פק"ל בישול

אוכל הוא חלק חיוני מהטיול. מבחינתי לעצור לכוס תה אחרי טיפוס מפרך או להנות מספל מרק על יד המדורה זה רגע שיא של הטיול. אי לכך אני שמח להציג לפניכם את הגרסה שלי לפק"ל בישול קל משקל למטייל בודד.

ציוד הכרחי:
  • ערכת הדלקת אש
  • פק"ל תבלינים
  • סכין
  • סיר
  • כף

ציוד אפשרי:
  • סקוטצ' שבת
  • מגן חום
  • פותחן
  • שמן זית
  • ספל
ברשימה הזו לא אתייחס לבחירה בין אמצעי הבישול השונים: כוהליה / אמגזיה / בנזיניה / מדורה. אני מרגיש שעדיין לא צברתי מספיק נסיון בתחום.

ערכת הדלקת אש
הערכה שלי כוללת:
  1. נר
  2. מצית
  3. גפרורים 
  4. פדי גזה
  5. מצת מגנזיום
  6. קופסת תרופות ריקה 
  7. משטח הדלקה דו צדדי



הערכה מבוססת על הערכה של גלעד שדה. פירוט על כל הנושא של ציוד הדלקת אש תוכלו למצוא כאן. פק"ל תבלינים - איזה תבלינים לקחת לשטח? תלוי איזה תבלינים אתם אוהבים באוכל שלכם. פירטתי בעבר על ערכה פוטנציאלית. אנצל את ההזדמנות כדי להציג שני ערכות שנתקלתי בהם במהלך שיטוטי. הערכה הראשונה שייכת לברנש בשם גיורא שפגשתי בשביל ישראל:
מציג את IMG-20140415-WA0001.jpg
הערכה פתוחה


הערכה סגורה
הערכה השנייה (או שמא מטבח נייד) נתפרה בידי חן הופמן



לא הייתי לוקח אותם איתי לטיול (יותר מידי משקל ונפח) אבל מאוד אהבתי את הרעיון ורציתי לשתף אתכם.



ערכת תבלינים שהכנתי בזמנו. ת'כלס לא מאוד נוח אבל נראה מגניב...
בטיול האחרון טיילתי עם שקיות זיפלוק עם סוכר ומלח. את השקיות אטמתי בגומיה לשיער (לעולם אינך יודע מתי תתקל בעלמה במצוקה :) השקיות שרדו יפה בתוך הסיר. בנוסף פרגנתי לעצמי עם בקבוקונים עם שמן זית, רוטב סויה, וצ'ילי חמוץ מתוק.
סכין - עברתי שינוי בהתייחסות שלי לסכין בתקופה האחרונה. בהתחלה רציתי את את הסכין הקלה ביותר האפשרית ושקלתי לקנות דגמים אולטרה לייטים במיוחד. אבל, במסע ההישרדות האחרון למדתי עד כמה סכין זה כלי עבודה משמעותי בשטח. עם סכין איכותית ועם הידע הנכון אפשר לעשות המון. ולכן היום אני חי בגישה שמשתלם לסחוב סכין יותר כבדה כדי לקבל כלי עבודה איכותי ונוח. שימו לב שתצטרכו למצוא דרך להעביר את הסכין בבידוק הביטחוני אם אתם מתכננים לטוס איתה.


סכין ב25 גרם! אני אוותר...
כרגע אני מטייל עם סכין אופינל שקיבלתי במתנה מאחותי (אין כמו לפתח אובססיה לטיולים. סוף סוף הפסיקו לתת לי במתנה חגורות וארנקים :) אני שואף לשדרג את הסכין למשהו מסיבי יותר אבל לעת עתה היא עושה את העבודה. 

תוצאת תמונה עבור סכין אופינל
סכין אופינל. טובה מספיק

כף -
פריט רב שימושי (כף, כפית, סכין מריחה). אחת הקבוצות עמה טיילתי בשביל ישראל נהגה לעצור לארוחת עשר שמורכבת מלחם וממרחים (שוקלד, וחמאת בוטנים) בסיום כל ארוחה היו מתחילים ויכוח סוער תור מי לשטוף כלים. המפסיד היה מנקה את הכף הבודדת בה השתמשו...


סיר - נפח הסיר שמטייל צריך כדי להכין ארוחה משביעה הוא כ3/4 ליטר. מטיילים בזוג? קחו סיר בגודל של ליטר וחצי. רוצים לבדוק מה נפח הסיר? קחו בקבוק של ליטר וחצי ושפכו אל תוך הסיר. הסיר התמלא וסיימתם את המים הוא בנפח של ליטר וחצי. מלאתם את הסיר בחצי מכמות המים נפח הסיר כ3/4 ליטר. לא מדוייק אבל מהיר. חוקרי מאובנים משתמשים בחול ובדגמי גבס כדי למדוד בצורה דומה נפח מוח של מאובנים...


סיר טיטניום שהזמנתי מאיביי תמורת 25$


נעבור כעת לרשימת הפריטים האפשריים. לא מדובר בחפצים שאי אפשר לחיות בלעדיהם אבל הם משדרגים את הציוד שלכם.

סקוטצ' שבת - מדובר בסקוטצ' שלא סופג מים. מבחינתי פרוש הדבר שהוא מתייבש מהר ולא שוקל הרבה. סקוטצ' יכול לשדרג את חייכם כאשר אתם מתמודדים עם חתיכת לכלוך עיקשת במיוחד. יש לציין שעדיין לא יצא לי להשתמש בסקוטצ' הזה בשטח ואני מסתמך על המלצה של מטיילים אחרים...


מגן חום - מגן חום היא יריעת אלומניום שנועדה לנצל בצורה יעילה יותר את החום של הבישול. על פי הטענות המקובלות בתחום היא אמורה לקצר את זמן הבישול ולהפחית את צריכת הדלק. פירטתי בעבר איך מכינים מגן חום בבית. אם אתם מבשלים ישירות על מדורה מגן החום הופך לפחות מעשי.

שמן זית - שמן לבישול הוא חלק בסיסי מהרבה ארוחות. את שמן הזית שלי ארזתי בתוך בקבוקון שמפו מתברג של בתי מלון.


ספל - קנו אחד רחב מחנות כלי בית. הוא ישמש אתכם להכל: קערה לתחינה, קערת סלט, כוס תה. לספל שבתמונה הייתה ידית שנוסרה מתוך ניסיון - מוצלח - להקטין את הנפח של הציוד שלי.

צינורית אינפוזיה - עוזרת ללבות את האש בלי לשאוף עשן. כמו כן בניצול נכון של חוק הכלים השלובים מאפשרת לאסוף מים אל תוך הבקבוק שלכם. 

פותחן - אני נמנע מלטייל עם קופסאות שימורים (הו, המשקל) אבל אם מדובר בטיול קצרצר או ברצון להכין ארוחה טובה כשאתם מגיעים לעיר פותחן עשוי להיות פתרון טוב. שימו לב שיש סיכוי טוב שימנעו מכם לטוס עם אחד אז לתשומת ליבכם...


הספל הזה נמצא איתי כבר שנתיים ואני צופה לנו שנים ארוכות של זוגיות מאושרת

מטיילים בזוג? הגדילו את נפח הסיר לליטר וחצי. הוסיפו כף נוספת וספל ואתם מסודרים.


ישנם מספר פריטים שלא כללתי ברשימה וחשוב לי להסביר את שיקוליי:

סבון כלים - אפשר לנקות כלים עם עלים (ללכלוך דביק) או עם אפר וחול (ללכלוך שומני).
ספורק - משווק כפריט קלאסי למטיילים. דגמי הפלסטיק נוטים להישבר. דגמי הטיטניום לא שווים את המחיר.
מזלגות - עדיין לא נתקלתי במזון שלא הצלחתי לאכול עם כף בלבד.
קערות - אין שום מניעה להשתמש בסיר כקערה.
ספל - אפשר לשתות ישירות מהסיר.



הערכה מחוץ לסיר. חדי העין ישימו לב שרואים את ההשתקפות שלי בכף :)


והערכה ארוזה בסיר
אין לי מושג למה התמונה התהפכה.
משקל סופי של כל הערכה 400 גרם. (כולל פק"ל הדלקת האש ששכחתי לשים בתמונות הקודמות)
בהתחשב בכמות הדברים שהצלחתי להכניס פנימה אני די מבסוט מעצמי.


ניפגש בשבילים
משה

Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות