חקלאות אורבנית? אבל אין מקום לגינון בעיר

אחת הביקורות הנפוצות בנוגע לרעיון של גינון אורבני הוא שהעיר הסואנת והצפופה לא ממש נראית כמו המקום להקים גינה. עם בתים קטנים ובלי חצר איפה בדיוק אני אמור לשתול את החסות שלי? 

זו שאלה לגיטימית. אחרי הכל הרבה יותר קל להקים גינה לתפארת בבית צמוד קרקע. לבנות לול תרנגולות סמוך לעצי הלימון ולארגן ערוגות של מלפפונים ועגבניות לקול ציוץ הציפורים. הילדים ישחקו בדשא עם גור הכלבים בשעה שאני אשב על כיסא נדנדה ואעשן מקטרת. 

אבל התמונה האידילית הזו גורמת להרבה אנשים להרגיש שאם אין להם את כל השטח הזה הם לא יכולים להקים גינה. מה שכמובן רחוק מאוד מהאמת. 

כמה מקום אתם צריכים?

קודם כל כמה מקום אתם בכלל צריכים? אם הצלחתם לגדל נענע ועכשיו יותר כיף לכם להכין תה הרווחתם. גם לגדל כמה צמחים זה הצלחה. הגישה הדיכוטומית שאומרת שאם אני לא יכול לעשות את זה בגדול אני לא צריך לעשות את זה בכלל שגויה בעיני. אני משתדל לחשוב על החיים באחוזים. בעיני הבחירה היא בין שיפור של אחוז שניים לבין מצב שבו אין שיפור בכלל. בתור משקיע בבורסה אני יכול להעיד שתוספת של אחוזים קטנים יכולים להצטבר יפה מאוד לאורך זמן :)

אבל אני חושב שהתפיסה שאין מקום לגננות בעיר שגויה. יש שפע של מקום פשוט צריך לפתוח את העיניים. סביב הבניין שלי יש המון אדמה נטושה שאף אחד לא נוגע בה. אז מה אם זה לא "שטח שלכם". אף אחד לא יתלונן אם תטפחו אותו


זו תמונה מחצר הבניין שלי. זה רק צד אחד של הבניין ויש כאן עשרות מטרים רבועים לגינון. אם אחליט לגדל סביב כל הבניין יהיה לי שטח עצום. הרבה מעבר למה שאני רוצה לקחת על עצמי כרגע. 

אין לכם חצר שאפשר לגדל בה? 

אפשר לשתול על אדן החלון:


בתמונה שלוש אדניות שהכנתי ממגירות שמצאתי ברחוב. אם ארצה יש לי שם מקום לעוד שתיים נוספות. 
אין לכם אדן חלון מתאים? מה עם אדניות שמתלבשות על המעקה

תחשבו לגובה 

לפני מספר שבועות הייתי בקפה שומשום בירושלים וממש נגנבתי מהצורה שבה הם תלו עציצים על יד התקרה. זה רעיון גאוני ופשוט. בכל דירה יש אזור לא מנוצל סמוך לתקרה שאפשר להשתמש בו. 




אמת, זה דורש קצת יותר תבונת כפיים כדי לתלות כזה דבר אבל אני בטוח שאחרי חצי שעה על יוטיוב אצליח לעשות את זה. 


הבורג שמחבר לקיר נקרא "בורג וו סגור" את חוט הפלדה מחזיק "מהדק כבל" אני בטוח שבסניף המקומי של טמבור יוכלו לספק לכם את הרכיבים הרלוונטיים. 

פינת הכסת"ח: דומני שזה מקום טוב לציין שאני לא מהנדס. אין לי שמץ של מושג כמה משקל הדבר הזה יכול להחזיק ואיך סוג הקיר משפיע על זה. כיוון שהמחשבה על עציץ שנוחת לי על הראש באמצע היום מבאסת למדי אני ממליץ להתייעץ עם בעל מקצוע (ועם בעל הבית בהנחה שאתם שוכרים) לפני שאתם תולים את זה. 

יופי, הוצאתי את הכסת"ח מהמערכת עכשיו בוא נחזור להתמקד בדברים מעניינים יותר.  

גדלו צמוד לקיר 

אפשר לבנות מגדל בקבוקים


יש לכם חלון גדול עם שפע של שמש? אולי שווה לנסות חוות חלונות


התמונה באדיבות SparkCBC


אפשר לשתול בתוך מתלה עם כיסים:

התמונה באדיבות wiccahwang

גם קיר חשוף יכול להפוך לגינה עם הכנה מתאימה. 

אם לסכם, הטיעון לפיו אין מספיק מקום בעיר לחקלאות הוא טיעון שאני מתקשה לקנות. בחצר הבניין שלי יש עשרות מטרים רבועים פנויים לחלוטין. אם סביב הבית אין לכם מקום מה בנוגע למקום העבודה? או לבניין הסמוך שהחצר שלו עגמומית וריקה? מה עם מערכת הידרופונית על גג הבניין? 

ברור שיותר קל להקים גינה לתפארת אם יש לכם חצר ענקית ושפע של מקום. אבל בעיניי יש משהו מאתגר וממקד בעבודה בעיר. 

פנייה אל העירייה והגננים

בעיר יש המון צמחיה. כשאני מסתובב בראשון לציון ובערים אחרות אני רואה שלל עצים וצמחי נוי. ברור לי למה העירייה מעדיפה עצי סרק על עצי פרי. זה מונע את החשש שבעוד כמה שנים פירות מרקיבים יתחילו לנשור על העוברים ושבים. אני בעד תכנון מראש ומניעה של בעיות אבל זה עדיין קצת עצוב לי שהערים נוטעות כל כך הרבה עצים וצמחים ורק אחוז קטן מהם יכול לשמש למאכל.

הייתי שמח אם העירייה הייתה נוטעת גם עצי פרי ומארגנת שיתוף פעולה עם התושבים. בכל שכונה יהיו כמה אנשים שיהיו אחראים על הקטיף של עצי הפרי. זו אחריות שהייתי שמח לקחת על עצמי.

בתכנון האידיאלי שלי, כשהעירייה מתכננת פארקים היא תשאיר מקום לגינון. כשהיא שותלת עצים חלקם יהיו עצי פרי. קראו לי חולם בהקיץ אבל דברים כאלו קרו בעבר. במלחמת העולם השנייה אנגליה הייתה תחת מצור של צוללות גרמניות. מתברר שכאשר מטביעים את האוניות שלך קשה לדאוג לאספקת מזון לתושבים. כתגובה תושבי בריטניה החלו בפרויקט שנקרא Dig for victory שבו הם טיפחו גינות ירק ועצי פרי בכל מקום פנוי. כך שהרעיון של גינון אורבני בידי התושבים ובשיתוף הרשויות אינו חלומות באספמיה.


ברור לי מה האינטרס שלי בסיפור. אבל מה האינטרס של העירייה? מה הם מרוויחים? קודם כל לפחות תושב אחד מרוצה יותר :) אבל בנימה רצינית יותר יש כמה יתרונות לעיר שנובעים מחקלאות אורבנית:

  1. הקטנת שיטפונות - בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר שיטפונות שגובים את מחירם ברכוש וחיי אדם. התחזיות הם שהתופעה תלך ותחמיר בשנים הבאות. עצים וצמחים יכולים לספוח חלק מהגשם ולהקטין את הסיכון לשיטפון. 
  2. ביטחון תזונתי - גננות אורבנית היא דרך לספק שפע של מזון בריא וזול לתושבים 
  3. בריאות לתושבים - בעקבות הפעילות הגופנית הכרוכה בגינון, הקטנת זיהום האוויר ותזונה טובה יותר

לסיכום - למה לגדל מזון דווקא בעיר

קודם כל אני גר בעיר. העובדה שלאנשים בכפר יש הרבה שטח פנוי והם לא צריכים אישור מהעירייה כדי להקים לול תרנגולות לא עוזרת לי. אני מתכנן להמשיך לחיות בעיר לשארית חיי ואני רוצה ירוק סביבי.

רוב אוכלוסיית העולם חיה בערים. המטרה שלי היא ליצור משהו שיהיה רלוונטי למיליארדי האנשים האלו. לא לאותם מתי מעט שחיים בכפר ומתעניינים בגננות. 

לקט לסיכום

נתקלתי לאחרונה בכתבה מרתקת על ביולוגיה סינטטית. בכתבה הופיעו מספר פיתוחים עליהם עובדים בעזרת כלים של הנדסה גנטית. תחליף עור העשוי מפטריות, חיידקים שמשמשים לגילוי מוקשים, חיידקים שמקבעים חנקן כתחליף לדשן ועוד. כתבות כאלו גורמות לי לחוש מלא תקווה. נכון, הפגנו יהירות עצומה עם הכוחות שלנו. כאיקרוס עפנו איתם גבוה מידי ושילמנו מחיר. אבל, הודות לטכנולוגיה החיים שלנו כיום טובים יותר מאי פעם בעבר.

לראשונה בחיי הגעתי לסניף של חברת דקטלון בראשון. נכון האיכות לא וואו אבל איזה מחירים. אני מצביע בעד כל מי שמציב תחרות לחברות ציוד הטיולים המקומיות. 

באחד הסופ"שים האחרונים השתתפתי במסלול שכלל שחייה במים. ארזתי את מפתחות הרכב בשלוש שכבות של שקיות. חדרו טיפה מים פנימה אבל לא נגרם נזק למפתחות. בדיעבד הבנתי שקופסת הלוק & לוק שבה ארזתי נשנושביל (Trail mix) לטיול נותרה יבשה לחלוטין. מוסר השכל במקום להשיג תוצאות בינוניות עם שקיות סופר עדיף להביא קופסת לוק & לוק לטיול ולשים בתוכה את הפלאפון והמפתחות. 

זה הכל להפעם

נפגש בשבילי החיים
משה
Next Post
« פוסט הבא
Previous post
פוסט קודם »

תגובות