למה עדיף לוותר על עבודה מועדפת

 העברתי לאחרונה הדרכת השקעות לחיילים משוחררים והערתי ש"עדיף להימנע מעבודה מועדפת" דומני שעדיף להסביר יותר לעומק למה עבודה מועדפת היא דיל גרוע למרות המענק הכספי.

אנחנו עובדים כי אנחנו צריכים כסף אבל בשלבים הראשונים של הקריירה יש שתי סיבות נוספות לעבודה: צבירת מיומנויות וצבירת ידע על עצמנו. 

צבירת מיומנויות 

שוק העבודה מתגמל כישורים. הפער בשכר בין מתכנת מעולה לעובד בסופר הוא עצום. העובד בסופר עובד קשה בתנאים לא פשוטים. אבל, את המעסיק לא מעניין כמה קשה אתם עובדים. מעניין אותו כמה תועלת אתם יכולים להביא לו. התועלת של הקופאי בסופר נמוכה יחסית והתועלת של המתכנת גבוהה. זו הסיבה לפער העצום בשכר שלהם. 

קאל ניופורט בספרו המבריק "SO GOOD THEY CAN'T IGNORE YOU" בוחן מה גורם לאנשים מסויימים להגיע אל עבודת החלומות שלהם. לדבריו לאותם אנשים יש מיומנויות נדירות ומבוקשות בשוק. מעט אנשים טובים כמוהם ולמעסיק קשה להחליף אותם. כתוצאה הם מגיעים למשא ומתן עם המעסיק מעמדה שונה לחלוטין. הם יכולים לדרוש גמישות בעבודה, עבודה מהבית שכר גבוה יותר, עבודה על פרוייקטים שמעניינים אותם וכן הלאה. צבירת כישורים שמאפשרת לכם להעניק יותר ערך לעולם תפתח לכם דלתות לעבודות מעניינות ומתגמלות יותר.  

צבירת ידע על עצמנו 

סקוט יאנג כתב פוסט מעניין שבו הוא טוען שאנחנו "לא משלמים מספיק תמורת מידע". אנחנו הולכים לתואר כי זה נשמע לנו מעניין ואנחנו חושבים שנהנה מזה. הבעיה עם הגישה הזו היא שהרבה פעמים אנחנו לא יודעים מספיק על עצמנו ועל אופי העבודה בתחום שאליו אנחנו הולכים.

תמיד אהבתי מדעים וביולוגיה קסמה לי במיוחד ולכן עשיתי תואר ראשון בביולוגיה. כשהתחלתי תואר שני הבנתי שאני לא אוהב לעבוד במעבדה. התגלגלתי משם לתעודת הוראה והיום אני הולך לעשות הסבה לתכנות. כלומר הקדשתי שנים רבות לתחום שבדיעבד אני לא מעוניין להישאר בו. 

סקוט מציע להתנסות בתחום למשך חצי שנה - שנה לפני שמחליטים האם לקפוץ למים. אם הייתי הולך לעבוד במעבדה למשך שנה ומגלה שזה תחום החלומות שלי ואני מאושר כשאני מחדיר DNA לפלסמידים של חיידקי e.coli אז "בזבזתי" שנה והגעתי מוכן בהרבה לתואר.

לעומת זאת אם הייתי מגלה, כפי שהבנתי בדיעבד, שזה לא התחום שלי, "בזבזתי" שנה אבל חסכתי את כל השנים שהשקעתי בתואר ואחריו.

האם עבודה מועדפת נותנת מיומנויות וידע?

ברוב המקרים לא. נכנסתי עכשיו לאתר של ביטוח לאומי כדי לראות מה נחשב לעבודה מועדפת. עבודה בחקלאות, טיפול בבעלי חיים, סימון שבילים ועוד. יכול להיות שהעבודות האלו מהנות ויש בהם חברה נהדרים ואווירה נפלאה אבל בעיניי הם לא נותנות מיומנויות שיועילו לכם בהמשך הדרך ולא נותנות לכם מידע בנוגע לקריירה שאתם שוקלים. אם אתם חושבים להיות רואי חשבון עבודה בחקלאות לא עוזרת לכם לקבל החלטה. אם החלום שלכם הוא להיות וטרינרים עבודה במלון לא תעזור לכם להחליט הא אתם בכיוון הנכון. 

חשוב לי לסייג שחלק מהעבודות המועדפות יכולות להעניק לכם מיומנויות מועילות בעבודות כפיים עם ביקוש גבוה בשוק. אני מניח שאם תעבדו כמכונאי, כחשמלאי רכב, בתיקון ספינות או בבתי זיקוק ואסדות גז אתם עשויים לפתח כישורים בתחום הספציפי הזה. אני לא בקיא בתחום אז כפי שסקוט יאנג המליץ דברו עם אנשים שזו העבודה שלהם ובדקו האם העבודות האלו באמת נותנות לכם מיומנויות או שהם ישאירו אתכם במקום. 

כפי שהסולידית כתבה בפוסט "המקפצה שלך לאזרחות 2.0" לעיתים עדיף לוותר לחלוטין על האקדמיה ולהתמקד בעבודת כפיים. אנשים רבים לא מתאימים לאקדמיה אבל יסתדרו נהדר וירויחו סכומים יפים אם יפנו לעבודה מקצועית.

לסיכום: אחרי הצבא חיפשתי עבודה כיפית שתהיה כמה שיותר שונה מהיומיום הצבאי והלכתי לעבוד כחובש מאבטח בטיולים. נהנתי מאוד מהעבודה הזו וחרשתי איתה את הארץ. אבל היא לא נתנה לי כישורים חדשים ולא נתנה לי מידע בנוגע להמשך הדרך. 

לכן אם אתם נמצאים בנקודה היחודית הזו בחיים שבה הכל פתוח לפניכם חפשו עבודה שמלבד כסף נותנת לכם מידע על עצמכם ומיומנויות מועילות. יתכן שחלק קטן מהעבודות המועדפות עושות את זה אבל רובם לא יקדמו את הקריירה שלכם. 

בעיניי עדיף עבודה שבה תרוויחו מעט פחות אבל תעזור לכם לעבור לשלב הבא בקריירה על פני עבודה עם שכר יפה ומענק שמשאירה אתכם באותו מקום. 

חולמים להיות וטרינרים לכו להיות עוזרי וטרינר. רוצים להיות רופאים? עבדו שנה בבית חולים. חושבים להיות מתכנתים? שבו לתכנת. 

אחרי שפירסמתי את הפוסט רביד המפקד שארגן את הרצאת ההשקעות לחיילים שלו שאל אותי: 

אבל מה אם אדם שבאמת מחפש להשתחרר לתקופה קצרה ולעבוד בחקלאות ובו זמנית לעשות כסף?

על כך עניתי ש: כפי שהזכרתי בהרצאה המטרה היא "לנצח במלחמה לא בקרב". כל עוד מירב ההחלטות הפיננסיות שלכם טובות ואתם מוציאים באופן עקבי פחות ממה שאתם מכניסים אתם תהיו עשירים. אז אם החלום שלך הוא לעבוד כמה חודשים בחקלאות לך על זה. זה לא קריטי בתמונה הגדולה של החיים. 

אבל, אם אתה גמיש חפש עבודה שנותנת לך כסף וגם מיומנויות מועילות וידע על עצמך. עבודות כאלו קיימות. חבל לקחת רק חלק מהדיל (כסף) כשאפשר לקבל את הדיל השלם (כסף + מיומנויות + ידע).

נפגש בשבילי החיים
משה
Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות