את 125 החברות הגדולות בישראל. אבל זה נכון לכל השקעה. "מניות חברות הקנאביס עלו. האם להשקיע בהם?" "ראיתי שרכבים חשמלים זה דבר חם. האם כדאי להשקיע בהם"? אין לי מושג. אני לא מתיימר לחזות את העתיד ומאמין שמחיר המניות כולל כבר את המידע על ההצלחה / כישלון של התחום בהתאם לתאוריית השוק היעיל.

באיזה גיל כדאי להתחיל להשקיע?

באופן עקרוני ככל שאתם מתחילים להשקיע יותר מוקדם כך יש לאפקט הריבית דריבית (כלומר לרווחים על הרווחים שלכם) יותר זמן לצבור לכם כסף. ראיתי מישהו שצוחק על זה ואומר שאם יש לכם מכונת מסע בזמן תחזרו אחורה לשנות ה20 של המאה הקודמת. תהרגו את היטלר ואז תשקיעו בבורסה.

בעיני יש סיבות נוספות להשקעה בגיל מוקדם:

  1. זה גורם לכם ללמוד איך לבנות מערכת פיננסית שמקבלת את החיסכון החודשי הקבוע שלכם. החלק הקשה בהשקעות הוא להבין במה להשקיע ואיך לטפל בבירוקרטייה הנלווית מפתיחת חשבון בבית השקעות עד לשינוי מסלולי השקעה בפנסיה ובקרן ההשתלמות.

    אני חושב על כל זה כעל הקמת הצנרת הפיננסית שמוליכה כסף אל אגם ההון שלכם. ברגע שבניתם את הצנרת קל להגדיל / להקטין את זרימת הכסף כשההון שלכם גדל. החלק הקשה כבר מאחוריכם.



  2. אם אתם מתחילים להשקיע בגיל צעיר זה אומר שאתם מעצבים הרגלים טובים של הגדלת הכנסות והקטנת הוצאות ואילו הרגלים ששווים זהב.

גם אם אתם לא בני נוער עם כמה שקלים פנויים לא מאוחר מידי להשקיע. עם זאת בכל גיל מבנה התיק צריך להתאים לסיבולת הסיכון וטווח ההשקעה של המשקיע. נער בן 17 יכול לקחת סיכונים שאבא בן 40 לא יכול לקחת. גם טווח ההשקעה כנראה שונה.

איך לשמור את כל הסיסמאות ופרטי המשתמש לאתר של בית ההשקעות / בנק / קרן פנסיה / קרן השתלמות?

כיום רוב המקומות עובדים עם זיהוי בעזרת מספר תעודת זהות וקוד שנשלח לפלאפון. למקומות שדורשים ססמאות / פרטי זיהוי נוספים אני עובד עם התוסף החינמי lastpass שבו אני שומר מגוון ססמאות. 

אני רוצה לחכות שהשוק ירד קצת ואז אקנה / האם זה זמן טוב להשקיע? כרגע השוק מאוד גבוה / הרגע נפל.

בעיני זו אותה שאלה בגרסאות שונות.

זה נשמע סופר הגיוני. את הכסף בבורסה עושים דרף קנייה בזול ומכירה ביוקר. אם ככה הכי משתלם לחכות לנפילה ואז לקנות. או לחכות לעלייה ואז למכור. כאמור נשמע הגיוני אבל שגוי.

הבעיה עם הגישה הזו היא שקל להסתכל על גרף של מניה / מדד מניות אחרי כמה שנים ולהגיד הייתי צריך לקנות כאן ולמכור כאן. אבל בזמן אמת זה בלתי אפשרי. מחקר אחרי מחקר מראה שאנשים שמנסים לתזמן את השוק (כלומר לבחור את הרגע המתאים להיכנס ולצאת) יוצאים מופסדים יחסית לאנשים שפשוט קונים את המדד כשיש להם כסף פנוי. הצורך לזהות נכון את הרגע המתאים לצאת וגם את הרגע המתאים להיכנס קשה מידי לבני אדם. 

זכרו:

Time in the market beats timing the market
זמן בשוק מנצח תזמון שוק

כלומר במקום לנסות למצוא את הרגע המתאים להיכנס ולצאת פשוט קנו כשיש לכם כסף והמתינו. לטווח הארוך זו אסטרטגייה שהוכיחה את עצמה היטב. 

כתבה על תזמון שוק בכלכליסט המשקיעים ממתינים לנקודת כניסה אופטימלית – ואשליית תזמון השוק תכה בהם שוב

קיבלתי סכום כסף גדול. האם להיכנס במכה או לפצל לכמה השקעות קטנות?

נניח שקיבלתם בונוס גדול בעבודה או שהדוד רבא שלכם הוריש לכם סכום יפה. האם עדיף לקנות עם כל הכסף בפעם אחת או שעדיף לפזר את הקנייה על פני מספר מועדים? החשש הוא שרגע אחרי שתקנו עם הסכום הגדול הזה תהיה נפילה בשוק. במצב כזה היה עדיף להמתין עם הקנייה או לפחות לא לקנות עם כל הסכום בפעם אחת.

זו שאלה מעניינת שמתכתבת עם השאלה האחרונה על תזמון שוק. אם אני בוחר להיכנס בשלבים פירוש הדבר שאני מחליט לדחות חלק מההשקעה למועד אחר. זה סוג של תזמון שוק שכאמור לא פועל.

מחקרים שנערכו בנושא הראו שבגלל שלטווח הארוך הבורסה עולה במרבית המקרים עדיף להכניס את כל הכסף במכה. עם זאת חשוב לקחת בחשבון את הנקודות הבאות:

  • אם מטריד אתכם לשים סכום גדול כל כך יכול להיות שאתם צריכים לחשוב מחדש על סיבולת הסיכון שלכם. יש מצב שעדיף לכם תיק עם יותר אג"ח ופחות מניות.

  • זה נחמד שכלכלית עדיף לשים הכל במכה אבל אנחנו לא מכונות. אם זה יעזור לכם לפצל את הכסף ובלי זה אתם תתקשו להשקיע עדיף לפצל. עדיף משהו סביר שאתם מצליחים לעשות על פני תרחיש מושלם שלא מאפשר לכם לפעול. זכרו שהשקעה טובה היא כזו שמאפשרת לכם לישון טוב בלילה.

    זה קצת כמו קופות גמל להשקעה. עדיף לא להשקיע דרכם אבל אם זה מה שמאפשר לכם להיכנס לשוק זה עדיף על כלום.

  • עוד דרך להסתכל על הנושא זה בתור השקעה במזומן. כשאני בוחר לפצל את ההשקעה אני משנה את מבנה התיק למניות אג"ח ומזומן ולאט לאט אני מוריד את פלח המזומן לטובת שני הפלחים האחרים. חשוב לזכור שהשקעה במזומן למרות שהיא מרגישה בטוחה פוגעת בנו לטווח הארוך בגלל האינפלציה.  
בסרטון הזה בן פליקס בוחן את השאלה האם להיכנס במכה או לפצל את הסכום. אחת הנקודות המעניינות שהוא מעלה זה שאם אתם חוששים להיכנס במכה משתלם לכם לשנות את מבנה התיק לתיק פחות אגרסיבי, כלומר עם פחות מניות. למרות שתיק כזה מניב תשואה נמוכה יותר עצם העובדה שנכנסתם מוקדם יותר תשתלם ביחס לכניסה בשלבים. 

אמל"ק כלכלית עדיף להיכנס במכה. פסיכולוגית יכול להיות שעדיף להיכנס במנות. בשורה התחתונה העיקר שתשקיעו.

שמעתי על מנייה חדשה ומוצלחת. אולי אשקיע בה במקום במדדים?

תאוריית השוק היעיל קובעת שהמחירים בשוק משקפים את ציפיות המשקיעים. כך שאם זו מניה מוצלחת כנראה שעוד משקיעים כבר שמעו על זה וכבר קנו אותה, העלו את המחיר שלה והפכו אותה לפחות משתלמת. 

עוד נקודה שחשוב לזכור. יכול להיות שזו מניה מדהימה אבל השקעה במניות בודדות היא סיכון משוגע. אני מושקע בעשרות אלפי חברות וזה מאפשר לי לישון טוב בלילה. הייתי מרגיש הרבה פחות טוב אם הרבה מההון שלי היה מושקע בחברה בודדת. הסיכון שיקרה משהו לחברה בודדת גבוה בהרבה מהסיכון שיקרה משהו לכל המניות במדד.

תזכרו שמחקרים רבים הראו שלמשקיע הממוצע עדיף להשקיע במדדי מניות ולא לקנות מניות ספציפיות. להרחבה אני ממליץ על הספר "הליכת אקראי בוול סטריט" שמדבר על היתרון של מדדי מניות על פני בחירת מניות בודדות. 

כמשקיע אני לא מבזבז זמן על חיפוש "המניה הנכונה". אני לא חושב שזה משחק שאני יכול לנצח בו. במקום זה אני קונה מדדי מניות רחבים וזולים ומשקיע בהם. כנראה שלא אראה את ההשקעה שלי עולה בעשרות ומאות אחוזים כמו משקיעים שבחרו במניות מוצלחות. אבל באותה מידה לא אראה את ההשקעה שלי צונחת לאפס כמו משקיעים רבים אחרים. 

בעיני בחירת מניות בודדות היא סיכון מיותר. אני בסדר גמור עם תשואה של 7-8% בשנה. לאורך זמן זה יצטבר לסכומי כסף יפים. 

עדיף להשקיע בנדל"ן במקום במניות / עדיף להשקיע במניות במקום בנדל"ן

מפעם לפעם אני נתקל בויכוחים בנושא. אישית אין לי מושג. יש זמנים בהם השקעה במניות הניבה תשואה גבוהה יותר מנדל"ן ולהפך. הבנתי שיש יתרונות מיסוי משמעותיים לקניית דירה אחת בישראל. כך שזה עשוי להיות דיל משתלם. יתרון נוסף של דירה הוא שהיא משמשת כמעין חיסכון כפוי. אנשים שיתקשו לשים בצד כמה אלפי שקלים בכל חודש כדי להשקיע בבורסה יצליחו לעשות זאת כדי לשלם משכנתא. זה יכול להיות מריץ משמעותי לחיסכון שתתקשו לעמוד בו בתנאים אחרים.  

בעיניי זה ויכוח מיותר. אם אתם דואגים לאחוז חיסכון גבוה דרך הגדלת הכנסות והקטנת הוצאות תוכלו להשקיע גם בנדל"ן וגם בבורסה.

גם אם אתם חוששים מהבורסה ומשקיעים רק בנדל"ן חשוב לזכור שבכל מקרה יש לכם תיק השקעות דרך קרן הפנסיה וההשתלמות שלכם. כך שחשוב להבין במה אתם משקיעים ומה דמי הניהול שאתם משלמים. 

יש משפט שאומר ששכירות היא "זריקת כסף לפח". זו תפיסה נפוצה אבל לא מדוייקת. כשאתם באים לקנות דירה אתם צריכים לשים הון ראשוני על המשכנתא. כשאני בוחר לשכור דירה אני מפנה את ההון הזה להשקעות. כך שבשכירות אני אומנם לא מסיים עם דירה ביד אבל אני כן שולח כמה מאות אלפי שקלים לעבוד בשבילי וזה יכול להצטבר לסכומים מאוד יפים בטווח הארוך. השוואה בין X שקלים שהולכים לשכירות מול X שקלים שהולכים למשכנתא שגויה כי היא מתעלמת לחלוטין מרכיב ההון העצמי במשכנתא. 

לשאלות, הערות ומידע על קורס ההשקעות שאני מריץ מוזמנים לקבוצת הוואטסאפ שלי

נפגש בשבילי החיים
משה

Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות