ערוגה לקקטוסים, סיום תעודת ההוראה ומאבקי עם הבירוקרטיה

בפוסט של היום: בניית אדניות בחינם, סיכומים מתעודת ההוראה ומאבקי בבירוקרטיה. 

ערוגה לקקטוסים


מצאתי מאחורי הספרייה בראשון לציון מעמד לדיסקים מעץ עם עיטורים מקסימים. 


אחת הדפנות שלו הייתה שבורה. חיפשתי קרש נוסף ברחוב, ניסרתי אותו לגודל המתאים, צבעתי, הברגתי והרי לפניכם ערוגת הקקטוסים היפיפייה שלי. 




נכון, יכולתי לקנות ערוגת פלסטיק בכמה עשרות שקלים. אבל אני לא חושב שהיא הייתה מצליחה להתחרות באסתטיקה של הערוגה שלי. אני תמיד מרגיש סיפוק עצום כשאני מצליח לקחת חפץ שבור ולהפוך אותו למשהו שימושי. 

טיפ מס' 1 לגינון בזול: בנו אדניות מ"זבל" שמושלך ברחוב. 

בניתי 6 אדניות בגדלים שונים מקרשים שאנשים השליכו. אתם בסך הכול צריכים לבנות קוביית עץ כך שגם בעלי ידיים שמאליות יצליחו לבנות משהו סביר אחרי ניסיון או שתיים. אם התמזל מזלכם ומצאתם מגירות ברחוב קיבלתם למעשה אדנית מוכנה. כל מה שצריך זה להוציא החוצה את המסילות והידיות (עניין של שתי דקות עם מברג) ולעשות כמה חורי ניקוז בתחתית המגירה (עוד 2 דקות עם מברגה).

היופי בשיפוצים עם ציוד וקרשים שאני מוצא ברחוב הוא שאני לא חושש שחוסר הניסיון שלי בעבודת כפיים יגרום לנזק. אם משהו מתפקשש הדבר היחיד שהפסדתי זה את זמן העבודה. יש כמות עצומה של קרשים שאני יכול למצוא ברחוב. 

סיום תעודת ההוראה


בשעה טובה סיימתי היום לכתוב את העבודה האחרונה שלי בתעודת ההוראה. זה הזמן לקצת התבוננות אחורה על השנתיים האלו. 

אחרי תואר ראשון בביולוגיה תעודת ההוראה הייתה בדיחה. כן, היו עבודות לכתוב ושיעורים להציג אבל יחסית למה שעברתי בתואר הראשון זה היה קליל. 

האם זה היה מועיל? האם אני מורה טוב יותר אחרי תעודת ההוראה וסדנת הסטאז'? כן אבל...

אני סמוך ובטוח שאם יבטלו 99% מהשיעורים בתעודת ההוראה ובמקום זה יקדישו את הזמן להעברת שיעורים וקבלת משוב זה יהפוך אנשים למורים טובים יותר. 

עם כל הכבוד לקורס בפילוסופיה של החינוך, בלשון או בפסיכולוגיה הזמן שלי כמתלמד להוראה היה מנוצל יותר טוב אם הייתי מתרגל עוד מהדבר האמיתי.

לתשומת לב הקוראת יפעת שאשה ביטון. המועמדים להוראה צריכים הרבה פחות תאוריה והרבה יותר פרקטיקה.

עבודה חדשה ותסכול מהבירוקרטיה

ראיון העבודה


התחלתי לאחרונה עבודה חדשה כמדריך בחוגי כלכלה מקוונים. האמת היא שבכלל התראיינתי לעבודה כמדריך חוגי קיימות. הכנתי מצגת נהדרת על הפסלים באי הפסחא ועל האסון האקולוגי שפקד אותם. בסיום הראיון התקשרו אלי:

המראיין: "היית נהדר ונשמח להעסיק אותך כמדריך קיימות". 
אני: "מגניב, אשמח לעבוד אצלכם" 
המראיין: "שמתי לב שכתבת בקורות החיים שאתה משקיע בשוק ההון. זה אומר שאתה מבין בכלכלה. תרצה להעביר גם את חוגי הכלכלה שלנו"?
אני: "בשמחה"

עכשיו אני תוהה... מתי אקבל הצעת עבודה בגלל שבקורות החיים שלי כתוב "שאני דובר ארמית ברמה בינונית"?

מעשה בתיאום מס

לאור העבודה החדשה (השלישית במספר) התבקשתי להגיש תיאום מס. מלא עזוז נכנסתי לאתר של מס הכנסה ומילאתי בפרטי פרטים את מספרי תיק הניכויים וההכנסה הצפויה. 

לחצתי שלח ואז גיליתי שכיוון שכבר הגשתי תיאום מס אחד השנה אי אפשר להגיש אותו מקוון וצריך לשלוח בקשה לפקיד שומה. כנראה שהמערכת הממוחשבת תקרוס אם אגיש את אותו הטופס פעמיים בשנה אחת...

אני: @E#@%#$%#$

לא ויתרתי. חמוש ברצון עז לסיים עם הבירוקרטיה הזו, עכבר אלחוטי וחבילת אוריאו התחלתי למלא בקשת תיאום מס שאותה אשלח לפקיד השומה. כאן נכנסתי למירוץ שליחים טופסולוגי. כדי להגיש את הבקשה הזו הייתי צריך להגיש טופס 116, תלושי משכורת ומסיבה כלשהי אישור של מקום המגורים. 

עברתי טופס אחרי טופס ומרגע לרגע הרגשתי איך התסכול גואה בי. המערכת הזו פשוט לא ידידותית למשתמש. למלא את הטפסים האלו לא צריך לקחת כל כך הרבה זמן ולהיות כל כך מבלבל. 

זה גרם לי לחשוב על הספר הנפלא "דחיפות קלות" שקראתי לאחרונה. הספר מסביר כיצד ניתן, בעזרת עיצוב נכון של הסביבה, להקל על אנשים לקבל החלטות שטובות להם. (לחסוך יותר לפנסיה, לאכול בריא יותר וכן הלאה) 




ברוח הספר אני רוצה להציע כמה הצעות שיהפכו את מילוי הטפסים מניסיון מטיל אימה של תקיפת הדרקון הבירוקרטי למשימה קצת יותר ידידותית. 

  1. אין שום הצדקה למגבלה השרירותית של הגשת טופס תיאום מס מקוון אחד בשנה. זה קורה שאנשים עוברים מקומות עבודה באמצע שנה. איך זה יכול להיות שהמערכת שלכם לא מתחשבת בזה?

  2. הצורך להזין כל פעם מחדש את השם, תאריך הלידה, הכתובת והמיקוד מטריף אותי. אם אני מזין את מספר תעודת הזהות שלי כל הנתונים האלו אמורים לעלות באופן אוטומטי. המדינה יודעת עלי את כל הדברים האלו. לפחות שתשתמש בהם כדי להפוך את החיים שלי לקלים יותר. 

  3. באופן כללי אוטומציה של התהליך בהתבסס על הטפסים הקודמים שהגשתי והמידע שיש למדינה עלי יהפוך את החיים לקלים יותר. אם בטופס יהיה רשום "בשנה שעברה עבדת במשרד החינוך. האם אתה עדיין עובד שם"? "כן / לא" יאפשר לקצר מאוד את התהליך.

  4. הטפסים פשוט מבלבלים. אם אני אמור להזין משכורת האם הכוונה היא למשכורת בברוטו או בנטו? מה ההבדל בין משכורת לשכר סופרים? היה קל יותר אם על יד כל תיבה שהיה צריך למלא היה חלון קופץ שנפתח במקרה של שאלות עם הסברים בשפה של בני אדם "כאן אתה צריך למלא את המשכורת ברוטו שלך" "באזור הזה אתה צריך את מספר תיק הניכויים. תוכל למצוא אותו בחלק העליון של תלוש המשכורת שלך. אם אתה לא מוצא אותו המעסיק שלך יוכל לספק לך אותו". הרבה פעמים אני לא בטוח מה בדיוק למלא בטפסים האלו וזה משתק אותי. הסבר נגיש על המשבצת הנכונה היה מקל עלי. נכון, זה קיים בחלק מהמשבצות אבל צריך את זה בכולם.  

  5. חלקו את הטופס לשלבים. במקום שאראה עמוד ארוך ומאיים. חלקו אותו לחלקים והציבו גרף של התקדמות למטה. היעזרו בטכניקות מעולם המשחוק כדי להפוך את זה לקל ומהנה יותר. 2 עמודים עם מיליון משבצות קטנות זה מפחיד. 4-5 שאלות בעמוד ואז מעבר לעמוד הבא יעשה את התהליך לקל ומזמין יותר. 
עכשיו גיליתי שחיות כיס עשו פודקאסט שמדבר על נושא הטפסים. נחמד לראות שאני לא היחיד שחווה את התסכול הזה.


עד כאן להיום 
משה
Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות