חיסון קורונה שלישי - על מתנגדי חיסונים ותמריצים


בשעה טובה קיבלתי את חיסון הקורונה השלישי. אני רואה בזה את הזכות והאחריות המוסרית שלי.




הייתי רוצה לנצל לרגע את הבמה כדי לדבר על מתנגדי החיסונים. אין בי כעס עליהם. חלק מבני משפחתי מתנגדים לחיסונים ואחרי הרבה מאוד שיחות אתם אני מרגיש שאני מבין באופן סביר את תפיסת העולם שלהם.

מתנגדי החיסונים אינם שוטים
הם אינם אנוכיים

הם פשוט מתחילים את הדיון עם הנחות מוצא שונות.


מעשה בדתל"ש 


אתן דוגמה שתמחיש את כוונתי. גדלתי במשפחה דתית לאומית. הדת מבחינתי הייתה רצף של הנחות לוגיות:

  1. יש אלוהים
  2. היהדות היא דת האמת
  3. יש לשמור תורה ומצוות

ברגע שהנחתי שמשפטים 1 ו2 נכונים משפט 3 היה בלתי נמנע מבחינתי. אחרי שהתחלתי לעסוק לעומק במדע ובספקנות (תודה ספק סביר) התחלתי לפקפק בטענה 1. משם רצף ההנחות שלי השתנה מהר מאוד:

  1. אין אלוהים
  2. היהדות אינה שונה משאר הדתות. היא סיפור שיצרנו כדי להבין את העולם
  3. אין שום סיבה לשמור תורה ומצוות

שינוי בהנחת מוצא אחת שינה באופן משמעותי את הנחות ההמשך ואת החיים שלי.

איך זה רלוונטי למתנגדי החיסונים?


אני חי בעולם בו ההנחות שלי הם:

  1. בני אדם סובלים משלל הטיות קוגניטיביות כתוצאה קל לנו מאוד להגיע למסקנות שגויות על העולם. 
  2. אחת הדרכים הטובות ביותר להתמודד עם ההטיות האלו היא בעזרת מחקר מדעי.
  3. לאור הנחות 1+2 אעדיף לבסס את ההתנהגות שלי על סמך מידע שבוסס במחקרים מדעים ולא על סמך המלצות בפייסבוק.

הנקודה שקריטית להבין היא שמבחינת מתנגדי החיסונים העולם נראה שונה מאוד:

1. אין שום עדיפות למחקר מדעי על פני דרכים אחרות להשיג ידע. 
2. חברת התרופות והFDA הם ארגונים אינטרסנטים שדואגים לבעלי ההון ולא לנו
3. לאור הנחות 1+2 מתבקש לחשוד בחיסונים ובמטרות שלהם.

מה אפשר לעשות בנידון?

לטווח הארוך - חינוך לחשיבה מדעית

אין תחליף לחינוך מדעי. תפיסת העולם שלי עוצבה הודות לזמן הרב שהקדשתי ללמידה על חשיבה מדעית. קראתי את חשיבה חדה, עולם רדוף שדים, קרל פופר ועוד. 

מה הסבירות שתלמיד בית ספר יחשף לרעיונות האלו במהלך הלימודים? שואף לאפס. 

אנחנו מקדישים זמן ומשאבים רבים כדי ללמד את התלמידים מידע שאותו ישכחו שנייה אחרי המבחן הקרוב: מהי דיפוזיה, מבנה מערכת העיכול, משוואות ריבועיות וכו'. 

אנחנו מתמקדים יותר מידי בידע מדעי ופחות מידי בחשיבה מדעית. תלמיד בית ספר לא לומד איך לבחון מקורות מידע שונים ולתעדף אותם. אין לו שמץ של מושג מדוע מאמר מדעי שעבר ביקורת עמיתים אמין יותר ממאמר שהופיע בגלובס. 

התופעה הזו לא נגמרת בבית הספר. עמיתי לתואר הראשון בביולוגיה האמינו בשלל הבלים לא מבוססים. למדנו המון ידע מדעי אבל לא הקדשנו זמן כדי להבין כיצד ומדוע הוחלפו התפיסות הקודמות שלנו. 

אם לסכם: תלמיד בית ספר צריך להקדיש הרבה יותר זמן כדי ללמוד את הפילוסופיה של המדע והרבה פחות כדי ללמוד עובדות מדעיות. אם תלמיד בית הספר לא מכיר את עיקרון ההפרכה של קרל פופר ואין לו את הכלים המנטליים כדי להעדיף חיסון על פני תרופה הומאופתית משרד החינוך כשל בתפקידו. 

האתגר עם ההתקדמות המדעית

"כל טכנולוגיה מתקדמת מספיק – אי אפשר להבחין בינה לבין קסם" ארתור סי קלארק 

 המדע היום כה מתקדם וכה מורכב שקשה מאוד לאנשים להבין אותו. זה פותח פתח לתאוריית קונספירציה. 

בהינתן הבחירה בין:

  • "החיסון הזה מחדיר לתאים מולקולת רנ"א. המולקולה הזו תגרום לריבוזום לייצר חלקים מהקפסיד של הוירוס וכך תעודד יצירת זיכרון חיסוני" לבין:
  • "החיסונים הם קונספירציה של ביל גייטס. הוא ידע מראש שהמגיפה מגיעה ומנצל אותה כדי להחדיר לכולנו שבבים".

קל להבין מדוע הסיפור השני מובן ומופץ יותר בקלות

המידע המדעי מתרבה מיום ליום. אם המטרה שלנו היא אמון במדע על התלמידים ללמוד כיצד המדע עובד וכיצד לרכוש ידע מדעי חדש. 

בדמיוני תלמידי בית הספר מקבלים משימה לבחור נושא מדעי שמעניין אותם ולומדים איך להשיג עליו מידע באופן עצמאי. החל מקריאה בויקיפדיה, דרך קריאת מאמרים שמתווכת בידי המורה וכלה בהתכתבות עם אנשי מדע. 

בית הספר לעולם לא יוכל ללמד את כל הידע המדעי. עלינו ליצור תלמידים שיוכלו להשיג את הידע הרלוונטי בעצמם בשעת הצורך.

לטווח הקצר - תמריצים

אמי נוהגת לצטט את האדמו"ר הזקן שאמר ש"המוח הוא עורך דין. הוא ייתן את הנימוקים הטובים ביותר כדי להצדיק את ההתנהגות שבה בחרנו מראש". בני האדם לא בוחנים כל החלטה לעומק. אנחנו מונעים בידי הסביבה שלנו, ההטיות הקוגניטיביות שלנו והדעות הקדומות שלנו. 

אחת הדרכים המהירות ביותר לשנות התנהגות של אנשים היא לשנות את התמריצים שלהם. בהקשר הזה החלת תו ירוק ודרישה לתשלום בעד בדיקות הקורונה היא דרך לשנות את התמריצים של הציבור שאינו מתחסן. 

האם זה אתי? בספר הנהדר דחיפות קלות מועלה טענה מעניינת. המדינה תמיד מעצבת את הבחירות שלנו. אי אפשר להימנע מזה. החלטה לפתוח את בתי הספר לכולם היא החלטה שמשפיעה על הבחירות של כולנו ממש כמו שההחלטה ההפוכה להגביל את בתי הספר רק לבעלי תו ירוק ולהוציא לחל"ת מורים שמתנגדים לחיסונים היא החלטה שמשפיעה על הבחירות שלנו.

אם בכל תרחיש המדינה מעצבת את ההתנהגות שלנו מוטב שתעשה זאת באופן שמטיב עם רוב האוכלוסייה.  


עוד אחד נהיה לי ד"ר

יש משהו יהיר מאוד בלכתוב כיצד צריך להתנהג. אני מאמין בידע ובמומחיות. מי שמני לזרוק עצות על מערכת החינוך ועל הדרך הנכונה לשנות התנהגות של אנשים? 

אין לי תשובה אמיתית לזה. את הדעות שלי אני תולה באילנות גבוהים ממני. במחקרים על יעילות החיסון ועל התגובות של אנשים לתמריצים. 

היה חשוב לי לכתוב את הפוסט הזה כי המרחב הציבורי כיום מלא בשנאה בין המתחסנים ללא מתחסנים. רציתי להציג עמדה שלתחושתי פחות נשמעת בספירה הציבורית. עמדה שמבינה את מתנגדי החיסונים גם אם לא מסכימה איתם כהוא זה. 

נפגש בשבילי החיים 
משה
Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות